Har I modet til at tage de tre konsekvenser - og arbejde med digital disruption i organisationen?

Computerworld mener: Alle vil innovere, være agile og være med helt fremme. Er din organisation og ledelse parat til at tage de tre konsekvenser af jagten på den digitale disruption?

"Jeg kender mine konkurrenter ret godt. Men det er dem, som jeg ikke kender, jeg skal være forberedt på."

Ordene faldt for nylig i en snak om, hvorfor den nye danske bog "Den nye deleøkonomi" lå fremme på CEO'ens skrivebord, da jeg besøgte en af de helt store danske virksomheder.

I den gamle virkelighed kunne CEO'en have holdt øje med underskoven af små konkurrenter, identificere de innovative virksomheder, som havde tiltrukket de rette talenter og så slå til med checkhæftet, når tiden var rigtig.

Men med digitaliseringen, de lave startomkostninger og muligheden for ikke længere at lade sig begrænse af landegrænser, så sker væksten - hvis den sker - ofte i vilde ryk, som driver prisen på de innovative virksomheder opad og dermed uden for de flestes rækkevidde.

Spørg bare Yahoo, som i 1997 blev tilbudt en avanceret søgeteknologi af de to ukendte ph.d-studerende Sergey Brin og Larry Page, som syntes, at projektet tog for meget tid fra deres studier.

Prisen var en million dollar, men Yahoo sagde pænt nej tak, og de to endte i stedet med at stifte Google.

Den nye virkelighed udfordrede - bemærkede CEO'en, jeg besøgte -  derfor hans evne til at sikre, at den store virksomhed innoverede. Der skulle noget nyt til.

Ikke bare i form af optimering ude i forretningsleddet i en jagt på de fem procent omkostninger, som hjælper på konkurrencedygtigheden, men også i form af koncepter helt uden for kerneforretningen, som i en traditionel optik ville være en udfordring eller kannibalisering af den eksisterende forretning.

Tre konsekvenser af at arbejde med disruption
Den erkendelse har tre konsekvenser, men spørgsmålet er, om du og din virksomhed eller organisation er parat til at tage dem.

Den første konsekvens er, at den slags ud af boksen-tænkning, som skaber nye markeder, nye logikker og nye penge, meget sjældent kommer fra eksisterende enheder - og slet ikke fra folk, som har drift, budgetter og konsensus som deres primære opgave.

Så har I modet til for alvor at adskille udviklingen fra driften?

Den anden konsekvens er, at mens vi fejrer de store successer som AirBnB, Uber og alle de andre, som har ‘disruptet' deres marked, er der titusindvis, som løb ud i sandet - og oftest før de overhovedet nåede en bruger eller et marked.

Du, din ledelse og din organisationen skal derfor være parat til at fejle, lære og fejle igen uden unødige bureaukratiske fingerpegende efterspil.

Den tredje konsekvens er simpelthen, at hastigheden skal op. Både hastigheden i planlægningen, hastigheden i eksekveringen og hastigheden i produktinnovationen.

Det er angstprovokerende, men kvartalsmøderne og det årlige strategiseminar skal ud af kalenderen og i stedet erstattes af et uafladeligt fokus på produktet.

Er du og din virksomhed klar til det?

Læs også: Man skal turde satse og acceptere at kunne fejle, hvis man vil udnytte den digitale innovation til at styrke forretningen, lyder det fra CIO i Falck, Torben Ruberg




Premium
Bredbåndspuljen lukker for ansøgninger til midnat: Her er alt du skal vide om bredbåndspuljen på 98,5 millioner kroner
Det er ved at være sidste chance, hvis du skal have del i statens 98,5 millioner kroner, der er øremærket til at sikre lynhurtigt bredbånd landets udkantsområder. Computerworld giver dig her den fulde guide til, hvordan du søger, og hvor stor bredbåndspuljens virkning har været indtil videre.
Computerworld
TDC ruller gratis fiber ud til 5.100 danske husstande - se adresserne her
TDC går i gang med at udruller fiber til tusindvis af danske husstande i Odens, Nordsjælland og Storkøbenhavn. Se hvor TDC’s gravemaskiner kommer forbi med tilbud om gratis fiber-opkobling.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Sådan: Fem måder at sikre dine medarbejdere på hjemmekontoret
Gennem de seneste år har arbejde hjemmefra vundet langt større gehør, selv i relativt traditionelt indstillede virksomheder, og med Covid-19 blev det i perioder en uomgængelig del af hverdagen. Men alt tyder på, at et langt mere fleksibelt arbejdsliv er kommet for at blive, også når corona slipper sit greb. Hjemme er medarbejderne – og i særdeleshed de systemer og data, de har adgang til – imidlertid langt mere udsatte for cyberangreb end bag virksomhedens firewall og andre sikkerhedsforanstaltninger. På den ene side er der altså behov for let og fleksibel adgang til centrale værktøjer og en udstrakt grad af self-service. På den anden side er det helt afgørende at sikre medarbejder, data og systemer mere grundigt end hidtil – også udenfor virksomhedens eget netværk. I denne hvidbog kan du læse mere om, hvordan værktøjerne i RSA SecurID Access kan være med til at løfte opgaven.