Google afviser blankt EU-kritik i stor monopolsag: Siger nej til Vestager

Google svarer igen på EU's anklager om, at søgemastodonten har brugt sin dominerende status på søgemarkedet til at tryne konkurrenterne. "Vi hjælper da konkurrenterne," lyder en del af svaret fra Google.

Artikel top billede

EU og Google er godt i gang med deres juridiske slagsmål om mulige konkurrenceforvridende søgeresultater, der kan koste søge-giganten en bøde på 10 procent af årsomsætningen.

Det vil i Googles tilfælde svare til et seriøst rap over nalderne på knap 45 milliarder kroner.

Senest har Google svaret igen på EU's anklager om, at søgemaskinen med markedsandele på mere end 90 procent i flere EU-lande skulle have brugt sin dominans til at skade konkurrenterne.

Konkret har EU hævdet, at søgemaskiner til prissammenligninger er blevet nedprioriteret i Googles søgeresultater til fordel for Google Shopping-service.

Vi giver dem klik

At Google er stor og dominerende kan næppe komme bag på nogen, der har en internetforbindelse.

sin Europa-blog forklarer søgeselskabets hovedrådgiver, Kent Walker, blandt andet, at Googles popularitet ikke har skadet, men derimod gavnet, konkurrenterne.

"Hele shoppingservice-universet har oplevet en enorm trafikstigning fra Google," skriver han.

"Google har leveret mere end 20 milliarder gratis klik til opsamlingsites i det sidste årti i de lande, som er dækket af EU's klage, og samtidig er den gratis trafik steget med 227 procent (og endda mere, hvis man ser på al trafik)."

Læs også: Hvad så, Margrethe Vestager - skal Google betale EU-bøde på 35 milliarder kroner?

Mest gavnlige reklamer

Blog-indlægget kommer som svar på EU's formelle anklage i midten af april anført af den danske konkurrencekommissær Margrethe Vestager, efter EU-søgeluppen har været fremme over for Google i flere år.

Google hævder med trafikanalyser på hånden at kunne bevise, at søgeselskabet ikke har skadet konkurrencen. Tværtimod. Kent Walker argumenterer i sit svar til EU med, at Google har vist reklamer på den mest gavnlige måde.

"Vi vidste, at vi skulle videre fra den gammeldags '10 linjer med blå links'-model for at holde trit med vores konkurrenter og servicere vores brugere og annoncører," lyder det i optakten til forklaringen på, at Google Shopping fra 2012 var en rigtig god ide.

"Ved at vise reklamer ud fra strukturerede data leveret af de handlende bliver reklamekvaliteten forbedret, og gør det samtidig nemmere for brugerne at finde, hvad de leder efter," skriver Kent Walker.

Læs også: Vestagers rygende varme Google-kartoffel: Så speget er sagen

Han understreger, at den tilgang til reklamevisning ikke er at favorisering.

Derimod er det i Google optik at give kunderne og annoncørerne, hvad de vil have på reklamepladsen, der som sædvanlig har været placeret til højre for og i toppen af de organiske søgeresultater. 

Dansk Microsoft-bøddel på banen

I sin klage mod Google vil EU blandt andet have, at søgeselskabet behandler sine shoppingsite-konkurrenter på samme måde som sin egen shopping-service.

Det forslag har Google ikke meget til overs for og kaldet det besynderligt og problematisk, da det vil gå ud over kvaliteten og relevansen i Googles resultater.

Læs også: Google står stærkt i EU's store monopolsag: Her er fire væsentlige problemer for EU

"I en rapport med vores svar har tidligere præsident for EU-Domstolen, Bo Vesterdorf, skitseret, hvorfor sådan en forpligtelse kun kan være juridisk forsvarlig, når et selskab har en pligt til at levere til sine egne rivaler, når den sidder på noget, der er både essentielt og ikke lettilgængeligt," skriver Kent Walker.

Her henviser han til en udtalelse bestilt af Google fra danske Bo Vesterdorf, der var dommeren i en kæmpebøde-sag mod Microsoft, hvori der argumenteres for, at eksempelvis en gas- eller el-virksomhed er forpligtet til at levere til sine konkurrenter.

"Set i lyset af, hvor mange måder der er at nå kunder på via internettet, så kan EU-klagen ikke forklare, hvorfor den standard skulle gælde her," skriver Googles toprådgiver.

Har flere EU-horn i siden

Mens EU med Margrethe Vestager i spidsen får gumlet lidt på Googles svar, kan søgegiganten selv forberede sig på fra mange flere nærgående spørgsmål fra Konkurrencekommissæren og hendes folk.

For udover anklagen om favorisering af Googles egne shoppingsites har EU flere horn i siden på Google.

Læs også: Google tjener 94 procent af sine milliarder på at vise dig reklamer

Hornene rammer blandt andet beskyldninger om at annoncører ikke må reklamere andre steder, og at det udbredte Android-systems måde at vise søge- og korttjenester på er til Googles store fordel.

Indtil videre har EU-undersøgelsen varet i fem års tid, hvor flere forsøg på forlig med Margrete Vestagers forgænger på posten som EU-kommissær er faldet til gulvet.

Hvis alt går som det plejer, kan der gå dobbelt så lang tid, før vi har en afgørelse, hvilket du kan læse mere om her

Læs også: 
Vestager kræver svar fra Google i milliard-konkurrencesag: Forlanger svar inden september

Google: Derfor har vi slet ingen ambitioner om at være store og magtfulde

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S