Microsoft skovler penge ind: Løber fra alle de andre

Softwaremarkedet er under voldsom forandring, men det er stadig en gammel kending som Microsoft, der fører an - og i overbevisende stil. Se de største software-virksomheder her.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

En ny opgørelse fra IDC viser, at Microsofts omsætning på softwaremarkedet fra 2012 til 2013 voksede med 12,2 procent.

I samme periode steg IBM's omsætning med 1,2 procent, Oracles voksede med 2,5 procent, og SAP øgede omsætningen med 6,4 procent.

Markedsandelene ud fra 2013-omsætningen fordeler sig således:

Microsoft: 17,8 procent.
IBM: 8 procent.
Oracle: 7,9 procent.
SAP: 4,9 procent.
Symantec: 1,7 procent.
Andre: 59,7 procent.

Her er væksten størst

Det er interessant, at Microsoft er den eneste af de fem største leverandører, der øgede markedsandelen fra 2012 til 2013, mens de øvrige leverandører enten oplevede mindre fald eller blot stilstand i forhold til markedsandelen.

Samlet set steg omsætningen på det globale softwaremarkedet i 2013 med 5,5 procent til 369 milliarder dollars - omkring 1.992 milliarder kroner.

IDC peger i opgørelsen på, at væksten primært kommer big data og analytics, samarbejdssoftware og anden forretningssoftware.

"Software til data management, data-adgang og informations-deling fortæstter med at drive væksten i den overordnede software-industri," udtaler IDC-analytiker Henry D. Morris.

Et marked i forandring

IDC-analysen er meget lig den, vi skrev om for nylig fra PricewaterhouseCoopers, der har analyseret softwaremarkedet med udgangspunkt i årsregnskaber fra verdens 100 største softwareleverandører.

Her ligger også Microsoft, IBM, Oracle og SAP som de fire største, mens Symantec er erstattet af Ericsson på femtepladsen.

PricewaterhouseCoopers spår i øvrigt store forandringer på softwaremarkedet:

"Adskillige hardwarevirksomheder dukker op på listen for første gang - Dell dukker eksempelvis på som nummer 64 for første gang."

"Inden længe vil vi formentlig se endnu flere ikke-traditionelle komme ind. Eksempelvis tøj-virksomheder, der leverer sundheds- og fitness-informationer ved at analysere og rapportere information fra sensorer i klæderne. Eller enheder, der leverer værdifuld data om energi-forbrug til deres erhvervskunder," skriver PwC videre i rapporten.

"Efterhånden som alle typer af produkter bliver en standardvare, har virksomhederne kig på værdien i software for at kunne komme ind på nye markeder."

Også softwaremarkedets konge, Microsoft, er i fuld gang med at omstille sig en ny tid- læs meget mere om det her.

Læs også:

Softwaremarkedet under voldsom forandring: Her er de nye vindere

Det nye Microsoft: Lægger Windows bag sig - her er fremtiden

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil