Dårligt offentligt it-system droppes - Samlet tab: 283 millioner kroner

Styrelse lukker stort it-system ned efter mange problemer. "Meget beklageligt," siger direktør.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Arbejdsskadestyrelsen dropper sit problematiske it-system Proask, der nu lukkes helt ned efter langvarige og massive problemer.

Beslutningen betyder, at styrelsen kan vinke farvel til en samlet investering på 283 millioner kroner.

Proask-systemet har nemlig i alt kostet styrelsen 163 millioner i udviklingsomkostninger samt yderligere 120 millioner kroner i renter, licenser og drift af systemet, siden udviklingen blev igangsat i 2008.

"Proask understøtter ikke Arbejdsskadestyrelsens behov og vil ikke komme til at gøre det. Det er meget beklageligt," lyder det fra direktør i Arbejdsskadestyrelsen Anne-Marie Rasmussen i en udsendt pressemeddelelse.

Beslutningen om at trække stikket på det problemfyldte system er truffet, efter at konsulenthuset Deloitte over en længere periode har analyseret Proask, som er leveret af it-selskabet Steria.

For lange svartider

Konsulenthuset har blandt andet anbefalet, at "Arbejdsskadestyrelsen finder en anden løsning, fordi svartiderne i Proask er alt for lange" for styrelsens sagsbehandlere.

Ligeledes har Deloitte konkluderet, at systemet aldrig vil komme til at fungere effektivt, samt at det vil blive for dyrt at rette op på fejlene, ligesom der ikke "er gevinster i form af sparet tid."

Ifølge Arbejdsskadestyrelsen har styregruppen bag systemet haft 'mange tilbundsgående drøftelser om systemet," som både er blevet dyrere end forventet og flere år forsinket i forhold til de første tidsplaner.

"Beslutningen om at lukke helt ned for Proask hviler derfor på et entydigt og solidt grundlag," lyder det fra Anne-Marie Rasmussen.

Varm kartoffel

Proask-systemet er gennem længere tid blevet kritiseret for ikke at fungere ordentligt, og sagen har været på vippen til at udvikle sig til en politisk varm karfoffel.

Det kan du læse mere om her: It-skandale til millioner rammer dansk topminister.

De lange svartider og problemerne med systemet har blandt andet udløst klager over øget arbejdspres for Arbejdsstyrelsens ansatte, hvilket har ført til kvalitetsforringelser i sagsbehandlingerne.

Arbejdsskadestyrelsen skal nu i gang med at finde et helt nyt system og begynde helt forfra.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job