Undgå ringbindsfælden: Skriv en kommunikationsplan, du kan have i inderlommen

Klumme: Store, skinnende kommunikationsplaner er stærkt overvurderede - men meget udbredte. Sats i stedet på en lommemodel.

Artikel top billede

De fleste ved, at når store it-projekter - og alt andet i øvrigt - kører skævt, så skyldes det næsten altid dårlig kommunikation.

Derfor er der en vis respekt for de store kommunikationsplaner, der fylder flere ringbind. 

Ringbind fyldt med beskrivelser af målgrupper, deres indbyrdes afhængigheder og indflydelser, medier, tidsplaner osv, osv.

Så er der jo gjort noget ... Du kan selv se planen ...

Men som salig Dan Turéll så præcist sagde det: "Nogen gange er det bare for meget - alt, alt for meget!"

Jeg havde en gang en chef, der ofte sagde:

"Jeg har lagt mange planer i mit liv. Jeg har lagt dem alle sammen derovre i skuffen".

Kloge ord ... Og meget rammende for beskrivelsen af, hvad der sker med mange både velskrevne og velmente planer.

Du er drænet for energi

Når du er færdig med planen og sætter det fyldte ringbind ind i reolen, så er du så drænet for energi, at du hurtigt glemmer, hvor du stillede det ...

Men kommunikere - det skal vi. Og hvis du er som de fleste andre ledere, så er du stressende bevidst om, at der altid er en god grund til at kommunikere.

Derfor ender det ofte med, at vi gør alt for meget og bruger en masse tid og penge på noget, som i bund og grund er overflødigt.

Konsekvensen er, at vi risikerer at fare vild i al den velmente kommunikation, vi udsættes for. Og det er mindst ligeså slemt som ingen information.

Nice to know er spild af penge og tid

Ledere, medarbejdere, kunder og andre skal have den information, der er nødvendig for, at arbejdet kan udføres og målene nås.

Får de mere end det, er det nice to know-information, og det er spild af tid og penge - både din og deres.

Så meget desto vigtigere er det, at du finder din egen vej og holder fast i den.

Og det er rigtig svært - ja nogen steder endda slet ikke tilladt. I stedet er det: "Værsgo', her har du et intranet, et personaleblad og en skabelon til et orienteringsmøde. Kom så ikke og sig, at du ikke får al den hjælp og støtte, du har brug for".

Det, du har brug for, er din egen lomme-kommunikationsplan, der gør dig i stand til at sikre dit projekt eller din organisation både tilstrækkelig og effektiv kommunikation.

Uden at du skal bruge hele dit liv og budget på det.

Og hvorfor ikke prøve noget nyt; Undgå ringbindsfælden og lav i stedet en kommunikationsplan, der ikke er større, end at du kan have den i inderlommen.

Her er fem temaer, der kan sagtens kan være der:

1. Mål

Peger præcist på, hvad du skal bruge kommunikationen til.

Hvad skal I blive bedre til? Hvad skal I nå? Mere tilfredse kunder? Flere kunder? Større forståelse af strategien? Bedre lederkommunikation? Jo mere præcise mål, jo mere præcise målinger.

2. Struktur

Processer, der forholder sig til målgrupper og medier og sikrer, at kommunikationen - internt og eksternt - hænger sammen.

3. Intern kommunikation

Kommunikation der sikrer medarbejderne tilstrækkelig information, holder organisationen ajour med strategien, med projektet, med milepæle, gode (og mindre gode) historier, hvad har vi gang i, hvor er vi på vej hen, hvad siger kunderne etc.

4. Ekstern kommunikation

Kommunikation der sikrer kunder og samarbejdspartnere tilstrækkelig information, der tager stilling til, hvad I vil med en hjemmeside, kundebreve, nyhedsbreve, struktur og linje i pr- og presseaktiviteter o.a.

5. Praktik

Hvem tager ansvar for, at tingene sker på den måde og på det tidspunkt, det er aftalt?. Hvem skriver? Hvem har kontakten med evtentuelle bureauer? Og hvordan sker det mest effektivt?

Det her er ikke en opfordring til at tage let på opgaven - tværtimod. 

Det er en opfordring til at tage opgaven mere alvorligt. 

En opfordring til, at virksomhederne giver lederne plads og mulighed til at løse opgaven ordentligt. Det er svært at kommunikere, men det kan læres ...

Selvfølgelig er der en masse pligtinformation, ikke mindst i projekter, som bare skal køre på en snor. Selvfølgelig. 

Men når det gælder alt det andet - visioner og værdier, hvorfor vi er her?, hvor skal vi hen? og hvordan? - altså al den baggrundsmusik, som bare er så vigtig for os alle, så kunne man måske prøve at finde sin egen vej og prøve noget helt andet. 

Bare en gang imellem. 

Som for eksempel at printe væsentlige historier og budskaber og lægge dem på bordene? Eller hænge dem op på toiletterne. 

Jeg garanterer dig, at det bliver læst ...

Bare husk, at der ikke er nogen facitliste til, hvad der er det rigtige. Det ved kun du, din mavefornemmelse og din egen organisation. God arbejdslyst.

IT-Forsyningen I/S

Leder af serverteam

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef for SAP Business Intelligence i Cyberdivisionen

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S