Sådan er fremtidens lufthavn

Mobiltjenester, RFID-bagagemærker og tavlecomputere bliver en del af morgendagens lufthavne.

Artikel top billede

Hvordan kommer teknologien til at forandre lufthavnene i fremtiden? Dette spørgsmål bliver taget op i en ny rapport, ”Navigating the Airport of Tomorrow”, der peger på en række teknologier, som kan gøre rejseoplevelsen bedre i de næste ti år. Rapporten bygger på data fra en global undersøgelse, der er foretaget af JD Power for Amadeus.

Mobiltjenester kommer sandsynligvis til at spille en stor rolle. Knap 40 procent af de adspurgte flyrejsende ville benytte mobiltjenester, som giver informationer i realtid om fly- og bagagestatus samt instruktioner om, hvilken vej passageren skal gå i lufthavnen. En tredjedel ønsker flere alternativer til selvbetjening, herunder mulighed for at købe tillægstjenester via automater i lufthavnen.

"Selvbetjening og mobilitet er to områder, som der vil være fokus på i morgendagens lufthavn. Inden længe vil alle passagerer være online uden afbrydelser, og da forventer de også kommunikation i realtid," siger Norm Rose hos Travel Tech Consulting, som har udarbejdet rapporten.

En enkel forbedring kunne f.eks. være at passageren modtager en bekræftelse på, at baggagen er ombord på flyet. Men det kræver, at flyselskaberne og lufthavnene investerer i nye systemer, som automatiserer arbejdsmomenter, deler information og kommunikerer proaktivt med passageren.

En anden teknologisk nyskabelse er at anvende RFID (radio frequency identification) til at skabe permanente bagagemærker, som genkender passagerens oplysninger og gør det muligt at spore bagagens vej gennem lufthavnen, i flyet og ved udlevering på slutdestinationen. Her kan man altså få information om baggagen i realtid.

Smartphones og tablet-pc’er, som understøtter teknikken NFC (near field communication), kan gøre det muligt at tjekke ind med et knaptryk, forudsat at lufthavnene begynder at bruge NFC-sensorer. Det gør også, at flyselskaberne kan blive mere effektive, da de kan se hvor i lufthavnen passagererne befinder sig.

Samtidig kan servicepersonale med tablet-pc’er give de rejsende de nødvendige informationer og hjælpe til med indtjeknings-processen ved spidsbelastninger.

De adspurgte passagerer ønsker især forbedringer inden for håndtering af flyforsinkelser (43 procent) og baggagehåndtering (34 pct.). Rapporten viser, at passagerer over hele verden stadig oplever store problemer i lufthavnen, f.eks. ved indtjekning, afhentning og indlevering af bagage samt ved passage af sikkerhedskontroller.

Timengo DPG

Teknisk Support Lead

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Midtjylland

TD SYNNEX Denmark ApS

Business Development Manager Nordics - Circular IT Services

Uspecificeret arbejdssted

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S