Vestagers rygende varme Google-kartoffel: Så speget er sagen

Klumme: Margrethe Vestager får som ny kommissær ansvaret for at håndtere monopol-sagen mod Google. Men der er fortsat en række uafklarede sider i sagen. Her får du gennemgangen af, hvad Margrethe Vestager egentlig skal håndtere.

Når Margrethe Vestager tiltræder som konkurrencekommissær ligger Google saga(en) formentlig øverst i bunken på hendes skrivebord.

Tre gange har hendes forgænger forsøgt et forlig, og første beslutning bliver om et nyt skal forsøges, en bødesag åbnes eller sagen helt opgives.

Ingen af løsningerne er ideelle, og Vestager bliver formentlig afkrævet en holdning allerede under den kommende høring i Europa Parlamentet.

Google-sagen begyndtei 2010 med tre adskilte klager fra Microsoft, et engelsk prissammenligningsselskab, Foundem, samt en fransk juridisk tjeneste, ejustice.fr.

Mens det første drev en konkurrerende internetsøgemaskine, drev de to andre forskellige former for specialiserede søgemaskiner.

Fire potentielle problemer
En formel undersøgelse for muligt misbrug af dominerende markedspositioner, det vil sige samme bestemmelse som tidligere har udløst milliard-bøder til Microsoft og Intel, blev herefter åbnet med fire potentielle problemer, omfattende at Google:

- Giver præference til egne relaterede tjenester, når slutbrugerne indtaster et søgeord, for eksempel shopping, hotel eller restauration.

I modsætning til betalte reklamer, som fremhæves, kan slutbrugerne ikke se, at Google har en økonomisk interesse i, at trafikken ledes hen til disse tjenester, hvilket er misvisende og konkurrenceforvridende.

- Anvender materiale fremstillet af tredjemand i egne relaterede tjenester, for eksempel brugeranmeldelser, uden accept fra disse. Konkurrenter, som har gjort indsigelser heroverfor er blevet truet med helt at blive udelukket fra søgemaskinen, således at deres tjenester ikke optræder i Google-søgninger.

- Indgår eksklusivaftaler med onlineudgivere, således at disse på deres domainsider alene må vise bannerreklamer, der administreres af Google.

- Gør det vanskeligt at bruge konkurrerende produkter parallelt med AdWord, hvorved virksomheder bindes til Googles internetsøgemaskine, såfremt de ønsker at bestemte ord skal skabe hits ved søgninger.

Dybden på pengepungen
En ting er at indlevere en klage, noget andet at få åbnet en egentlig sag samt ikke mindst føre den igennem til dom.

Det første er nemt.

Det sidste ganske vanskeligt.

Og processen herimellem i høj grad et spørgsmål om dybden på ens pengepung samt evnen til at påvise både en dominerende markedsposition og et misbrug heraf.

EU-Kommissionen er foreløbigt kun nået til, at Google har en meget stærk markedsposition og har udvist en problematisk adfærd.


Problemet er at gå fra løse begreber til konkrete juridiske standarder.

Hertil komme håndteringen af de mange opfølgende klager, klagepunkter og "og gode råd" visket i kommissionens ører fra alt fra forbrugerorganisationer til politikere.

Det sidste får Vestager formentlig en forsmag på allerede inden hun overhoved er tiltrådt, da medlemmerne af Europa Parlamentet sikkert vil forsøge at afæske hende en holdning til sagen under den kommende høring, mens de mange interessenter ivrigt vil notere fra bagrækkerne.

To markeder
EU-Kommissionens har identificeret to markeder, men er herefter gået i stå

I marts 2013 udsendte EU-Kommissionen dog sin foreløbige vurdering, der identificerede to overordnede markeder, omfattende internet-søgninger og online-søgereklamer.

Det første opdeles endvidere i to undersegmenter omfattende generelle søgninger på internettet, omtalt som horisontale søgninger, samt specialiserede søgninger, kaldet vertikale søgninger.

Det første er søgninger efter generelle begreber på internettet og sker via Googles søgemaskine, www.google.com, samt i konkurrence med for eksempel Microsofts søgetjeneste, www.bing.com.

Det andet er søgninger efter specielle emner, eventuelt geografisk afgrænset, via en specialiseret søgetjeneste.

Kendte eksempler herpå er www.expedia.com og www.amazon.com, som er aktive indenfor henholdsvis rejser og bøger, og delvis i konkurrence med Google egne vertikale søgetjenester.

Det første klagepunkt omfatter netop en usaglig begunstigelse heraf ved horisontale søgninger, mens det andet vel nærmest har karakter af tyveri, rettet mod at gøre egne vertikale søgetjenester mere attraktive.

Tynd beskrivelse
I modsætning hertil er beskrivelsen af markedet for online-søgereklamer ikke særlig veludviklet.

Der er formentlig tale om en refleksion af klagernes interesser, og omfanget af argumenter og oplysninger de har fordret EU-Kommissionen med.
'
Markedet beskrives således overordnet som search advertising, men må formentlig opdeles i, hvad der på dansk kunne kaldes for online-reklamer og sponsorerede links.

Google har nemlig opbygget en forretningsmodel, hvor virksomheder dels betaler for at blive fremhævet ved internetsøgninger (sponsorerede links) og dels modtager betaling for at vise bannerreklamer (online reklamer).

De sidste formidles via onlineudgivere, det vil sige virksomheder, der udgiver indhold på internettet.




Virksomheder, der ønsker bannerreklamer på deres domaindresse, kan via programmet AdSence lade Google administrere disse mod et mindre beløb hver gang en læser klikker på bannerreklamen.

