Artikel top billede

Stor mystik om webdomæne: Hvorfor købte Danske Bank ikke domænet?

Samtidig med at Danske Banks nye MobileLife-platform blev afsløret, blev webdomænet registreret - men hvorfor ikke af Danske Bank?

Danske Bank er i fulde sving med at udvikle de næste etaper af sit mobile univers, hvor MobilePay indtil videre er flagskibet.

Det kunne Berlingske Tidendes Business-site berette om tidligere på ugen, hvor avisen skrev, at MobileLife er navnet på den kommende platform.

Danske Bank fortæller efterfølgende til Computerworld, at MobileLife blot er navnet på en intern udviklingsafdeling i banken.

Samtidig bekræfter Danske Bank, at banken varemærkeregistrerer MobileLife tilbage i oktober 2014.

"Vi har ikke planer om at kommunikere navnet MobileLife eksternt," lyder det fra Danske Banks presseafdeling.

Sagen bliver speget

Derfor er det også noget af en overraskelse, at vi opdager, at på selvsamme dag, som Berlingske Business' historie om Danske Banks kommende mobilplatform med det forfejlede navn Mobile Life rammer nettet - mandag den 6. april - bliver domænet mobilelife.dk registreret af Ken Villum Klausen i Vejle.

For han er ikke hr. hvem-som-helst.

Ken Villum Klausen er administrerende direktør i Point-of-sale-virksomheden Wallmob, der har specialiseret sig i at bygge it-systemer til betalingsmetoder lige der, hvor kunden står og går.

Sidste år blev selskabet solgt til den norske it-virksomhed Visma for op mod 100 millioner kroner.

Den nærliggende forklaring på domænekøbet er, at Ken Villum Klausen og Danske Bank i al hemmelighed arbejder sammen om at lancere websitet MobileLife.dk og senere mobilplatformen.

Men det afviser begge parter kategorisk.

"Vi har ikke registeret domænenavnet," lyder det fra Danske Bank, som fortsætter:

"Vi har ikke haft nogen kontakt til Ken Villum Klausen og Wallmob vedrørende dette. Vi har dog mødt ham i anden sammenhæng og sørger generelt for at holde god kontakt med alle relevante danske virksomheder, som beskæftiger sig med mobile betalinger."

Jamen, registreringen er helt tilfældig

Hos Wallmob-direktør Ken Villum Klausen kommer vi et par spadestik dybere i mysteriet, da det hele åbenbart viser sig at være en tilfældighed.

"Jeg registrerede faktisk domænet fra min smartphone i lufthavnen allerede søndag den 5. april, det vil sige før Business-artiklen. Jeg havde ingen ide om, at de var i gang i noget med Mobile Life, og jeg har ingen kontakt til banken," bedyrer han.

Domænet skal ifølge Wallmob-direktøren bruges til egen markedsføring. 

Han kan dog godt se, at han ganske hurtigt kan komme til at ligne en driftig domænehaj.

Men tanken om at købe et muligt flagskibsdomæne for næsen eller i fællesskab med Danmarks største bank afviser Ken Villum Klausen fuldstændigt.

"Jeg havde for et stykke tid siden nogle møder med Danske Bank angående MobilePay, og det blev ikke til så meget mere. Min domæneregistrering og sammenfaldet med, at Mobile Life nævnes i Business-artiklen er helt tilfældigt. Jeg har overhovedet ingenting at gøre med Danske Bank," siger han.

Læs også:

Google køber webdomæne for 166 millioner kroner

Atea og Dustin i mystisk webdomæne-koks




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere