Sådan vil Apple sætte en stopper for usikre apps til iPhone og iPad

Alt for mange apps mangler kryptering og dermed sikkerhed. Nu vil Apple have udviklerne til at ændre praksis.

Artikel top billede

Alt for mange apps har ringe eller slet ingen kryptering af kommunikationen og af brugernes private informationer, har vi tidligere skrevet om.

Nu forsøger Apple med en ny guide at få udviklerne til at satse på HTTPS og kryptering.

Den australske sikkerhedsekspert Troy Hunt, der har et stort kendskab til app-udvikling, har tidligere udtalt, at vi stadig i 2015 fejler massivt på krypterings-området - og at der er en "vanvittig" mangel på privacy og sikkerhed i nogle apps.

Computerworld har i flere artikler haft fokus på manglende sikkerhed i apps, hvilket du kan læse mere om her.

Eksempelvis er det vurderet, at der i øjeblikket er omkring 1.500 iOS-apps, der har en HTTPS-sårbarhed, der gør det lettere for hackere at afkode ellers krypterede adgangskoder, bank-oplysninger og andre fortrolige informationer.

Bedre ser det ikke ud på Android. Det er blevet vurderet, at ud af en million scannede Android-apps havde 23.667 apps ikke styr på de sikre forbindelser.

Apples besked til udviklerne

Apple forsøger med en ny guide at få udviklerne til at gå over til HTTPS frem for blot HTTP, skriver Threatpost.

Apple har publiceret guiden til udviklerne i forbindelse med iOS 9. Her kan man blandt andet kan læse følgende besked:

"Hvis du udvikler en ny app, skal du udelukkende benytte HTTPS."

"Hvis du har en eksisterende app, bør du anvende HTTPS så meget, som du kan lige nu, og lægge en plan for migreringen af resten af din app så hurtigt som muligt."

Vil have sikkerhed ind som standard

Samtidig giver Apple ifølge Threatpost udviklerne besked om inkluderingen af Application Transport Security-protokollen, der gør det muligt for udviklerne at kræve sikre forbindelser til specifikke domæner fra appen.

"ATS forhindrer eksponeringer ved en fejl, tilbyder en sikkerhed som standard og er let at tage i brug. Du bør gå i gang med ATS så hurtigt som muligt, uanset om du udvikler en ny app eller opdaterer en eksisterende," lyder det fra Apple.

Også på browser-niveau er der i øjeblikket et stigende fokus på nødvendigheden af kryptering.

Både Firefox og Chrome har konkrete planer om at markere ganske tydeligt, hvis en webside er usikker - i modsætning til i dag, hvor browseren primært giver besked, når en webside er sikker.

Google-søgemaskinen rangerer i dag også sikre websider højere end de usikre i søgeresultaterne. 

Læs også:

Ekspert advarer om vanvittig mangel på sikkerhed og privacy i apps

Alvorligt problem: Både Android og iOS har apps uden ordentlig kryptering

Vild plan fra Firefox-browseren: HTTP skal sendes ud i kulden

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S