Artikel top billede

Youtube-stjerner om Facebook: De tager penge ud af vores lommer

Facebook tjener styrtende med penge på andre folks arbejde, men skaberne af indholdet ser sjældent en krone. Populære Youtube stjerner råber nu vagt i gevær. Facebook ødelægger de folk, som skaber selskabets forretning, mener de.

Når du ser en sjov eller spændende video på Facebook, tjener Mark Zuckerberg penge på de reklamer, som vises ved siden af den. Men skaberen af videoen får ikke nødvendigvis en del af kagen.

Faktisk kan den oprindelige skaber af videoen miste penge på et viralt hit.

Folkene bag de populære Youtube-kanaler Smarter Every day og In a Nutshell har samlet mere end 4,5 millioner abonnenter på Youtube, og de er mere end almindeligt trætte af Facebook.

"Facebooks algoritme foretrækker videoer, som er uploadet i Facebooks egen afspiller," forklarer Destin Sandlin fra Smarter Every Day i en video om emnet.

Problemet i det er, at skaberne af videoerne som oftest får del i reklamepengene, når deres videoer vises fra Youtube. Men når videoen hentes fra Facebooks egen afspiller, får de ikke en krone.

Sagen har været diskuteret længe, men er blusset op igen, efter at Facebook har brystet sig at have mere end otte milliarder videovisninger om dagen.

Det har fået folkene bag Youtube-kanalen In a Nutshell til at rase imod Facebook for stadig at tjene penge på videoer uden at dele indtjeningen med skaberne.

"Når facebook endelig tager en video ned, har den opnået 99 procent af alle de visninger, den nogensinde vil få," klager folkene bag In a Nutshell, i deres video.

17 millioner visninger og ikke en krone tjent

Destin Sandlin har selv set Facebook tjene penge på videoer fra hans Youtube-kanal, Smarter every day.

Hans mest populære video er blevet vist næsten 33 millioner gange på Youtube.

En version af videoen blev hurtigt populær på Facebook. Men den version, som florerede på Facebook var lagt op af Bauer Media Group, som havde klippet kraftigt i videoen og blandt andet fjernet henvisninger til Smarter Every Day og kanalens sponsor.

Efter en længere tovtrækning blev videoen taget ned fra Facebook. På det tidspunkt var den blevet vist 17 millioner gange, uden at Destin Sandlin havde fået del i reklamepengene.

Til gengæld fik han et brev fra Facebook, der mente, at sagen nu var ordnet, fordi videoen ikke længere blev vist i Facebooks egen fremviser.

Du kan læse mere om, hvordan man håndterer de sociale medier her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere