Voldsomme prisdyk: Så meget billigere får du nu mobil og bredbånd

Der bliver billigere og billigere adgang til både mobiltelefoni og bredbånd for danskerne. Se de voldsomme prisdyk her.

Artikel top billede

"Priskrig" er et af de mest anvendte ord i den danske telebranche, og set over en periode på 10 år er priserne på mobiltelefoni og bredbånd da også faldet betydeligt. 

Det fremgår af Erhvervsstyrelsens netop offentliggjorte telestatistik for første halvår 2014.

"De seneste ti år har der været et betydeligt fald i priserne på mobiltelefoni. Prisfaldet har været helt op til 69,5 pct. målt i faste priser," skriver Erhvervsstyrelsen, der samtidig oplyser, at prisudviklingen på fastnettelefoni har været et fald på 8,2 procent i samme periode.

Læs også: Magtskifte på bredbåndsmarkedet: Kobber-kablerne får baghjul af nye teknologier

Erhvervsstyrelsen gør prisudviklingen op for forskellige forbruger-profiler.

Har man en profil, hvor man taler i mobil 90 minutter om måneden, er det i faste priser blevet 52 procent billigere siden 2004.

Har man en profil med et forbrug på 300 minutter, er der tale om et prisfald på 69,5 procent siden 2004. 

Mere bredbånd for pengene

De voldsomme prisdyk finder også sted på bredbåndsmarkedet.

"Bredbånd med hastigheden 2048/512 kbit/s har fra 2004 til 2014 haft et markant realprisfald på ikke mindre end 76,5 pct."

"Fra 2009 til 2014 er især bredbåndsabonnementer med hastighederne 10/1 og 20/2 Mbit/s blevet billigere med et realprisfald på henholdsvis 44,6 og 50,3 pct."

"På mobilt bredbånd er realprisfaldet i samme periode på 65,2 pct."

Men selvom der altså har været voldsomme prisdyk til glæde for danskerne, skal udviklingen naturligvis fortsat holdes op imod, hvordan situationen ser ud i andre lande.

Fest eller krise?

Og faktisk har en undersøgelse for nylig konkluderet, at det både er billigere i tilslutning og i månedlige abonnementspriser at surfe på bredbånd i lande som Sverige, Finland og England.

"Det tyder jo på, at konkurrencen ikke fungerer godt nok," lød reaktionen på undersøgelsen fra professor Niels Bjørn-Andersen fra Copenhagens Business School.

Han argumenterede blandt andet med, at priserne godt kan presses yderligere, hvis man kigger på teleselskabernes profitter.

Samtidig har Erhvervsstyrelsen dog tidligere i år udgivet en rapport om den danske telebranche, hvor konklusionen var, at nøgletallene i en lang række danske televirksomheder, der leverer bredbånd, mobiltelefoni og fastnettelefoni, bevæger sig i den forkerte retning.

"I 2013 omsatte telebranchen for knap 35 milliarder kroner på bl.a. fastnet-, mobiltelefoni og bredbånd. Det er et fald på 7 pct. i forhold til året før, hvor omsætningen var ca. 37 milliarder kroner," skrev Erhvervsstyrelsen blandt andet og pegede på, at også teleselskabernes investeringer ikke har det for godt.

Ifølge Erhvervsstyrelsen var de danske teleselskabers samlede investeringer i blandt andet fastnet og mobilnet på knap 5,5 milliarder kroner sidste år.

Det er lidt over otte procent mindre end i 2012, og hvad værre er: Siden investeringerne toppede i 2008 med 9,8 milliarder kroner, er de siden faldet uafbrudt år for år.

DI: Her har vi et problem
Branchedirektør i DI ITEK, Adam Lebech, skriver i en mail til Computerworld, at det er en udfordring for telebranchen, at bredbåndstrafikken bare stiger og stiger, mens priserne falder.

"For med den øgede trafik følger jo behov for investeringer i nye og hurtigere net. Desværre falder investeringerne, og det er ikke holdbart, hvis vi skal fortsætte den digitale udvikling i Danmark."

"Derfor bør politikerne søge at fremme investeringslysten hos internetselskaberne. Ikke gennem offentlige midler, men ved f.eks. at fjerne byrder," skriver han forud for et samråd om investeringslysten i telebranchen, der finder sted i Folketinget senere på måneden.

Læs også:

Magtskifte på bredbåndsmarkedet: Kobber-kablerne får baghjul af nye teknologier

professor: Dansk bredbånds-konkurrence fungerer langt fra optimalt

Her er krisen i den danske telebranche: Derfor vil den ramme dig

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S