Youtube-stjerner om Facebook: De tager penge ud af vores lommer

Facebook tjener styrtende med penge på andre folks arbejde, men skaberne af indholdet ser sjældent en krone. Populære Youtube stjerner råber nu vagt i gevær. Facebook ødelægger de folk, som skaber selskabets forretning, mener de.

Artikel top billede

Når du ser en sjov eller spændende video på Facebook, tjener Mark Zuckerberg penge på de reklamer, som vises ved siden af den. Men skaberen af videoen får ikke nødvendigvis en del af kagen.

Faktisk kan den oprindelige skaber af videoen miste penge på et viralt hit.

Folkene bag de populære Youtube-kanaler Smarter Every day og In a Nutshell har samlet mere end 4,5 millioner abonnenter på Youtube, og de er mere end almindeligt trætte af Facebook.

"Facebooks algoritme foretrækker videoer, som er uploadet i Facebooks egen afspiller," forklarer Destin Sandlin fra Smarter Every Day i en video om emnet.

Problemet i det er, at skaberne af videoerne som oftest får del i reklamepengene, når deres videoer vises fra Youtube. Men når videoen hentes fra Facebooks egen afspiller, får de ikke en krone.

Sagen har været diskuteret længe, men er blusset op igen, efter at Facebook har brystet sig at have mere end otte milliarder videovisninger om dagen.

Det har fået folkene bag Youtube-kanalen In a Nutshell til at rase imod Facebook for stadig at tjene penge på videoer uden at dele indtjeningen med skaberne.

"Når facebook endelig tager en video ned, har den opnået 99 procent af alle de visninger, den nogensinde vil få," klager folkene bag In a Nutshell, i deres video.

17 millioner visninger og ikke en krone tjent

Destin Sandlin har selv set Facebook tjene penge på videoer fra hans Youtube-kanal, Smarter every day.

Hans mest populære video er blevet vist næsten 33 millioner gange på Youtube.

En version af videoen blev hurtigt populær på Facebook. Men den version, som florerede på Facebook var lagt op af Bauer Media Group, som havde klippet kraftigt i videoen og blandt andet fjernet henvisninger til Smarter Every Day og kanalens sponsor.

Efter en længere tovtrækning blev videoen taget ned fra Facebook. På det tidspunkt var den blevet vist 17 millioner gange, uden at Destin Sandlin havde fået del i reklamepengene.

Til gengæld fik han et brev fra Facebook, der mente, at sagen nu var ordnet, fordi videoen ikke længere blev vist i Facebooks egen fremviser.

Du kan læse mere om, hvordan man håndterer de sociale medier her.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S