Microsofts vigtige partnerkonference på trapperne: Dette kan du vente dig

ComputerViews: Om få dage slår Microsoft dørene op for årets måske vigtigste arrangement, selskabets store partner-konference. Computerworld tager turen med. Se her, hvad du kan forvente af temaer og nyheder.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

ComputerViews: På søndag slår Microsoft dørene op for den 21. udgave af selskabets World Partner Conference - WPC - i den amerikanske hovedstad, Washington D.C.

Op mod 15.000 partnere fra hele verden deltager - herunder adskillige fra Danmark - og de skal nok få nok at se til, for Microsoft befinder sig midt i en brydningstid.

Partner-konferencen har altid haft høj prioritet i Microsoft, for selv om selskabet generelt er mest kendt for sine styresystemer ude i stuerne, er det via de mange tusinder partnere verden over, at Microsoft har sin reelle styrke.

De gør nemlig, at Microsoft har frontløbere ude med fokus på virksomheder overalt i verden - både geografisk og branche-specifikt - med tæt kendskab til de enkelte virksomheder.

Det gælder både udvikling af nye branche-specifikke og ofte lokalt tilrettede løsninger, som de enkelte partnere udvikler som lag oven på Microsoft-miljøerne samt målrettet salg af alverdens Microsoft-løsninger i de enkelte områder.

Fokus er i stort omfang rettet mod erhvervslivet, hvor det er muligt at tjene mange penge med den rigtige løsning.

Det meget omfangsrige partner-netværk - der tæller både udvikler-partnere og sælger-partnere - har været medvirkende til, at langt de fleste virksomheder i dag i en eller anden udstrækning anvender Microsoft-baserede løsninger.

Microsoft er uden sammenligning verdens største softwarefirma med en samlet markedsandel på det globale softwaremarked i 2013 på 17,8 procent fulgt af IBM på andenpladsen med en andel på blot otte procent.

Det kan du læse mere om her: Microsoft skovler penge ind: Løber fra alle de andre.

Hvad vil vi få at vide?

Den årlige partner-konference er dermed stedet, hvor Microsoft fortæller om strategi, målsætninger, kommende (vigtige) løsninger og kurs-ændringer, så de forandringer, der altid er en del af et teknologifirma, ikke kommer bag på de mange partnere, der jo skal udvikle og sælge nye løsninger.

Lad os tage et kig på de temaer, som Microsoft vil tage op i den kommende uge.

Cloud first, mobile first

Det overordnede hovedtema bliver uden den mindste tvivl selskabets nye mantra, 'Cloud first, mobile first.'

Det stammer fra selskabets nye topchef, Satya Nadella, der debuterer som Microsoft-CEO på konferencen.

Microsoft har hidtil i årevis arbejdet efter, at alle initiativer skulle understøtte Windows - blandt ved heftig bundling af produkterne. Det har været en kæmpesucces på pc-området, men har ikke kastet af sig på tablet-området, hvor Microsoft slet ikke har fået det ønskede fodfæste.

Satya Nadella og Microsofts reaktion: Slut med 'Windows first.'

Nu handler det om 'Cloud first, mobile first,' der i stedet sigter efter at nå brugerne, hvor de er, og så få dem skubbet over mod Microsofts cloud-løsninger, som selskabet satser stort på.

Eller som chefen for selskabets vigtige business-division, Kirill Tatarinov, for nylig sagde til Computerworld:

"I dag handler det ikke om konkurrence. Det handler om at give kunderne de løsninger, der bedst kan fungere i forhold til deres forretningsbehov. Når alt kommer til alt, vinder vores kunder ved hjælp af mere innovation, bedre integration og fortsat konkurrence, der bringer det bedste frem i os alle."

Du kan læse mere om 'Cloud first, mobile first' her: Det nye Microsoft: Lægger Windows bag sig - her er den nye fremtid.


Budskabet er vigtigt for de tusindvis af partnere, for det kan meget vel betyde, at de skal til at ændre hele deres tilgang til Microsoft-forretningen og til de produkter, som de enten lever af at sælge til kunderne eller af at udvikle applikationer oven på.

Microsoft vil på partner-konferencen lægge sig i selen for at fortælle, hvad partnerne skal gøre for at komme med på den nye cloud- og mobile-bølge samt komme med bud på, hvordan en god og effektiv og lukrativ cloud- og mobilfokuseret partner ser ud.

De fem vigtigste trends

Microsoft har på partnerkonferencen fem spor, der tilsammen meget godt afspejler de vigtigste trends og de vigtigste punkter for selskabet lige nu.

De er cloud, big data, mobility and devices, sociale tjenester i virksomhederne samt salg og marketing.

Lad os tage et kig på et par af de vigtigste af disse:

Cloud

Microsoft har i de senere år satset stort på netop cloud'en, og det ser ud til, at de massive investeringer nu for alvor begynder at rykke.

Der er blevet bygget nye datacentre i stor stil, og de bagvedliggende teknologier er ved at være klar. Nu skal løsningerne ud til kunderne. Og partner-miljøet skal for alvor forstå, at Microsofts fokus ligger på cloud-løsningerne.

Omstillingen har været i gang i årevis, og Microsoft har for år tilbage meldt ud, at cloud er fremtiden. Men det er først nu, at selskabets overordnede strategi og hovedfokus har fulgt trop.

Det er med andre ord nu, at den helt store transformation sker, og Microsoft er ved at tage det store skridt mod at blive et cloud-centreret selskab.

Hvad kommer det til at betyde for partnerne? Hvordan gør man? Og hvad skal man give slip på?

Du kan læse mere om Microsofts cloud-satsning her: Her er Microsofts vilde datacenter - kom med ind bag portene

Mobility and devices

Microsoft har overtaget Nokia, og det er alfa og omega for selskabet at få fat i smartphone-markedet, der i dag er stærkt domineret af ikke mindst Googles fortsat buldrende Android samt - i mindre målestok - Apples iOS.

Microsoft vil både have fingre i Android-brugerne og Apple-brugerne, hvilket selskabet klart har vist for nylig: Microsoft i kovending: Lancerer kæmpeprogram til iPad.

Microsoft skal imidlertid også have sit eget Windows-system med over i smartphone- og tabletverdenen, og her spiller Nokia og Microsofts egne Surface-computere en væsentlig rolle.

Microsoft mener (selvfølgelig) at Windows er genialt til smartphone og tablet.

Nu handler det bare om at få alle andre til at mene det samme.

Partnerne er i tæt kontakt med slutkunderne, og derfor vil Microsoft fyre op på cylindrene med masser af gode råd om, hvordan man eksempelvis kan benytte (Windows-)tablets til at fremme forretningen.

Og så kunne det meget vel være, at Microsoft i næste uge vil løfte sløret for en tidlig version af Windows 9, som ventes i butikkerne engang til næste år.

Deltager du i Microsofts World Partner Conference i næste uge?

Hvad forventer du bliver de vigtigste budskaber fra Microsoft? Kom med dine bud i debatfeltet herunder.

Annonceindlæg fra Deloitte

Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S