Sådan er fremtidens lufthavn

Mobiltjenester, RFID-bagagemærker og tavlecomputere bliver en del af morgendagens lufthavne.

Hvordan kommer teknologien til at forandre lufthavnene i fremtiden? Dette spørgsmål bliver taget op i en ny rapport, ”Navigating the Airport of Tomorrow”, der peger på en række teknologier, som kan gøre rejseoplevelsen bedre i de næste ti år. Rapporten bygger på data fra en global undersøgelse, der er foretaget af JD Power for Amadeus.

Mobiltjenester kommer sandsynligvis til at spille en stor rolle. Knap 40 procent af de adspurgte flyrejsende ville benytte mobiltjenester, som giver informationer i realtid om fly- og bagagestatus samt instruktioner om, hvilken vej passageren skal gå i lufthavnen. En tredjedel ønsker flere alternativer til selvbetjening, herunder mulighed for at købe tillægstjenester via automater i lufthavnen.

"Selvbetjening og mobilitet er to områder, som der vil være fokus på i morgendagens lufthavn. Inden længe vil alle passagerer være online uden afbrydelser, og da forventer de også kommunikation i realtid," siger Norm Rose hos Travel Tech Consulting, som har udarbejdet rapporten.

En enkel forbedring kunne f.eks. være at passageren modtager en bekræftelse på, at baggagen er ombord på flyet. Men det kræver, at flyselskaberne og lufthavnene investerer i nye systemer, som automatiserer arbejdsmomenter, deler information og kommunikerer proaktivt med passageren.

En anden teknologisk nyskabelse er at anvende RFID (radio frequency identification) til at skabe permanente bagagemærker, som genkender passagerens oplysninger og gør det muligt at spore bagagens vej gennem lufthavnen, i flyet og ved udlevering på slutdestinationen. Her kan man altså få information om baggagen i realtid.

Smartphones og tablet-pc’er, som understøtter teknikken NFC (near field communication), kan gøre det muligt at tjekke ind med et knaptryk, forudsat at lufthavnene begynder at bruge NFC-sensorer. Det gør også, at flyselskaberne kan blive mere effektive, da de kan se hvor i lufthavnen passagererne befinder sig.

Samtidig kan servicepersonale med tablet-pc’er give de rejsende de nødvendige informationer og hjælpe til med indtjeknings-processen ved spidsbelastninger.

De adspurgte passagerer ønsker især forbedringer inden for håndtering af flyforsinkelser (43 procent) og baggagehåndtering (34 pct.). Rapporten viser, at passagerer over hele verden stadig oplever store problemer i lufthavnen, f.eks. ved indtjekning, afhentning og indlevering af bagage samt ved passage af sikkerhedskontroller.






Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Op og ned på Java: Migrér og spar penge med Red Hat Java

Hvis du anvender Java til dine forretningskritiske applikationer, skal du træffe en beslutning om, hvordan du bruger det, og hvilken leverandør, der kan støtte dig bedst. For brugere af Oracle JDK nærmer fristen sig nemlig hurtigt for at beslutte, hvilken Java udbyder der skal bruges på lang sigt, når man kører Java-applikationer i produktion.

24. november 2020 | Læs mere


GDPR, status og overblik: Påbud og afgørelser strømmer nu ud fra Datatilsynet

Få styr på hvordan du kan sikre løbende overholdelse af GDPR-reglerne i fremtiden. Ved hjælp af de rigtige processuelle værktøjer og systemer kan du leve op til forventningen om, at din virksomhed har styr på reglerne og overholdelses af dem.

25. november 2020 | Læs mere


Hvordan bevarer du kontrollen, når målet er ultimativ frihed? Data Governance i en hybrid infrastruktur

Vores infrastruktur er i høj grad blevet ”sluppet løs”. Vi lever alle sammen med hybrid IT, hvor vores workloads er (eller skal ende) som frie og mobile entiteter, og hvor data kan bo overalt. Men hvordan bevarer du kontrollen, når målet er ultimativ frihed? I dette webinar retter vi fokus mod én af de måder, hvormed vi bedst bevarer balancen mellem frihed og kontrol over vores værdifulde data.

26. november 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
I dag kan du downloade det digitale kørekort: Her er hvad det kræver
Du kan nu lade dit fysiske kørekort blive derhjemme og i stedet nøjes med en app. For i dag udkommer det digitale kørekort til iPhones og Android-telefoner.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Optimér produktiviteten og lad din printer følge med ud i skyen
De fleste virksomheder investerer betydelige beløb i den digitale transformationsproces, men skriver alligevel dokumenter ud som aldrig før, og medarbejdere opfatter decideret print som en forudsætning for at kunne arbejde effektivt. Alligevel er virksomhedens printstruktur ofte et systemmæssigt stedbarn, der er sammenstykket af mange forskellige enheder og platforme – hvilket skaber forvirring og betydeligt tidsspilde. Print passer heller helt ind i hverken den eksisterende digitale infrastruktur eller i den cloudbaserede infrastruktur, virksomheden sigter mod. Det udfordrer både sikkerhed, produktivitet og digital strategi som hele. I denne hvidbog kan du læse om udfordringerne og om, hvordan du håndterer dem mest effektivt som et led i den digitale transformationsproces.