Efter mobil-knas på Distortion: Her er sommerens værste begivenheder for teleselskaberne

Distortion-festen i København var det rene mareridt for TDC.

Artikel top billede

(Foto: Lars Sundström / Lars Sundström)

Efter tre dages Distortion-gadefest i København har TDC-masterne på henholdsvis Nørrebro, Vesterbro og omkring Christiansborg været rødglødende.

For netop Distortion er vel nok årets værste enkeltstående begivenhed set ud fra et mobildæknings-perspektiv, lyder det fra TDC's pressemedarbejder Rasmus Avnskjold.

"Netværket har været belastet til Distortion. Det har også været meget belastet, men det er ikke værre, end vi havde forventet," siger Rasmus Avnskjold til Computerworld.

De to første gadefester, onsdag og torsdag, samlede hver omkring 100.000 festdeltagere, hvor af mange har smartphones med i lommerne. 

Det værste problem med dækningen er dog, at festen foregår inde i Københavns snævre gader.

Her er det svært at komme til med ekstra mobil-sites.

"Sådan et mobil-site fylder lige så meget som en mindre byggeplads. Optimalt skal sådan et site sættes op på hvert hjørne, da bygningerne er med til at bremse signalerne," forklarer Rasmus Avnskjold.

Mistede øl-omsætning

På grund af presset på mad- og drikkesalget var flere handlende rykket ud på gaden, hvor de tilbyder øl og sandwiches mod MobilePay-betaling.

Det var dog ikke alle steder, at dette salg gik lige glat, selv om Danske Bank oplyser til Computerworld, at driften var helt normal på MobilePay under Distortion-festen.

"Flere gange oplevede vi, at folk måtte vente op mod 10 minutter på, at deres MobilePay gik igennem. Andre måtte simpelthen forlade os uden at kunne købe øl," fortæller Claus Nørregaard, der er chef for den odenseanske Bar Rar, som havde oprettet en midlertidig filial på Vesterbro om torsdagen.

Han gætter på, at baren vel nok mistede omkring 20 procent af omsætningen på grund af de manglende MobilePay-betalinger.

"Vores mobil-Dankort kunne slet ikke følge med, og så tog vi nødløsningen med MobilePay i brug. Alt i alt har vi dog lært en del, og vi har nok også i sidste ende tjent på at rejse til København," lyder det fra Claus Nørregaard fra Bar Rar i Odense.

Også madstedet Cafe Sonja på Vesterbro var i perioder presset på MobilePay-betalingerne, men det var ikke værre end, at alle betalinger med Danske Bank-app'en gik igennem.

Cafeen fortæller, at når der opstod problemer med MobilePay, fik kunderne lov til at logge på cafeens WiFi-netværk, hvor betalingen gik glat igennem.

Den mulighed havde den tilrejsende øl-sælger fra Bar Rar dog ikke.

Computerworld har kontaktet Distortion-festivalen, som fortæller, at den ikke har hørt om generelle problemer med MobilePay-betalinger. 

Folkemødet og Roskilde Festival

Oplevelserne med det pressede mobilnet for både festdeltagere og enkelte handlende overrasker dog ikke telekæmpen TDC.

For udover MobilePay-betalingerne uploader folk billeder til sociale medier, sender tekstbeskeder og ringer til hinanden i ét væk.

"Roskilde Festival var også slemt de første år med smartphones. Derfor må teleselskaberne sammen med de handlende til en begivenhed som Distortion finde en balance i, hvad der er muligt," siger han.

Netop Roskilde Festival udgør sammen med denne uges Folkemødet i Allinge på Bornholm to af de andre værste enkeltstående begivenheder for TDC, når der skal signal på telefonerne.

"Folkemødet foregår på et relativt lille område, hvor der er et meget højt dataforbrug med blandt andet de mange journalister, der er samlet. På Roskilde Festival er der bare rigtig mange mennesker. Derfor kan vi ikke garantere, at de besøgende vil være fri for data-klumper de steder," siger han.

Udover Distortion, Folkemødet og Roskilde Festival nævner Rasmus Avnskjold, at karnevallet i Aalborg også har givet en del knas.

Hos konkurrenten Telia siger pressechef David Engstrøm, at festivaler trods alt er noget nemmere at dække, end begivenhederne i byerne.

"Selve terrænet på selv de store festivaler betyder, at vi kan rulle mobil-sites ud, der kan skyde signaler i alle retninger. Det kan vi af gode grunde ikke ved de begivenheder, der foregår i byerne," lyder det fra David Engstrøm.

Telia-pressechefen siger i lighed med TDC, at selskabet trods vanskelighederne bestræber sig på at forbedre sig fra år til år.

Læs også:
Smartphonens vilde fremmarch: Så hurtigt stiger data-forbruget

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S