Artikel top billede

EU-konkurrencekommissær Margrethe Vestager tørner snart sammen med Googles europæiske topchef Matt Brittin. Foto: Mads Elkær.

Vestager kræver svar fra Google i milliard-konkurrencesag: Forlanger svar inden september

Google har nok engang fået forlænget tidsfristen for at forsvare sig over for EU i en stor milliard-sag om konkurrenceforvridning. Google risikerer at skulle betale 45 milliarder bøde-kroner i sagen.

EU's konkurrencekommissær, danske Margrethe Vestager, vil have svar fra it-giganten Google i en større sag om konkurrenceforvridning i softwareselskabets altdominerende søgemaskine.

Sagen om at Google blandt andet skulle favorisere sin egen shoppingservice på bekostning af konkurrenternes ditto har været undervejs i fem års tid, hvor Google tre gange har forsøgt at indgå et forlig.

I foråret fik den relativt nyudnævnte konkurrencekommissær så nok og lagde sag an mod Google, og siden er deadline for Googles svar blevet rykket flere gange.

Det kan du læse mere om her: EU lægger sag an mod Google: Google hæmmer konkurrencenn og er til skade for forbrugerne.

Selskabet risikerer at skulle betale en rekordstor bøde på 45 milliarder kroner, hvis det viser sig, at Google har fremhævet egne services på bekostning af konkurrenter i sin søgemaskine.

Svarer to måneder senere

Dermed har Margrethe Vestager og EU-maskinen forlænget tidsfristen for svar fra den oprindelige deadline i starten af juli til den 31. august - altså små to måneder senere end planlagt.

EU-talsmand for Margrethe Vestager, Ricardo Cardoso, fremhæver i en udtalelse, at Kommissionen har vurderet årsagerne til at udsætte deadline for Google-svaret.

Han forklarer, at udsættelsen er sket for at give it-selskabet rigelig med mulighed for at svare for sig.

Google klar til kamp

At skulle betale 10 procent af sin globale omsætning i bøde kan selv for en gigant som Google være et hårdt slag på pengepungen.

Læs også: Google står stærkt i EU's store monopolsag: Her er fire væsentlige problemer for EU

Alligevel var selskabet ved det officielle sagsanlæg ved godt mod. Selskabet anser, at der er gode chancer for at vinde sagen.

I en mail til medarbejderne i foråret skrev Google-ledelsen, at de ansatte kunne bidrage til retssagen ved ikke at kommentere på den, og ved at fokusere på at bygge storartede it-produkter og -services.

Det kan du læse mere om her.

Læs også:

Hvad så, Margrethe Vestager - skal Google betale EU-bøde på 35 milliarder kroner?

Google: Derfor har vi slet ingen ambitioner om at være store og magtfulde




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere