Kunde forlanger kæmpe-erstatning fra HP: System endnu ikke færdigt efter 10 år

Amerikansk delstat anvender fortsat gammelt mainframe-system fra 1960'erne, fordi HP efter 10 år endnu ikke har været i stand til at levere en afløser. Nu hives HP i retten.

Artikel top billede

Det er ikke kun i Danmark, at leverancer af store, offentlige it-systemer kan trække ud.

Herhjemme har vi senest set Skats kuldsejlede EFI-system blive lagt i graven efter otte års udviklingsarbejde og samlede udgifter og tab i milliard-klassen, hvilket du kan læse mere om her: Hvordan kan det blive ved? Få nu stoppet de offentlige it-skandaler

Også i USA har de bøvl med store offentlige systemet.

Således trækker den amerikanske delstat Michigan nu Hewlett-Packard i retten med krav om betydelig erstatning.

Det sker efter, at HP ikke har været i stand til at levere et stort it-system, som Michigan afgav bestilling på for hele 10 år siden.

Kontrakten mellem parterne blev indgået i 2005. Det nye system skulle erstatte delstatens mainframe-baserede it-system, der blev taget i anvendelse i 1960'erne.

På grund af den manglende levering, anvender delstaten fortsat det gamle mainframe-system, der blandt andet bliver brugt til registrering af køretøjer.

Det var aftalen, at det nye system efter en udskydelse skulle leveres i 2010, men dette skete ikke.

Indtil videre har delstaten betalt 350 millioner til HP for den ikke-leverede ordre. Delstaten forlanger nu 75 millioner kroner retur, ligesom staten forlanger al kildekode udleveret.

Nok at se til

HP har ellers nok at se til for tiden, hvor fire års konstant og dramatisk nedtur har ført til en markant reduktion af medarbejderstaben samt en total opsplitning af det store selskab, der engang var verdens største it-firma.

Det kan du læse mere om her: Nedtur fortsætter: HP's omsætning falder for 16. kvartal i træk

På den juridiske side indgik HP tidligere på året forlig med PGGM Vermogensbeheer B.V om selskabets køb af det omstridte it-selskab Autonomy.

Det forlig kostede HP omkring en halv milliard kroner.

Læs også:

[b]HP vil af med hver 10. medarbejder: Danske ansattes fremtid svæver i det uvisse

Computerworld-læsere: Derfor plages det offentlige stadig af ekstremt dyre it-skandaler

Ingen vej uden om: Derfor skal HP splittes op i to[/b]

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Barco

    Hvorfor enkelhed er den stille drivkraft bag succes på hybride arbejdspladser

    Hvordan usynlig teknologi forvandler sikkert hybridarbejde til en daglig virkelighed

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S

    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo

    Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

    Mikkel Bernt Buchvardt

    Elbek & Vejrup A/S

    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

    Dan Toft

    Pinksky ApS