Data-direktør: Fiks problemet med kulturen og få kæmpe værdi i big data-projekter

Beyond Data 15: Mange virksomheder har store problemer med for alvor at hamle op med vrimlen af nye og agile virksomheder, som helt naturligt udnytter data på kryds og tværs. Især ét element kan udløse stor værdi.

Artikel top billede

Den største effekt får man ved at fjerne en kultur, hvor medarbejderne alene samarbejder i egne afdelinger, siger Jens-Jacob T. Aarup, direktør i Inspari.

Data bliver i stigende omfang et afgørende grundlag for virksomheder, der også i fremtiden vil være konkurrencedygtige.

Men overgangen til at være 'data-driven' kan være hård, overskuelig og svær for virksomheder, der er bygget op på værdier fra tiden før den digitale tilgang for alvor begyndte at vinde indpas.

Især ét element står i vejen: Kulturen i virksomheden.

Sådan lød det onsdag formiddag på den store 'Beyond Data'-konference, som Computerworld står bag sammen med Berlingske Business med direkte henvisning til det mulige udbytte af data i virksomhederne.

Væk med siloerne

Mange virksomheder er i dag opbygget af en række siloer, der opererer mere eller mindre selvstændigt men dog (helst) mod samme mål. Kontakten mellem dem er ofte sat i system med møder, snitflader og forskellige andre berørings-flader i en fast struktur.

Det er en klassisk virksomheds-opbygning, som engang var effektiv, men som i dag kan blive et problem, hvis man som virksomhed ønsker at høste værdi på de mange data, der flyder i virksomheden.

"Skal man have high performance-teams, er det helt afgørende, at alle har de samme kort at navigere efter," lyder det fra Jens-Jacob T. Aarup, der er direktør i Inspari.

Selskabet stod i fjor bag en stor undersøgelse blandt en række danske virksomheder om 'den ægte' værdi i big data og data-drevne virksomheds-projekter.

Konklusionen var klar: Den klart største gevinst ved succesfuld implementering af en data-dreven strategi ligger i den voldsomme forøgelse af transparens, der følger med.

Den gør nemlig, at siloerne kan nedbrydes, så samarbejdet mellem afdelingerne øges, ny viden bliver tilgængelig og kursen langt nemmere kan ensrettes mellem afdelingerne.

Kulturændringen rykker

"Den største effekt får man ved at fjerne en kultur, hvor medarbejderne alene samarbejder i egne afdelinger. Så det er sådan set ikke it og indførelsen af nye værktøjer, der rykker mest og gør den største forskel, men derimod den kultur-ændring, der følger med, som gør, at medarbejderne og afdelingerne begynder at samarbejde og viden-dele," siger Jens-Jacob T. Aarup.

Ifølge Jens-Jacob T. Aarup er det 'relativt skræmmende' at se, hvor mange virksomheder, der reelt ikke har viden om, hvordan det går i virksomheden, hvis man går blot et enkelt spadestik ned under den polerede kvartals-regnskabs-overflade.

"Hvad går godt? Og hvad går skidt? Gennemsigtigheden kan skabe en fælles forståelse for, hvordan det går i virksomheden, og man kan skabe et fælles overblik, " siger han.

Ifølge Jens-Jacob T. Aarup er mange af de nye internet-virksomheder i modsætning til de gamle virksomheder bygget op om en kultur, der betyder, at alting skal være gennemsigtigt og agilt.

De er ofte bygget op omkring en fælles dataplatform, som alle afdelinger og ansatte 'suger fra.' Og det giver dem straks en konkurrencefordel i forhold til de gamle virksomheder med mere gumpetunge strukturer.

Airbnb er et godt eksempel

Et godt eksempel er hotel-tjenesten Airbnb, der siden etableringen i 2008 har gået sin sejrsgang over hele verden

Tjenesten, der sætter private udlejere og feriegæster i forbindelse med hinanden, findes i dag 190 lande (som er stort set alle verdens lande) og koordinerede sidste år omkring en million overnatninger om måneden.

Selskabets nordiske chef, Aja Guldhammer, understreger på Beyond Data-konferencen, at Airbnbn ikke er et datafirma, og at det ikke er 'data, der driver væksten, men derimod de historier, som vores værter fortæller deres venner."

Alligevel spiller data en væsentlig rolle for selskabet som et samlet omdrejningspunkt, som forretningsudvikling, satsninger, fokus-områder og alt muligt andet løbende justeres efter.

For som internet-baseret selskab indsamles data på en naturlig måde, når kunderne køber overnatning samt når udlejerne melder sig til tjenesterne.

"Vi kan for eksempel se, at mange gæster leder efter overnatning i et bestemt område i Amsterdam, hvor der er få udlejere. Så skal vi jo have gjort noget ved det og have skaffet nogle flere udlejere," siger Aja Guldhammer.

Airbnb kan også med et snuptag få overblik over de byer, hvor udlejerne får de bedste ratings, hvilke byer, der opfattes som de mest gæstfrie, hvilke bydele, der især er søgte og så videre.

Alt sammen anvendes til at forbedre og optimere forretningen.

"Vi forsøger at bruge så mange datapunkter som muligt til at skabe det bedste produkt," siger hun.

Data er det mest fantastiske i verden

For Jens-Jacob T. Aarup er det netop hele ideen med at overgå til en data-drevet forretningsmodel:

"Data er det mest fantastiske i hele verden. Med data kan vi tage det endelige opgør med mavefornemmelsen og i stedet handle ud fra fakta. Det hele handler jo om at bruge data til at træffe bedre beslutninger, end vi gjorde i går," siger han.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S