En garanteret effekt af markedsføring gennem søgemaskiner skal give den tidligere Eurotrust-direktør Brian Mertz Pedersen et nyt fodfæste i it-branchen.
Gennem erhvervsregistret Danmark Online har Brian Mertz Pedersen købt 55 procent af selskabet Copenhagen Interactive, som sælger online-markedsføring.
Selskabet blev stiftet af Brian Mertz Pedersens tidligere Eurotrust-kollega, den tidligere Brandts-direktør Birger Hauge, men han har nu kun 10 procent af selskabet.
Birger Hauge vil i stedet koncentrere sig at om at være konsulent inden for netbaserede forretningskoncepter, hvor han oplyser, at han har fået en del opgaver.
Vil opbygge mediehus
Copenhagen Interactives direktør, Morten Nüchel, bliver til gengæld i selskabet, hvor han sammen med Brian Mertz Pedersen og Kristian Rasmussen skal opbygge et mediehus med på fokus på markedsføring på internettet.
- Jeg er primært blevet inspireret af de store ændringer i amerikanske virksomheders måde at markedsføre sig på nettet. Tendensen er, at virksomhederne går væk fra for eksempel almindelig bannerannoncering for i stedet at benytte klikbaseret annoncering på nettet via Google, Overture og E-spotting, siger Brian Mertz Pedersen om baggrunden for den nye satsning.
Han er nu i gang med at strikke en plan sammen for, hvordan de to virksomheder, Danmark Online og Copenhagen Interactive, skal fungere sammen.
De to selskaber har i dag 15 ansatte og 200 kunder, men det skal inden for de næste seks måneder øges til 25 ansatte.
Markedsføring i søgemaskiner
Fokus bliver gennem et samarbejde med Frederiksberg-virksomheden Traceworks at give virksomheder et overblik over, hvad de får ud af at annoncere online.
- Via et online-værktøj kan virksomheden følge den besøgende fra han klikker på en annonce, til han besøger sitet, og hele vejen igennem til han bliver kunde, fortæller Brian Mertz Pedersen.
Ved at samarbejde med E-spotting kan Danmark Online tilbyde annoncering på blandt andet Jubii, TDC Online og Webbyen, mens en aftale med Overture giver adgang til MSN, Yahoo og Lycos.
Synergi med Marketman
Da Brian Mertz Pedersen i december efter tre år i firmaet stoppede som daglig leder af Eurotrust, satsede han sammen med sin partner Kristian Rasmussen på salgs- og marketingselskabet Marketman, som er det selskab, der ejer Danmark Online.
Marketman tilbyder at overtage virksomheders salgs- og marketingaktiviteter, og Brian Mertz Pedersen håber på, at selskabet også kan generere salg for Danmark Online og Copenhagen Interactive.
Danmark Online har indtil nu fungeret som et erhvervsregister, men selskabet lancerer i april en helt ny hjemmeside.