Artikel top billede

Google afviser blankt EU-kritik i stor monopolsag: Siger nej til Vestager

Google svarer igen på EU's anklager om, at søgemastodonten har brugt sin dominerende status på søgemarkedet til at tryne konkurrenterne. "Vi hjælper da konkurrenterne," lyder en del af svaret fra Google.

EU og Google er godt i gang med deres juridiske slagsmål om mulige konkurrenceforvridende søgeresultater, der kan koste søge-giganten en bøde på 10 procent af årsomsætningen.

Det vil i Googles tilfælde svare til et seriøst rap over nalderne på knap 45 milliarder kroner.

Senest har Google svaret igen på EU's anklager om, at søgemaskinen med markedsandele på mere end 90 procent i flere EU-lande skulle have brugt sin dominans til at skade konkurrenterne.

Konkret har EU hævdet, at søgemaskiner til prissammenligninger er blevet nedprioriteret i Googles søgeresultater til fordel for Google Shopping-service.

Vi giver dem klik

At Google er stor og dominerende kan næppe komme bag på nogen, der har en internetforbindelse.

sin Europa-blog forklarer søgeselskabets hovedrådgiver, Kent Walker, blandt andet, at Googles popularitet ikke har skadet, men derimod gavnet, konkurrenterne.

"Hele shoppingservice-universet har oplevet en enorm trafikstigning fra Google," skriver han.

"Google har leveret mere end 20 milliarder gratis klik til opsamlingsites i det sidste årti i de lande, som er dækket af EU's klage, og samtidig er den gratis trafik steget med 227 procent (og endda mere, hvis man ser på al trafik)."

Læs også: Hvad så, Margrethe Vestager - skal Google betale EU-bøde på 35 milliarder kroner?

Mest gavnlige reklamer

Blog-indlægget kommer som svar på EU's formelle anklage i midten af april anført af den danske konkurrencekommissær Margrethe Vestager, efter EU-søgeluppen har været fremme over for Google i flere år.

Google hævder med trafikanalyser på hånden at kunne bevise, at søgeselskabet ikke har skadet konkurrencen. Tværtimod. Kent Walker argumenterer i sit svar til EU med, at Google har vist reklamer på den mest gavnlige måde.

"Vi vidste, at vi skulle videre fra den gammeldags '10 linjer med blå links'-model for at holde trit med vores konkurrenter og servicere vores brugere og annoncører," lyder det i optakten til forklaringen på, at Google Shopping fra 2012 var en rigtig god ide.

"Ved at vise reklamer ud fra strukturerede data leveret af de handlende bliver reklamekvaliteten forbedret, og gør det samtidig nemmere for brugerne at finde, hvad de leder efter," skriver Kent Walker.

Læs også: Vestagers rygende varme Google-kartoffel: Så speget er sagen

Han understreger, at den tilgang til reklamevisning ikke er at favorisering.

Derimod er det i Google optik at give kunderne og annoncørerne, hvad de vil have på reklamepladsen, der som sædvanlig har været placeret til højre for og i toppen af de organiske søgeresultater. 

Dansk Microsoft-bøddel på banen

I sin klage mod Google vil EU blandt andet have, at søgeselskabet behandler sine shoppingsite-konkurrenter på samme måde som sin egen shopping-service.

Det forslag har Google ikke meget til overs for og kaldet det besynderligt og problematisk, da det vil gå ud over kvaliteten og relevansen i Googles resultater.

Læs også: Google står stærkt i EU's store monopolsag: Her er fire væsentlige problemer for EU

"I en rapport med vores svar har tidligere præsident for EU-Domstolen, Bo Vesterdorf, skitseret, hvorfor sådan en forpligtelse kun kan være juridisk forsvarlig, når et selskab har en pligt til at levere til sine egne rivaler, når den sidder på noget, der er både essentielt og ikke lettilgængeligt," skriver Kent Walker.

Her henviser han til en udtalelse bestilt af Google fra danske Bo Vesterdorf, der var dommeren i en kæmpebøde-sag mod Microsoft, hvori der argumenteres for, at eksempelvis en gas- eller el-virksomhed er forpligtet til at levere til sine konkurrenter.

"Set i lyset af, hvor mange måder der er at nå kunder på via internettet, så kan EU-klagen ikke forklare, hvorfor den standard skulle gælde her," skriver Googles toprådgiver.

Har flere EU-horn i siden

Mens EU med Margrethe Vestager i spidsen får gumlet lidt på Googles svar, kan søgegiganten selv forberede sig på fra mange flere nærgående spørgsmål fra Konkurrencekommissæren og hendes folk.

For udover anklagen om favorisering af Googles egne shoppingsites har EU flere horn i siden på Google.

Læs også: Google tjener 94 procent af sine milliarder på at vise dig reklamer

Hornene rammer blandt andet beskyldninger om at annoncører ikke må reklamere andre steder, og at det udbredte Android-systems måde at vise søge- og korttjenester på er til Googles store fordel.

Indtil videre har EU-undersøgelsen varet i fem års tid, hvor flere forsøg på forlig med Margrete Vestagers forgænger på posten som EU-kommissær er faldet til gulvet.

Hvis alt går som det plejer, kan der gå dobbelt så lang tid, før vi har en afgørelse, hvilket du kan læse mere om her

Læs også: 
Vestager kræver svar fra Google i milliard-konkurrencesag: Forlanger svar inden september

Google: Derfor har vi slet ingen ambitioner om at være store og magtfulde




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere