Microsoft scorer 20 milliarder kroner på Android-patenter

Android er en særdeles lukrativ forretning for Microsoft, der skovler milliarder ind på software-patenter. Alene Samsung skylder seks milliarder på den konto, men er festen ved at være slut for Microsoft?

Artikel top billede

Microsoft har alle år haft svært ved at bide sig fast på mobilmarkedet med sine telefoner - selv efter Nokia blev slugt for en slik sidste år.

Det har længe været kendt, at Microsoft alligevel tjener fedt på mobilmarkedet igennem en række patenter, som benyttes i Android-telefoner.

Rundt regnet har Microsoft sidste år tjent op i mod 20 milliarder kroner på Android-patenter.

Det skriver ZDNet.

Samsung skylder seks milliarder

Alene producenten Samsung har måttet betale seks milliarder kroner til den amerikanske software-gigant i patentomkostninger.

Da Samsung i første omgang ikke ville betale, reagerede Microsoft i august ved at kræve godt 40 millioner i tabte renteindtægter for udeblevne betaling.

Aftalen mellem Microsoft og Samsung daterer sig tilbage til 2011, hvor Samsungs betaling til Microsoft afhænger af, hvor mange mobiler Samsung får skubber over disken.

Samsung har dog senere hævdet, at Microsofts køb af Nokia har brudt de to selskabers patent-aftale. 

Tabte mod Motorola

Tidligere har Microsoft presset selskaber som Foxconn, Nikon og ZTE med udsagn om, at det er billigere at betale for Microsofts Android-patenter, end det bliver at udkæmpe kampen i en retssal.

Motorola er i dag den eneste større Android-producent, der ikke er sovset totalt ind i Microsofts Android-patenter.

Den Google-ejede mobilproducent har sågar været i retten mod Microsoft, hvor det viste sig, at 16 ud 17 Microsoft-anklager blev tilbagevist, så der kun var ét betalingspligtigt patent tilbage.

Google: Typisk Microsoft
Det har givet de andre Android-producenter blod på tanden for at undgå patentbetalingen.

Som et nyt slag mod Microsofts Android-patent-forretning har den kinesiske regering i sommers offentliggjort 310 Android-patenter, som Microsoft hævder at have taget eller ansøgt om at få patent på.

Derved kan andre Android-selskaber få indsigt i, hvordan de slipper for at fede Microsofts pengetank op.

Microsofts ærkerival og selskabet bag Android, Google, har også taget bladet fra munden i sagen.

"Det er den samme taktik, som vi har set igen og igen fra Microsoft. I stedet for at bygge storslåede nye produkter, så angriber Microsoft konkurrenterne og forsøger at presse prisen op på Android-enheder for kunderne," siger Google-talsmand Matt Kallmann til ZDNet.

Læs også: 
Microsoft tjener kassen - på Android

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Epona A/S

    Senior Developer

    Sydjylland

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil