Hackerne skifter angrebsmetode: Nu går de efter dit smart-tv

Hackerangreb mod smart-tv, printere og webcams er en ny tendens, som vælter frem i disse måneder. Læs her, hvad de skumle bagmænd kan bruge et hackerangreb mod dit tv til.

Artikel top billede

Arkivfoto: Sem Rox.

Nye vinde blæser over hackernes jagtmarker, når de går til angreb på firmaer og folks internetforbindelser.

For der er en kraftig stigning i angreb rettet mod SSDP-protokollen, som blandt andet findes i dit smart-tv, printere, webcams og internetforbundne køleskabe.

På samme tid sidste år lå antallet af angreb på SSDP-protokollen på 0 procent, mens omkring 20 procent af alle hackerangreb i dag er rettet mod disse helt almindelige forbrugerprodukter, som er blevet netværksforbundne i de senere år.

Det fortæller Allan Højby, som er major account executive hos cloud-giganten Akamai, der gennemser mellem 15 procent og 30 procent af webtrafikken i sit netværk.

"Hackerne finder hele tiden nye angrebsmetoder og nye protokoller. Så når sikkerhedsfolk finder måder at dæmme op for deres angreb, har angriberne flyttet sig og fundet nye smuthuller," forklarer Allan Højby til Computerworld og fortsætter:

"Når SSDP-protokollen angribes, lægger de kriminelle skadelig kode på smart-tv og andre enheder. Denne kode kan vækkes til live ved et kald fra deres command-and-control-server, hvorefter dit smart-tv, køleskab og internet-radio kan bruges som enheder i et DDoS-angreb," fortæller han.

Husk nu at opdatere

Allan Højby fortæller, at stort set den eneste måde at beskytte sig mod, at ens tv eller printer lige pludselig forvandler sig til en zombie i et DDoS-angreb, er, at opdatere sikkerhedssoftwaren jævnligt.

"Når man sidder med sin internet-radio eller ser fjernsyn på sit smart-tv, tænker man jo ikke over, at de er netværksforbundne og kan bruges ondsindet. Men der er altså rigtig mange af den slags enheder derude, og de er i kraftig stigning," siger han.

Samtidig er det ifølge Allan Højby almindeligt kendt, at mange glemmer at opdatere software til SSDP-drevne enheder, hvilket åbner en ladeport for hackere og andre it-kriminelle til at placere deres malware på.

Stigning i DDoS-styrken

Når først malwaren er placeret i dit smart-tv, kan den vækkes til live af hackerne over nettet, og så kan deres egentlige DDoS-angreb rulle.

På det område er det også bemærkelsesværdigt, at Akamai i det seneste år har set en fordobling af DDoS-angrebene, mens også der er sket en markant stigning i slagkraftigheden.

Akamai har således detekteret enkelte angreb, der kommer helt op og runde 170 Gbps.

"170 Gbps er rigtig meget, når man tænker på, at ét stort teleselskab normale "rense"-kapacitet er omkring 10 til 50 Gbps på de servere, som skal rense trafikken på vej ind i deres netværk," forklarer Allan Højby.

To store angrebsmetoder

Akamais fund af stigningen i SSDP-angreb er beskrevet i selskabers seneste sikkerhedsrapport, der kommer online i dag.

I rapporten beskrives det også, at så snart de smarte SSDP-forbundne enheder er inficeret, og DDoS-bølgerne ruller med fornyet styrker, så foregår de reelle tyverier af eksempelvis password og kreditkortnumre stort set igennem to metoder:

SQL-injektioner og local file inclusion (LFI), der tilsammen står for 95 procent af alle tilfælde i de knap 180 millioner angreb via webapplikationer, som Akamai har registreret i sit netværk.

"Hvis hackerne kan komme igennem med deres angreb, er det herefter meget let for dem at installere software, der skjuler sig på en computer. Denne software kan næsten lydløst sende små datapakker med eksempelvis passwords og kortinformationer tilbage til bagmændene," fortæller Allan Højby.

Han siger samtidig, at virksomheder med en veldefineret sikkerhedspolitik som eksempelvis ikke at klikke på mystiske links og åbne vedhæftet indhold fra ukendte afsendere har gode chancer for at komme hackerne til livs allerede i optakten til angreb.

Privatforbrugere skal følge samme råd og også være meget opmærksomme på at få opdateret deres software.

Sådan går det, når hackerne selv bliver hacket


It-sikkerhed bliver aldrig det samme igen: Her er de gode råd til dig og din chef

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S