Artikel top billede

Foto: Lasse Hyldager. (Foto: LASSE HYLDAGER /)

Klar til kamp mod YouSee: Her er Stofas plan på det nye marked for tv og bredbånd

Interview: Det danske marked for tv- og bredbånd er midt i en kæmpe transformation med Stofa og YouSee som de to store kamphaner. Her kan du læse om Stofas strategi.

Med YouSee i det ene ringhjørne og Stofa i det andet er der i øjeblikket hård kamp om at nuppe titlen som den mest fremadskuende og innovative spiller på markedet for tv- og bredbånd i Danmark.

Stofa annoncerede MitTv for få uger siden som et bud på mere fleksible tv-løsninger til kunderne, der nu får mulighed for at betale per kanal per måned. Læs mere om det her.

Samtidig har både YouSee og Stofa nu besluttet at åbne op for, at kunderne på kabel-nettet kan nøjes med at købe bredbånd uden samtidig også at være tvunget til at betale for en tv-pakke.

"Jeg tror, at det er vigtigt ikke at tvinge forbrugerne til et eller andet produkt. Det har historisk vist sig at være en god forretning at tilbyde forbrugerne det, de efterspørger," siger Ole Fruekilde Madsen, der er administrerende direktør i Stofa, til Computerworld.

Læs også: Nu kan du droppe tv-pakken og gå rent bredbånd: Her er tre konsekvenser

Syd Energi købte Stofa for 1,9 milliarder kroner tilbage i 2012, og af regnskabet for første halvår 2015 fremgår det, at det kniber med at tjene penge på Stofa.

"Derudover gør særligt det hårdt pressede marked for tv og bredbånd, at Stofa ikke når omsætningsmålene for halvåret," skriver Stofa, der dog samtidig melder sig klar til kampen om fremtidens tv-kunder.

"Vi er kommet på den anden side af integrationen af Stofa, og vi har fokuseret rigtig meget på, hvad det er for nogle produkter, forbrugerne har brug for," forklarer Ole Fruekilde Madsen.

Det vil Stofa fokusere på nu

"Vi kommer til at tilbyde Stofa MitTv, som er ultimativt frit-valg. Det ser jeg meget frem til, at vi får lanceret. Man får som kunde adgang til alle tv-kanaler, og så kan man se tre minutter af dem og så selv vælge, om man vil taste en kode for at se dem i 30 dage. Det er ikke set før på det danske tv-marked."

Læs også: Hård kamp om bredbånds- og tv-kunderne gør ondt på Stofa

MitTv leveres med udgangspunkt i Stofas egne smart-tv-løsninger og settop-bokse.

Samtidig tager de danske forbrugere dog i højere grad end nogensinde de internationale streming-tjenester til sig, så spørgsmålet er derfor, hvordan traditionelle tv-kanaler og dermed også en løsning som Stofas MitTv kan sikre relevansen fremadrettet?

"Som forbruger tror jeg ikke, at det er afgørende, om man ser sin underholdning streamet via internettet, igennem kabel, eller hvad det er. Jeg tror, at man som forbruger ønsker at få adgang til relevant indhold, betale for det, man ser, og se det, når man vil se det," siger Stofa-direktøren til Computerworld. 

"Vi skal passe på ikke at gøre forbrugerne teknologifokuserede - vi skal mere kigge på, hvilket forbrug de har, og hvilket behov de skal have dækket. Det er det, vi skal løse," mener Ole Fruekilde. 

"Der vil hele tiden være konkurrence i det marked, og det er også med til at holde os skarpe."

"Vi skal kigge på, hvordan vi kan sikre, at vi har det relevante indhold, og hvordan vi sammen med programselskaberne kan lave nogle løsninger, så man som forbruger kun betaler for det, man ser," forklarer Ole Fruekilde Madsen.

Han tilføjer, at eksempelvis Netflix på mange måder også minder om en tv-kanal og derfor har visse begrænsninger i forhold til den mængde indhold, kunderne tilbydes.

