Sådan får du it og forretning til at spille sammen: Her er de store spørgsmål

Klumme: Skal mandatet til at tolke og definere forretningens strategiske it-projekter ligge i it-afdelingen? Og har it-afdelingen de rette kompetencer til at få koblet it op på forretningen?

Artikel top billede

Efter mange års arbejde med det at få koblet it op på forretningen, løber jeg ind i de samme problemstillinger, når it skal kobles op på forretningen - uanset om der er tale om en offentlig eller privat virksomhed.

Mandatfordelingen mellem forretningen og it er ikke klar.

Skal mandatet til at tolke og definere forretningens strategiske it-projekter ligge i it-afdelingen? Har it-afdelingen de rette kompetencer til at få koblet it op på forretningen?

Har de det nødvendige mandat til at få prioriteret it-projekter og få indkøbt de rette systemer, så forretningens strategier løftes?

Når vi taler om strategier, vil problemstillingen ofte være, at der skal ske en kobling mellem virksomhedens ressourcer (økonomi og medarbejdere), og de omgivelser strategien opererer i.

Koblingen er svær og kompleks at håndtere for de fleste - men der findes metoder, som kan hjælpe med en succesfuld kobling.

Metoder som både omfatter organisatoriske/politiske beslutninger, økonomiske udregninger, tekniske registreringer og juridiske krav. Metoder som på en eller anden måde er knyttet op på målinger og ansvar.

Et eksempel på en organisatorisk metode kan være at se på rollefordelingen mellem it-afdelingen og den øverste ledelse ved implementering af en strategi.

It-afdelingen, strategifunktionen eller hos øverste ledelse?

I mange virksomheder er der ikke en klar rollefordeling, når vi skal koble it op på forretningen. Det resulterer i, at ansvaret for, at it bliver koblet op på forretningen, ofte lægges over på it-afdelingen.

Men er det det rigtige sted?

It-afdelingen har normalt ansvaret for udvikling, implementering og drift af it-systemer, men ofte har de ikke muligheden for at påvirke virksomhedens strategier og beslutninger omkring eks. it-indkøb, da it-afdelingen ofte først bliver inddraget på et sent tidspunkt i beslutningsprocessen, og ofte har it-medarbejdere andre kompetencer, end dem som er nødvendige for at vurdere konsekvenserne af en strategisk beslutning.  

Det må alt andet lige være afgørende for virksomhederne at få implementeret deres strategier, og til det vil it-systemerne ofte være det redskab, som skal hjælpe dem. Derfor er det væsentligt, at det er forretningen, som er de udfarende, når et budgetårs it-projekter klarlægges og defineres.

Det bør være en fra forretningen, som har "blikket" for de it-mæssige projekter, som er indeholdt i forretningens overordnede strategier/mål, som bør være den primære person, hvis arbejdet med at koble it op på forretningen skal lykkes.

Derfor er det vigtige overvejelser

Fra strategi til produktion

Der er rigtig mange penge at hente for en virksomhed, hvis den øverste ledelse eksempelvis kan få tænkt en intern kontrakt ind over årets it-leverancer.

En intern kontrakt som udarbejdes af forretningens folk i en tæt dialog med it-ledelsen.

Den største succes med at få integreret it med forretningen sker netop, når forretningens mål/KPIér udmøntes i de it-projekter, som skal understøtte forretningsstrategierne det indeværende år.

I større virksomheder er der ofte oprettet en form for strategiafdeling, ledelsessekretariat - Her kan det give god mening at arbejde med det at koble it op på forretningen.

Til det arbejde kan der anvendes forskellige strategiske værktøjsmodeller, værdikædeanalyser osv. 

Hvorfor er det vigtigt?

Når koblingen med it og forretningen sker, så bliver store dele af forretningens strategier konkretiseret og handlingsorienteret, hvilket betyder, at medarbejderne kan se meningen og sammenhængen til deres arbejdsopgaver.

Forretningens resultater bliver målbare, hvilket er en stor gevinst for virksomheden.

Kommunikationen - En intern kontrakt

En fælles intern aftale kan skabe retningslinjer for et samarbejde mellem forretningen og it-afdelingen. En sådan aftale (commitment) kan, foruden en specificering af de forretningsmæssige behov, indeholde en oversigt over de it-projekter, som dækker hvert forretningsområde.

En form for produktionsplan, hvor it-projekterne estimeres og årets ressourceplanlægning indarbejdes.

It-afdelingen vil da i højere grad have større mulighed for at planlægge ressourcer, økonomi og tidsforbrug sammen med de øvrige it-opgaver, når de får overleveret en plan for det kommende års projekter.

Katja Charlotte Overvad er IT Forretningspartner/Business partner i Coop IT.

Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil