Cloud-kunder hos Microsoft raser: Køber ikke nedbruds-forklaring

Microsofts forklaring om, hvad der gik galt ved Azure-nedbruddet tidligere på ugen, gør langt fra alle kunder tilfredse. For Microsoft dummede sig særligt på to områder.

Artikel top billede

Det var en softwareopdatering, der natten til onsdag førte til et omfattende nedbrud på Microsofts Azure-platform, forklarede selskabet i går.

Nedbruddet gav betydelige problemer for kunderne og ramte på tværs af forskellige regioner og lande.

"I forbindelse med udrulningen opdagede vi et problem, der resulterede i, at storage blob frontends gik i et uendeligt loop, hvilket ikke var blevet opdaget, da vi testede," forklarede Microsoft torsdag i et længere blogindlæg om nedbruddet, hvor selskabet også undskyldte problemerne.

Men hverken undskyldningen eller forklaringen om årsagen til nedbruddet ser ud til at lægge en dæmper på den negative stemning hos de kunder, der blev ramt.

Hvorfor opdaterede I alt på én gang?

Mange kunder er især utilfredse med, at så mange af Microsofts Azure-datacentre fik problemer.

I stedet burde Microsoft være startet med at udrulle opdateringen på færre lokationer, så skaden havde været begrænset, da problemerne begyndte at vise sig.  

"En meget vigtig tjeneste fejlede hos os, selvom vi har udrulninger i både nord- og vesteuropa. Vi betaler en premium-pris for dette, og det viser sig nu at være spild af penge," lyder en kunde-kommentar til blogindlægget fra Microsoft.

En anden Azure-kunde er helt enig i, at Microsoft har grebet opdateringen forkert an:

"Nedbruddet skulle aldrig have været rullet ud på tværs af datacentre, som det skete. Jeg er ligeglad med, om infrastruktur-design krævede det - I klokkede i det."

"Dette var helt sikkert en fjollet fejl af Microsoft. Når man man udfører opdateringer/opgraderinger som denne, skal det ske i etaper fra region til region - ikke det hele på én gang!" lyder det fra en tredje Azure-kunde.

Netop Microsofts håndtering af opdateringen kommenterede en cloud-rådgiver fra Gartner, Lydia Leong, også tidligere på ugen:

"Microsofts katastrofalt manglende evne til at holde Azure-nedbruddet inden for en enkelt region er et kæmpe rødt flag for de virksomheder, der overvejer Azure."

Helt håbløse statusmeddelelser

Samtidig er der en del kommentarer på bloggen, der relaterer sig til Microsofts statusmeddelelser i forbindelse med nedbruddet.

"Azure var ikke det eneste, der fejlede - jeres krisekommuniktion svigtede også os (og jer). Send os ikke hen til en side, der har problemer med at loade, med beskeder om "All Good!", når vi ved, at ting er nede," lyder en kommentar.

Og en anden bruger bakker op:

"Vi blev ramt på et forfærdeligt tidspunkt og mistede store mængder trafik. Jeg holder virkelig af Azure, men den totale mangel på support og kommunikation får mig virkelig til at spørge mig selv, hvorfor jeg betaler for denne service."

I det hele taget efterlyser kunderne bedre - og tydeligere - kommunikation, for som en kommentar lyder på bloggen om nedbruddet:

"Opdateringer om et globalt nedbrud på 12 timer bør være på forsiden, ikke gemt væk på en blog."

Har tidligere givet kompensation

Selvom oppetiden generelt er høj på Azure og Microsofts cloud-løsninger i det hele taget, er det ikke første gang, at et nedbrud rammer Azure og dermed de mange brugere.

Et af de større Azure-nedbrud fandt sted i 2012.

Det var udløst af en fejl relateret til skudåret og varede godt 12 timer, mens det tog yderligere cirka 18 timer før alle systemer igen kørte normalt.

Alle kunder på Microsofts cloud-platform Azure fik dengang 33 procents rabat efter nedbruddet, der var udløst af skudåret.

Den slags kompensation har endnu ikke været bragt på banen i forbindlese med denne uges nedbrud.

På Twitter fortsætter de utilfredse kunder dog med at skrive kommentarer, så der er under alle omstændigheder fortsat et betydeligt pres på Microsoft efter de uheldige begivenheder.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S