Læs også: Presset YouSee klar med kæmpe strategi-skift: Erkender at kampen til streaming er tabt

Ole Fruekilde Madsen forklarer derfor også, at Stofa vil fortsætte med at levere tv-pakker, fordi der er en rigtig stor gruppe af kunder, som er tilfreds med det koncept.

Samtidig er der så også kunder, der ønsker kun at betale for de tv-kanaler, de ser, og endnu en gruppe, der bare skal bruge noget internet og så selv vil finde ud af resten.

Det er netop muligheden for det frie valg, som Stofa nu er blevet så varm en fortaler for.

Sådan bliver tv-forbrugsafregningen i fremtiden

Men hvad er det, der gør, at både Stofa og YouSee nu begynder at tale så meget om, at man ikke skal tvinge forbrugeren til noget?

"Jeg kan ikke svare på, hvad YouSees tanker har været. Men jeg har siddet et år i Stofa nu, og det første halve år skulle der styr på grundforretningen, og da der var det her i forsommeren, kunne vi så starte de her initiativer omkring produktudvikling," siger Ole Fruekilde Madsen.

"Tanken om forbrugsafregnet tv har vi ikke set det sidste til. I dag er standarden, at du betaler for en måned. Det, tror jeg, er for lang en periode. Det bliver en uge på et tidspunkt, så bliver det en dag - og når vi kigger rigtig langt frem, er vi nede og betale for det enkelte program."

"Men det vil ikke være det eneste produkt på hylderne. Jeg tror, at tv-pakkerne i mange år frem vil have et liv. Der vil stadig været et segment af kunder, der har det behov - men det vil selvfølgelig være faldende."

"Det er et paradigmeskift i tv-markedet, og den, der er hurtigst til at adoptere den forandring og lære at agere i den, er også den, der bliver vinderen. Hvis man forsøger at stoppe den, så har man tabt."

Læs også: Hård kamp om bredbånds- og tv-kunderne gør ondt på Stofa

Det bringer os tilbage til den aktuelle situation for Stofa, der kæmper med omsætningen på det hårdt pressede danske marked for tv- og bredbånd.

"Det er en ny virkelighed, som vi skal forholde os til."

Det pressede marked, som I skriver om i jeres seneste regnskab, forsvinder vel ikke, så hvad er jeres plan for de kommende måneder?

"Det pressede marked forsvinder bestemt ikke. Det er en ny virkelighed, som vi skal forholde os til. Jeg kan ikke sige, hvad der kommer til at ske med forbrugsmønstret, når Stofa MitTv bliver lanceret."

"Det er vores ønske og håb, at vi ved at lancere forbrugsafregnet tv kommer til at se, at vores omsætning retter sig igen. Om den retter sig tilbage til det oprindelige niveau, ved jeg ikke," siger Ole Fruekilde Madsen.

Stofa har 480.000 tv-, bredbånds- og telefonikunder. YouSee har næsten 1,2 millioner kabel-tv-kunder og cirka 440.000 bredbåndskunder.

SE-koncernen, som Stofa er en del af, leverer blandt andet el, energieffektivisering og bredbånd/kabel-tv.

I 2014 lød underskuddet i koncernen på 101 millioner, mens det i 2013 var et minus på 43 millioner og i 2012 et minus på 59 millioner kroner. 

Læs også:

Nu kan du droppe tv-pakken og gå rent bredbånd: Her er tre konsekvenser

Stofa i direkte angreb på Yousee: Kopierer opsigtsvækkende bredbånds-tilbud - men lancerer det før YouSee

Hård kamp om bredbånds- og tv-kunderne gør ondt på Stofa

Stofa i direkte angreb mod YouSee - kopierer opsigtsvækkende bredbånds-tilbud - men lancerer det før YouSee

YouSee tvunget til at splitte bredbånd og tv op: Nu kan du droppe tv-pakken

Presset YouSee klar med kæmpe strategi-skift: Erkender at kampen til streaming er tabt

Fremtidens tv-løsninger på vej - men det er ikke det, vi lige er blevet præsenteret for