Artikel top billede

Mogens Nørgaard: Data er det nye bacon

Klumme: Jeg har været til Big Data-konference. Og aldrig har jeg set så mange floskler og bullshit-ord samlet på ét sted.

Jeg deltog for nogle måneder siden i Big Data-konferencen STRATA i Santa Clara i Californien.

Jeg havde de sædvanlige drømme om at se en masse ny teknik, høre spændende foredrag, møde fantastiske mennesker og bare generelt nå et stadie af nirvana light.

Hvis jeg havde nogen som helst tvivl vedrørende Big Data-platformens fremtid, så forsvandt det i løbet af de første par dage. Jeg har ikke set magen til konferencebegejstring siden de tidlige Oracle-dage i 80'erne.

Lad mig give nogle eksempler:

1 Jeg har ikke set så mange floskler og bullshit-ord samlet på ét sted før i mit liv. Ikke engang nogle af mine tidligere arbejdsgiveres pressemeddelelser kan nå samme niveau. Der var bare værdi til kunden hele vejen rundt, strategiske partnerskaber, fleksible løsninger og fokus på kundens behov på den HELT store klinge. At optimere og udvikle værdiskabende løsninger var faktisk 'de rigeur' for alle. Gud ske lov, kunne man sige.

"Jeg er i hvert fald data scientist nu, og det er du - kære læser - hermed også"

2 Der var HELT fantastiske titler på foredrag. SAP kunne for eksempel holde et sponseret foredrag, hvor de i selve titlen loved "infinite storage". Se, det er jo meget storage. Kynikere og andre utilpassede elementer vil påstå, at det kræver lidt ændringer i for eksempel Newtons love.

Lidt ligesom dengang Larry Ellison fra Oracle lovede "infinite scaling" i en keynote, hvilket fik flere af os gamle gutter til at spærre øjnene op. Da jeg på et tidspunkt foreslog nogle chefer at slå hårdt på, at Oracle også kunne levere "sub-zero response times" var de lige ved at hoppe på den.

Jeg er også nødt til at fremhæve foredraget "The Data-centric Data Center". Den slags (sponserede) foredrag gør mig glad i flere timer. Og hånden på hjertet: Det virker sgu' som en god idé. Det må I indrømme.

3 Udstillingshallen var STUVENDE fuld. Der var 150 totalt ukendte, små, nye, ivrige og bindegale bikse, der havde fyldt det meste af arealet op og viste ting med stor begejstring og troværdighed, som man kunne i Version 1 af Oracle i 1977...

Eksempel: Ung mand viser begejstret til MEGET interesseret kunde, hvordan man i et tool kan skrive "select * from tabel;" og så - helt vildt - få data ud på skærmen fra tabellen. Alt sammen ved hjælp af Hadoop, NoSQL-databaser og ting som Hive og Impala og andre fabelagtige produkter.

De gamle, døende virksomheder: IBM, Microsoft, HP ...

4 Der var også nogle af de gamle, døende virksomheder i udstillingshallen: IBM, Microsoft, VM-ware, HP ... Og der stod de jo så, midt i halløjet og begejstringen, og havde intet at vise - men til gengæld heller ingen, der gad besøge dem. Når man har baseret sine indtægter på licensindtægter pr. CPU, og den forretningsmodel så bare forsvinder på kort tid, så er det hele jo lidt trist. 

Jeg havde et indre billede af en hamrende (!) dygtig pilespidsmager, der roligt fortsætter med at smede førsteklasses pilespidser, mens folk begynder at løbe forbi udenfor med automatvåben og raketkastere, hvorpå han roligt og tillidsvækkende siger til sin søn: "Jaja, det er meget godt med alle de der nymodens ting, men der vil ALTID være brug for førsteklasses pilespidser, sønnike".

Eller som en dansk CEO, der var med fra Oracle Danmarks begyndelse, sagde til mig en dag: "Dengang i 80'erne gjorde alle også grin med relationsdatabaserne og vore idéer om at skulle revolutionere det hele og afskaffe alle de underlige, gammeldags databaser og kæmpeservere ..."

5 Alle har nu titel af Data Scientist. Jeg kan ikke garantere noget, men mon ikke det er nok at kunne finde f.eks. K på et tastatur eller kunne skrive "select * from tabel" for at kunne kalde sig data scientist? Jeg er i hvert fald data scientist nu, og det er du - kære læser - hermed også. Hjerteligt tillykke med titlen!

6 Der blev drukket massivt natten lang hos de forskellige udstillere og sponsorerer. Ingen gik tidligt hjem, ingen skulle læse mails på hotelværelset (til 500 dollars pr. nat), alle skulle bare være med, og alle skulle bare lige også nå hen til dén eller dén leverandørs ølfest kl. 21 på hotellet på modsatte side af motorvejen. 

7 Det var meget dyrt at deltage i konferencen. Til gengæld varede den ikke så længe, og den var udsolgt på 42 nanosekunder. Jeg måtte personligt bruge tarvelige tricks som at slå på, at jeg var rejst HELE vejen fra Danmark bare for at kunne være med i Santa Clara for at få en special permit til en very special (og højere) price only for you ...

Sidst, men ikke mindst: Der var MEGAfede slogans og citater overalt. Jeg giver jer hermed to:

"Big data is the most disruptive force this industry has seen since the introduction of the relational database." - Jeff Needham (selvfølgelig). Den stod og blinkede på storskærme.

"Data is the new bacon" - T-shirts fra Cloudera.

Når Danmark om et par år er klar til Big Data-platformen og -revolutionen, så er jeg også. Jeg vil have ny bacon.

Og jeg vil også have vilde konferencer i Danmark ligesom i gamle dage!

Mogens Nørgaard er administrerende direktør i Fair & Square.

Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens egne holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på hændelser. Det handler om at eliminere kompleksitet, sikre smidighed og sikre fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere






Premium
Den nye kulørte iMac er så Applesk at det næsten gør ondt – og derfor ville jeg ikke selv købe en
Apple-dyderne lever i allerbedste velgående i selskabets nye, lækre og farverige iMac – og det bør få dig til at se dig om efter noget andet.
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Hvordan ser kundetilfredshed ud i det moderne kontaktcenter?
Det er simpelt: Dine kunder får de svar, som de har brug for, gennem deres fortrukne kanal, med forbløffende hastighed. Gå ikke glip af denne e-bog, hvor vi gennemgår alt hvad du behøver at vide omkring Cisco Webex Contact Center.