Tilsvarende kan virksomheder via programmet AdWord, ligeledes udgivet af Google, vælge bestemte ord, som kendetegner virksomheden og som skal generere et hit ved en internetsøgning.

Det tredje og fjerde klagepunkt er opbygget omkring forskellige former for eksklusivtiltag, der gør der vanskeligt at fravælge Google og produkterne AdWord og AdSence.

EU interesseret i forlig
EU-Kommissionen signalerede tidligt interesse i et forlig.

Selv om dominerende virksomheder ikke må indgå eksklusivaftaler, eller diskriminere, er misbruget ikke åbenbart - forudsat Google i øvrigt er dominerende, hvilket fortsat hænger i luften.

Strengt taget fremhæver Google blot egne tjenester førend konkurrenternes, hvilket mangler det usaglige og urimelige element, som normalt kendetegner et misbrug.

Blandt andet derfor signalede Kommissionen tidligt ønske om at lukke sagen ved at Google ændrede adfærd uden at ulovligheder blev identificeret.

Dette ønske imødekom Google ved i januar 2013 at fremsende et 61 sider langt forslag til otte detaljerede tilsagn.

Efter at have vurderet tilsagnene som tilstrækkelige, sendte kommissionen dem i høring, hvilket dog afslørede (betydelige) mangler.

Fornyet tilsagn blev herefter fremlagt i september 2013 samt i januar 2014, men begge gange afvist under høringsprocessen.

I tilknytning til det sidste forsøg tilkendegav Vestagers forgænger endvidere, at dette var sidste udkald for et forlig.

En af Vestager' første beslutninger bliver derfor, om hun vil lægge navn til endnu et forligsforsøg eller om sagen skal åbnes rigtigt, det vil sige et misbrug identificeres samt en milliard-bøde udmåles.

Mens det første vil få hende til at fremstå svag og indkassere massiv, men ikke nødvendigvis saglig, kritik, vil det sidste i første omgang byde på udfordringer ved at fastlægge markeder, styrken heri samt en dadelværdig adfærd.

Herefter vil sagen med stor sandsynlighed versere et årti ved domstolene samtidig med, at nye spørgsmål melder sig - for eksempel om hvorfor man først forhandlede i fem år, og tre gange stillede sig tilfreds, for så at vende på en tallerken og udmåle den måske største konkurrencebøde nogensinde.

En vending, der uundgåeligt vil få kommissionen og konkurrenceretten til at fremstå som modtagelig for lobbyisme.

I princippet kan hun også vælge helt at opgive sagen, der bedømt ud fra de offentliggjorte oplysninger aldrig har fremstået særlig stærk.

Det vil dog nok give anledning til endnu flere spørgsmål og er næppe realistisk.

Læs Christian Bergqvists tidligere klummer om Google-sagen:

Derfor varmer EU op til forlig med Google i speget sag

Her er den sande historie bag EU's gigant-bøder til Microsoft




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer & Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT Security 2020

Strategic IT Security 2020 will focus on the never-ending story about security and cyber-defense, and how you can defend your business and your customer’s data and information. Together with several leading experts and digital executives from all over the Nordic countries, this conference seeks to give you the best input to focus even more on cyber security in the future.

03. november 2020 | Læs mere


Digitaliseringsledelse 2.0: Forretning, innovation og udvikling

På Digitaliseringsledelse kan du derfor en række førende danske CIOs der ærligt fortæller om deres overvejelser, strategier, organisationer og resultater. På dagen får du desuden mulighed for at netværke og reflektere over indholdet i en række korte intensive sessioner samt gå i dialog med dagens stærke oplægsholdere.

05. november 2020 | Læs mere


Dell Talk: Fremtidens arbejdsplads: Få fuld udbytte af medarbejdernes kompetencer og viden

Skal du have fuldt udbytte af medarbejderes kompetencer og den viden, som din organisation ligger inde med, kræver det de rigtige værktøjer, de rigtige processer og det rigtige mindset. I denne talk får du buddet på hvordan fremtidens arbejdsplads ser ud - og hvordan den lever op til kravene fra de dygtige, mobile og kritiske medarbejdere.

06. november 2020 | Læs mere






Premium
Test: Apples nye iPhone er bygget til fart og stil: Så gode er iPhone 12 og iPhone 12 Pro
Computerworld tester: IPhone 12 og iPhone 12 Pro er bygget til fart og til at se godt ud. Varen leveres stilsikkert, men noget er overset i farten.
Computerworld
Salling Group lukker stor online-satsning efter kun et år
Millionsatsningen Fillop lukker ved årets udgang. I stedet er supermarkeds-giganten Salling Group nu på vej med en række helt nye online-satsninger, der er affødt af coronakrisen.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Minimér risikoen for kritiske GDPR-overtrædelser med Vulnerability Management
Selv mere end to år efter indførelsen af GDPR kræver det en målrettet og vedvarende indsats at overholde og blive ved med at overholde persondataforordningen. Det kan omvendt blive særdeles kostbart – og skade anseelse hos kunder og samarbejdspartnere – hvis man ikke yder denne indsats. Det er imidlertid klogt at løbende at målrette indsatsen effektivt. Dels ved at vurderer systemer løbende for sårbarhede samt at prioritere håndteringen af sårbarheder i forhold til risikoniveau. Hvilket er lettere sagt end gjort. I denne hvidbog kan du læse mere om, hvordan du griber GDPR-indsatsen effektivt an med Vulnerability Management.