Artikel top billede

(Foto: Picasa)

Her er de 10 apps som din arbejdsgiver hader mest

For mange virksomheder er medarbejdernes brug af bestemte apps en pestilens. Her er de 10 mest forbudte apps i 6.000 amerikanske virksomheder - samt de 10 mest udbredte.

Vi har alle vores smartphones fyldt med apps, som vi anvender i varierende grad.

Det er dog langt fra altid, at vores arbejdsgiver bryder sig om brug af ikke mindst fildelings-apps og sociale apps på firma-telefonen.

Årsagerne kan selvfølgelig være mange, men det drejer sig ofte om sikkerheds-bekymringer, hvor arbejdsgiveren og de it-sikkerhedsansvarlige i virksomheden er bekymrede for, at der skal blive lækket vital information via de forskellige private apps.

Netop it-sikkerhed spiller i disse år en stadig større og større rolle i virksomheder i takt med, at it-landskabet bliver mere og mere komplekst og hackerne dygtigere og dygtigere.

Det kan du læse mere om her: Hackerne kommer - og du kan (næsten) intet gøre

Det amerikanske mobilselskab Mobilelron har spurgt 6.000 af selskabets virksomheds-kunder, som anvender dets sikkerheds-software, om, hvilke forbruger-apps de enten har blokeret eller blacklistet for medarbejderne.

Her kommer listen:

1: Dropbox.

2: Angry Birds.

3: Facebook.

4: Microsoft OneDrive.

5: Google Drive.

6: Box.

7: Whatsapp.

8: Twitter.

9: Skype.

10: SugarSync.

Mange fildelings-tjenester

Halvdelen af de af it-afdelingen uønskede apps på medarbejdernes firmatelefoner er altså fildelings-tjenester.

De udgør da også en væsentlig risiko for både at få suget farlig malware ind i virksomheden samt for at få lækket ellers fortrolige dokumenter.

For de it-ansvarlige er problemet med fildelings-tjenesterne især, at de mister kontrollen med dokumenter, som bliver hevet ud af virksomhedens systemer og over i fildelings-tjenester - også selv om medarbejderne anvender dem, fordi det er praktisk og fordi de måske agter at arbejde videre på dokumenterne, når de kommer hjem.

For de it-ansvarlige er løsningen her dels at udforme en passende policy og dels lancere egne løsninger, som er mindst lige så effektive og egnede til opgaven som de medier, som medarbejderne anvender.

Det hører med til listen, at mange af de adspurgte virksomheder faktisk accepterer brug af de betalte virksomheds-løsninger af de pågældende apps - men altså ikke den gratis forbruger-version.

Mobilelron har også spurgt de 6.000 virksomheder om de apps, som de i dag primært anvender.

Her er de mest udbredte apps:

1: Salesforce.

2: Goodreader (PDF-læser til iOS)

3: Microsoft Office Suite.

4: Cisco AnyConnect.

5: Box.

6: Cisco Webex.

7: Skype for Business.

8: Google Docs.

9: Evernote.

10: Xora Mobile Worker.

Har din arbejdsgiver forbudt apps? Er det fair? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Læs også:

Tre ud af fire apps fejler på den helt basale sikkerhed

Internet of things er på trapperne: Fem skridt mod bedre sikkerhed

Digital sikkerhed: Det er da meget godt med processer - men du får ikke god sikkerhed uden god teknologi

Pas på: DDos-angreb ofte skalkeskjul for langt mere alvorlige angreb i skjul

Ny tjeneste på vej: Microsoft går i krig mod Dropbox

Privacy-bekymringer: Her er de data om dig, Microsoft opsnapper i Windows 10




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere






CIO
Sådan tager top-CIO Pernille Geneser livtag med 40 år gamle it-systemer i Stark Group med 10.000 medarbejdere