Artikel top billede

Sådan er fremtidens lufthavn

Mobiltjenester, RFID-bagagemærker og tavlecomputere bliver en del af morgendagens lufthavne.

Hvordan kommer teknologien til at forandre lufthavnene i fremtiden? Dette spørgsmål bliver taget op i en ny rapport, ”Navigating the Airport of Tomorrow”, der peger på en række teknologier, som kan gøre rejseoplevelsen bedre i de næste ti år. Rapporten bygger på data fra en global undersøgelse, der er foretaget af JD Power for Amadeus.

Mobiltjenester kommer sandsynligvis til at spille en stor rolle. Knap 40 procent af de adspurgte flyrejsende ville benytte mobiltjenester, som giver informationer i realtid om fly- og bagagestatus samt instruktioner om, hvilken vej passageren skal gå i lufthavnen. En tredjedel ønsker flere alternativer til selvbetjening, herunder mulighed for at købe tillægstjenester via automater i lufthavnen.

"Selvbetjening og mobilitet er to områder, som der vil være fokus på i morgendagens lufthavn. Inden længe vil alle passagerer være online uden afbrydelser, og da forventer de også kommunikation i realtid," siger Norm Rose hos Travel Tech Consulting, som har udarbejdet rapporten.

En enkel forbedring kunne f.eks. være at passageren modtager en bekræftelse på, at baggagen er ombord på flyet. Men det kræver, at flyselskaberne og lufthavnene investerer i nye systemer, som automatiserer arbejdsmomenter, deler information og kommunikerer proaktivt med passageren.

En anden teknologisk nyskabelse er at anvende RFID (radio frequency identification) til at skabe permanente bagagemærker, som genkender passagerens oplysninger og gør det muligt at spore bagagens vej gennem lufthavnen, i flyet og ved udlevering på slutdestinationen. Her kan man altså få information om baggagen i realtid.

Smartphones og tablet-pc’er, som understøtter teknikken NFC (near field communication), kan gøre det muligt at tjekke ind med et knaptryk, forudsat at lufthavnene begynder at bruge NFC-sensorer. Det gør også, at flyselskaberne kan blive mere effektive, da de kan se hvor i lufthavnen passagererne befinder sig.

Samtidig kan servicepersonale med tablet-pc’er give de rejsende de nødvendige informationer og hjælpe til med indtjeknings-processen ved spidsbelastninger.

De adspurgte passagerer ønsker især forbedringer inden for håndtering af flyforsinkelser (43 procent) og baggagehåndtering (34 pct.). Rapporten viser, at passagerer over hele verden stadig oplever store problemer i lufthavnen, f.eks. ved indtjekning, afhentning og indlevering af bagage samt ved passage af sikkerhedskontroller.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere