Ærgerlig direktør efter bøde for ulovlige opkald: Derfor gik det galt for os

Interview: 70.000 kroner i bøde for syv ulovlige telefonopkald, lyder bøden til Sinus Energi. Hvordan kunne det gå så galt? Og er det overhovedet rimeligt, spørger vi direktør Jeanette Hartz.

Artikel top billede

Energiselskabet Sinus Energi har fået en bøde på 70.000 kroner, fordi selskabet i forbindelse med regelændringer på energiområdet har begået ulovligt telefonsalg.

Mere konkret har Sinus Eneregi uanmodet ringet til eksisterende kunder for at oplyse dem om regelændringerne, mens kunderne samtidig lige fik et godt tilbud med om en produktpakke, som du kan læse mere om her.

Sinus Energi er en del af Scanenergi-koncernen i Vest- og Midtjylland.

Direktør i Scanenergi, Jeanette Hartz, hvordan har du det med at betale 70.000 kroner for syv ulovlige opkald til eksisterende kunder?

"Vi har været igennem en meget langstrakt sag, der daterer sig helt tilbage til begyndelsen af sidste år, hvor vi desværre begik administrative fejl. Endelig kan vi nu få en afslutning på sagen."

Kender I ikke til lovgivningen, siden I ringer til kunderne med et godt tilbud, der ender med at koste jer 70.000 kroner?

"Jo, selvfølgelig gør vi det, men vi har begået en administrativ fejl. Det beklager vi naturligvis."

Det store regnearks-rod

Hvilken administrativ fejl begik I?

"Fejlen opstod i forbindelse med nye markedskrav på energiområdet, hvor vi ikke havde vores it-systemer helt på plads. Så vi havde alle vores 140.000 kunder i et stort regneark, hvor der var angivet, hvad vi måtte og lovmæssigt skulle kontakte dem om."

"Vi kom desværre til at trække nogle forkerte lister fra regnearkene, og derfor blev nogle kunder kontaktet, selv om vi ikke havde deres tilladelse til det. Nu er vores it-systemer på plads, og kunderne ligger i databaser, hvor vi bedre kan sortere i de kunder, som ikke ønsker at blive kontaktet."

Sagen har kostet 10.000 kroner per opkald - synes du, det er rimeligt?

"Jeg synes, det er helt rimeligt. Hvis vi skal håndhæve loven og undgå kontakt til kunder, der ikke vil kontaktes, må det bare være sådan. Vi beklager for fejlen og accepterer bøden, og vi håber, at alle andre i branchen også accepterer lovgivningen på området."

Hvad har Sinus Energi lært af denne sag?

"Vi har lært, at når man har midlertidige problemer omkring it, skal der være kontroller i alle de processer, hvor data bliver trukket og brugt," siger Jeanette Hartz.

Læs også:

El-selskab får bøde på 70.000 kroner for syv ulovlige opkald

Mere magt: Dansk myndighed får lov til at skrue bissen på i it-sager

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job