Cloud-kunder hos Microsoft raser: Køber ikke nedbruds-forklaring

Microsofts forklaring om, hvad der gik galt ved Azure-nedbruddet tidligere på ugen, gør langt fra alle kunder tilfredse. For Microsoft dummede sig særligt på to områder.

Det var en softwareopdatering, der natten til onsdag førte til et omfattende nedbrud på Microsofts Azure-platform, forklarede selskabet i går.

Nedbruddet gav betydelige problemer for kunderne og ramte på tværs af forskellige regioner og lande.

"I forbindelse med udrulningen opdagede vi et problem, der resulterede i, at storage blob frontends gik i et uendeligt loop, hvilket ikke var blevet opdaget, da vi testede," forklarede Microsoft torsdag i et længere blogindlæg om nedbruddet, hvor selskabet også undskyldte problemerne.

Men hverken undskyldningen eller forklaringen om årsagen til nedbruddet ser ud til at lægge en dæmper på den negative stemning hos de kunder, der blev ramt.

Hvorfor opdaterede I alt på én gang?
Mange kunder er især utilfredse med, at så mange af Microsofts Azure-datacentre fik problemer.

I stedet burde Microsoft være startet med at udrulle opdateringen på færre lokationer, så skaden havde været begrænset, da problemerne begyndte at vise sig.  

"En meget vigtig tjeneste fejlede hos os, selvom vi har udrulninger i både nord- og vesteuropa. Vi betaler en premium-pris for dette, og det viser sig nu at være spild af penge," lyder en kunde-kommentar til blogindlægget fra Microsoft.

En anden Azure-kunde er helt enig i, at Microsoft har grebet opdateringen forkert an:

"Nedbruddet skulle aldrig have været rullet ud på tværs af datacentre, som det skete. Jeg er ligeglad med, om infrastruktur-design krævede det - I klokkede i det."

"Dette var helt sikkert en fjollet fejl af Microsoft. Når man man udfører opdateringer/opgraderinger som denne, skal det ske i etaper fra region til region - ikke det hele på én gang!" lyder det fra en tredje Azure-kunde.

Netop Microsofts håndtering af opdateringen kommenterede en cloud-rådgiver fra Gartner, Lydia Leong, også tidligere på ugen:

"Microsofts katastrofalt manglende evne til at holde Azure-nedbruddet inden for en enkelt region er et kæmpe rødt flag for de virksomheder, der overvejer Azure."

Helt håbløse statusmeddelelser
Samtidig er der en del kommentarer på bloggen, der relaterer sig til Microsofts statusmeddelelser i forbindelse med nedbruddet.

"Azure var ikke det eneste, der fejlede - jeres krisekommuniktion svigtede også os (og jer). Send os ikke hen til en side, der har problemer med at loade, med beskeder om "All Good!", når vi ved, at ting er nede," lyder en kommentar.

Og en anden bruger bakker op:

"Vi blev ramt på et forfærdeligt tidspunkt og mistede store mængder trafik. Jeg holder virkelig af Azure, men den totale mangel på support og kommunikation får mig virkelig til at spørge mig selv, hvorfor jeg betaler for denne service."

I det hele taget efterlyser kunderne bedre - og tydeligere - kommunikation, for som en kommentar lyder på bloggen om nedbruddet:

"Opdateringer om et globalt nedbrud på 12 timer bør være på forsiden, ikke gemt væk på en blog."

Har tidligere givet kompensation
Selvom oppetiden generelt er høj på Azure og Microsofts cloud-løsninger i det hele taget, er det ikke første gang, at et nedbrud rammer Azure og dermed de mange brugere.

Et af de større Azure-nedbrud fandt sted i 2012.

Det var udløst af en fejl relateret til skudåret og varede godt 12 timer, mens det tog yderligere cirka 18 timer før alle systemer igen kørte normalt.

Alle kunder på Microsofts cloud-platform Azure fik dengang 33 procents rabat efter nedbruddet, der var udløst af skudåret.

Den slags kompensation har endnu ikke været bragt på banen i forbindlese med denne uges nedbrud.

På Twitter fortsætter de utilfredse kunder dog med at skrive kommentarer, så der er under alle omstændigheder fortsat et betydeligt pres på Microsoft efter de uheldige begivenheder.

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer & Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

30. maj 2017 | Læs mere


Dropbox partnerdag 2017

Det er en fornøjelse at præsentere en ny stor forretningsmulighed med Dropbox Business. På partnerdag får I indsigt i både kommercielle og tekniske aspekter ved at sælge Dropbox Business. Arrangementet henvender sig til både eksisterende Dropbox-forhandlere i Danmark og til jer, der leder efter nye forretningsmuligheder, og som overvejer at blive Dropbox-forhandler.

31. maj 2017 | Læs mere


Business intelligence - den nye bølge: Få styr på de nye løsninger og alle mulighederne

En ny bølge af af moderne BI-løsninger og -produkter skaber helt nye muligheder. Vi sætter fokus på den nye BI-bølge.

07. juni 2017 | Læs mere






Comon
Ups - kontroversiel funktion kan afsløre utro Tinder-brugere
En funktion i den populære dating-app Tinder kan betyde, at du uforvarende kommer til at afsløre din dating-profil.
Job & Karriere
Dansk it-firma masseansætter: Skal bruge 90 nye medarbejdere med disse it-profiler
It-virksomheden BEC skal bruge 90 nye it-medarbejdere. Her kan du se de konkrete it-profiler, BEC er på udkig efter.
White paper
Cloud transformation: Vind, træn eller tab
Dette whitepaper er for de virksomheder, der vil i gang eller er ved at træffe beslutningen om at gå i gang med migreringen til cloud.