Efter mobil-knas på Distortion: Her er sommerens værste begivenheder for teleselskaberne

Distortion-festen i København var det rene mareridt for TDC.

Artikel top billede

(Foto: Lars Sundström / Lars Sundström)

Efter tre dages Distortion-gadefest i København har TDC-masterne på henholdsvis Nørrebro, Vesterbro og omkring Christiansborg været rødglødende.

For netop Distortion er vel nok årets værste enkeltstående begivenhed set ud fra et mobildæknings-perspektiv, lyder det fra TDC's pressemedarbejder Rasmus Avnskjold.

"Netværket har været belastet til Distortion. Det har også været meget belastet, men det er ikke værre, end vi havde forventet," siger Rasmus Avnskjold til Computerworld.

De to første gadefester, onsdag og torsdag, samlede hver omkring 100.000 festdeltagere, hvor af mange har smartphones med i lommerne. 

Det værste problem med dækningen er dog, at festen foregår inde i Københavns snævre gader.

Her er det svært at komme til med ekstra mobil-sites.

"Sådan et mobil-site fylder lige så meget som en mindre byggeplads. Optimalt skal sådan et site sættes op på hvert hjørne, da bygningerne er med til at bremse signalerne," forklarer Rasmus Avnskjold.

Mistede øl-omsætning

På grund af presset på mad- og drikkesalget var flere handlende rykket ud på gaden, hvor de tilbyder øl og sandwiches mod MobilePay-betaling.

Det var dog ikke alle steder, at dette salg gik lige glat, selv om Danske Bank oplyser til Computerworld, at driften var helt normal på MobilePay under Distortion-festen.

"Flere gange oplevede vi, at folk måtte vente op mod 10 minutter på, at deres MobilePay gik igennem. Andre måtte simpelthen forlade os uden at kunne købe øl," fortæller Claus Nørregaard, der er chef for den odenseanske Bar Rar, som havde oprettet en midlertidig filial på Vesterbro om torsdagen.

Han gætter på, at baren vel nok mistede omkring 20 procent af omsætningen på grund af de manglende MobilePay-betalinger.

"Vores mobil-Dankort kunne slet ikke følge med, og så tog vi nødløsningen med MobilePay i brug. Alt i alt har vi dog lært en del, og vi har nok også i sidste ende tjent på at rejse til København," lyder det fra Claus Nørregaard fra Bar Rar i Odense.

Også madstedet Cafe Sonja på Vesterbro var i perioder presset på MobilePay-betalingerne, men det var ikke værre end, at alle betalinger med Danske Bank-app'en gik igennem.

Cafeen fortæller, at når der opstod problemer med MobilePay, fik kunderne lov til at logge på cafeens WiFi-netværk, hvor betalingen gik glat igennem.

Den mulighed havde den tilrejsende øl-sælger fra Bar Rar dog ikke.

Computerworld har kontaktet Distortion-festivalen, som fortæller, at den ikke har hørt om generelle problemer med MobilePay-betalinger. 

Folkemødet og Roskilde Festival

Oplevelserne med det pressede mobilnet for både festdeltagere og enkelte handlende overrasker dog ikke telekæmpen TDC.

For udover MobilePay-betalingerne uploader folk billeder til sociale medier, sender tekstbeskeder og ringer til hinanden i ét væk.

"Roskilde Festival var også slemt de første år med smartphones. Derfor må teleselskaberne sammen med de handlende til en begivenhed som Distortion finde en balance i, hvad der er muligt," siger han.

Netop Roskilde Festival udgør sammen med denne uges Folkemødet i Allinge på Bornholm to af de andre værste enkeltstående begivenheder for TDC, når der skal signal på telefonerne.

"Folkemødet foregår på et relativt lille område, hvor der er et meget højt dataforbrug med blandt andet de mange journalister, der er samlet. På Roskilde Festival er der bare rigtig mange mennesker. Derfor kan vi ikke garantere, at de besøgende vil være fri for data-klumper de steder," siger han.

Udover Distortion, Folkemødet og Roskilde Festival nævner Rasmus Avnskjold, at karnevallet i Aalborg også har givet en del knas.

Hos konkurrenten Telia siger pressechef David Engstrøm, at festivaler trods alt er noget nemmere at dække, end begivenhederne i byerne.

"Selve terrænet på selv de store festivaler betyder, at vi kan rulle mobil-sites ud, der kan skyde signaler i alle retninger. Det kan vi af gode grunde ikke ved de begivenheder, der foregår i byerne," lyder det fra David Engstrøm.

Telia-pressechefen siger i lighed med TDC, at selskabet trods vanskelighederne bestræber sig på at forbedre sig fra år til år.

Læs også:
Smartphonens vilde fremmarch: Så hurtigt stiger data-forbruget

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Csis Security Group A/S

    Senior Software Engineer

    Københavnsområdet

    TV2

    iOS udvikler til TV 2 Teknologi

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Forretningsanalytiker søges: Skab bro mellem IT og forretning i Cyberdivisionen

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Sektionsleder til DevOps i PET

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS