Ærgerlig direktør efter bøde for ulovlige opkald: Derfor gik det galt for os

Interview: 70.000 kroner i bøde for syv ulovlige telefonopkald, lyder bøden til Sinus Energi. Hvordan kunne det gå så galt? Og er det overhovedet rimeligt, spørger vi direktør Jeanette Hartz.

Artikel top billede

Energiselskabet Sinus Energi har fået en bøde på 70.000 kroner, fordi selskabet i forbindelse med regelændringer på energiområdet har begået ulovligt telefonsalg.

Mere konkret har Sinus Eneregi uanmodet ringet til eksisterende kunder for at oplyse dem om regelændringerne, mens kunderne samtidig lige fik et godt tilbud med om en produktpakke, som du kan læse mere om her.

Sinus Energi er en del af Scanenergi-koncernen i Vest- og Midtjylland.

Direktør i Scanenergi, Jeanette Hartz, hvordan har du det med at betale 70.000 kroner for syv ulovlige opkald til eksisterende kunder?

"Vi har været igennem en meget langstrakt sag, der daterer sig helt tilbage til begyndelsen af sidste år, hvor vi desværre begik administrative fejl. Endelig kan vi nu få en afslutning på sagen."

Kender I ikke til lovgivningen, siden I ringer til kunderne med et godt tilbud, der ender med at koste jer 70.000 kroner?

"Jo, selvfølgelig gør vi det, men vi har begået en administrativ fejl. Det beklager vi naturligvis."

Det store regnearks-rod

Hvilken administrativ fejl begik I?

"Fejlen opstod i forbindelse med nye markedskrav på energiområdet, hvor vi ikke havde vores it-systemer helt på plads. Så vi havde alle vores 140.000 kunder i et stort regneark, hvor der var angivet, hvad vi måtte og lovmæssigt skulle kontakte dem om."

"Vi kom desværre til at trække nogle forkerte lister fra regnearkene, og derfor blev nogle kunder kontaktet, selv om vi ikke havde deres tilladelse til det. Nu er vores it-systemer på plads, og kunderne ligger i databaser, hvor vi bedre kan sortere i de kunder, som ikke ønsker at blive kontaktet."

Sagen har kostet 10.000 kroner per opkald - synes du, det er rimeligt?

"Jeg synes, det er helt rimeligt. Hvis vi skal håndhæve loven og undgå kontakt til kunder, der ikke vil kontaktes, må det bare være sådan. Vi beklager for fejlen og accepterer bøden, og vi håber, at alle andre i branchen også accepterer lovgivningen på området."

Hvad har Sinus Energi lært af denne sag?

"Vi har lært, at når man har midlertidige problemer omkring it, skal der være kontroller i alle de processer, hvor data bliver trukket og brugt," siger Jeanette Hartz.

Læs også:

El-selskab får bøde på 70.000 kroner for syv ulovlige opkald

Mere magt: Dansk myndighed får lov til at skrue bissen på i it-sager

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Supporters A/S

    It-driftskonsulent i Jylland

    Midtjylland

    Dansk Fundamental Metrologi A/S

    IT Specialist with Expertise in Microsoft Technologies and Programming

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Midtjylland

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job