Artikel top billede

Forced: Fra besat klasseværelse til udgivelse på Xbox One

Det hænder fra tid til anden, at historien om et spil er mindst lige så interessant som selve spillet - sådan forholder det sig med actionrollespillet Forced fra danske Betadwarf.

Folkene hos den danske spiludvikler Betadwarf har netop tilbragt en lille uge i San Franciso, hvor de deltog i spilmessen Game Developers Conference, der løber af stablen hvert forår. Det er på denne messe, spiludviklere og udgivere mødes, socialiserer og ikke mindst indgår aftaler.

En af disse aftaler er mellem Betadwarf og Microsoft, der gerne vil have den danske spiludviklers actionrollespil Forced udgivet til spillekonsollen Xbox One.

Vilde farver men ingen skatte

På overfladen ligner Forced i design og grafisk udtryk et helt almindeligt actionrollespil. Der formidles visuelt med vilde farver, kraftige streger og en meget distinkt og "tegnet" stil - det er ikke et grafisk udtryk, der rent teknisk får computeren til at stønne af udmattelse, men polish er af en kvalitet langt ud over, hvad der sædvanligvis ville forventes af et uafhængigt produceret spil - et såkaldt indie-spil.

Spilleren står overfor valget mellem fire arketypiske figurklasser kaldet Spirit Blades, Storm Bow, Volcanic Hammer og Frost Shield, som i deres funktioner hviler på den typiske fantasy-dynamik mellem krigere, magikere med videre. Men Forced er hverken båret af en større fortløbende historie, store, åbne omgivelser eller indsamling af udstyr og skatte. I stedet handler det om taktiske kampe.

Pastakogning i nattens mulm og mørke

Forced udkom allerede sidste år til pc, mac og linux og ligner i dag, med et salgstal på over 150.000 eksemplarer, en forrygende succes - men udgivelsen er en bedrift født af en tur ned i et dybt økonomisk sort hul for Betadwarfs stiftere.

For godt tre år siden øjnende en flok unge spiludviklere en hel unik mulighed, da de fandt et ubenyttet klasselokale på Aalborg Universitets afdeling i Ballerup - her var pludselig de fornødne fysiske rammer til at skabe et spil.

Adskillige af Betadwarf-folkene opsagde ligefrem deres lejligheder, og sov på madrasser på gulvet. Gennem flere måneder sneg de sig om natten ned til lærernes køkken for at koge pasta i smug, mens Forced stille og roligt tog form.

Men selvfølgelig fik denne løsning på lokaler sig en ende. En lærer gik en dag forkert, og befandt sig pludselig blandt grafikere og programmører kun iført underbukser og med tandbørster i munden. Betadwarf blev smidt på porten.

Samarbejde er vejen til sejr

I Forced ligger der en lille gnist af en historie om, at nogle børn er udvalgt fra fødslen, og derfor brændemærkes som gladiatorer, der skal kæmpe for at behage guderne. kampene udspiller sig i arenaer, og for hver sejr får spilleren mulighed for at opgradere sin figurs evner.

Forced fungerer fremragende i singleplayer, men det er multiplayer, der er spillets reelle tilløbsstykke. Når spillerne side om side nedkæmper stadig mere udfordrende bølger af fjender, skal de sørge for at udnytte hinandens styrker, inden de i sidste ende kan se arenaens boss i øjnene.

Et interessant element i spillet er den såkaldte "åndementor" - en gnistrende energikugle ved navn Balfus, der både kan bruges som et offensivt og defensivt element i arenaerne. Alle spillerne kan tage kontrol over Balfus, og er det gode samarbejde på plads, udgør det forskellen mellem en plads på sejrsskamlen eller en røvfuld.

Hvor er det billigste hus i Danmark

Betadwarf havde efter månederne i skjul i klasseværelset i Ballerup intet sted at være. Hvad værre var, så betød det også, at flere af folkene manglede tag over hovedet. Løsningen var at finde det billigste sted at leje et hus relativt tæt på hovedstaden.

Et sådant hus lå i Karlslunde. Programmørerne blev placeret i kælderen, grafikerne i stuen og madrasserne på første sal. Der blev knoklet videre på Forced, mens den økonomiske opsparing stille og roligt tørrede ud. Betadwarf besluttede derfor at prøve at få Forced finansieret via Kickstarter.

Efter de første knap 30 dage på Kickstarter så det ikke særlig godt ud - indtil den aften hvor en infografik om spiludviklernes omtumlede tilværelse pludselig gik viralt på websiderne Reddit og Imgur.

Over en million mennesker fik præsenteret historien om det besatte klasseværelse, og Kickstarter-kampagnen endte med at blive finansieret med 165 procent.

De lidt over 300.000 var nok til at skubbe Forced videre mod slutresultatet - men i sidste ende måtte folkene bag Betadwarf også optage et privat banklån på en million kroner, inden det endelig lykkedes at få en distributionsaftale i stand med den digitale distributionstjeneste Steam.

Ikke for begyndere

Forced er til tider hæsblæsende, men balancerer samtidig flot mellem at byde på regulære hovedbrud, hvor for eksempel den kreative brug af Baldus baner vejen videre. Der kan være rigtig meget at holde styr på, når fjenderne myldrer til, omgivelserne er livsfarlige og hjernebarken skal i sving.

Samtidig er Forced ikke et spil, der tager nogen babysitterrolle på sig. Spilleren smides ud på relativt dybt vand, og det er kun dem, der finder nydelse i at træne og dygtiggøre sig, som Forced i sidste ende egentlig henvender sig til. De såkaldt hardcore-spillere.

For de, der ikke tilhører denne gruppe, så er det godt, at selve historien om Forced er spændende i sig selv.

STEAM

Se en trailer for Forced:




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere