Slut med billige Oracle-databaser om to uger: Nu skal alle købe dyre udgaver

Om et par uger afliver Oracle billig-databasen Standard Edition One. Billigste mulighed bliver dermed Standard Edition Two, der koster det tredobbelte.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Oracle afliver 1. december databaserne Standard Edition og Standard Edition One.

De to databaser har ellers længe været Oracles relativt prisbillige tilbud til virksomheder med fokus på pris og faste hyldevare-funktionaliteter, men uden behov for en stor, skalerbar løsning med mange muligheder og features.

De avancerede muligheder, den personlige tilretning og skalebarheden findes i stedet i Oracles store - men også meget dyrere - database, Enterprise Edition.

Konkret betyder det, at det fra 1. december ikke længere vil være muligt at købe nye licenser eller opgradere databaserne fra Standard Edition.

Bliver nødt til at købe mere

Det betyder, at samtlige brugere af Standard Edition-udgaverne bliver nødt til over tid at opgradere til enten Standard Edition Two eller til Enterprise Edition.

Det vil forøge prisen ganske betydeligt.

Prisen for Standard Edition One ligger således på omkring 40.000 kroner, mens listeprisen for Standard Edition Two og Enterprise Edition ligger på godt 120.000 kroner - altså tre gange så meget.

Kan migrere mod mere i support fee

Det bliver angiveligt muligt kvit og frit at migrere licenser til Standard Edition One over til Standard Edition Two mod at betale mere i support-fee, men det kan meget vel være, at et skifte vil kræve investering i ny hardware.

Ifølge Oracle-eksperten Eliot Arlo Colon fra Miro Consulting er man som Oracle-bruger nu tvunget til at træffe en 'strategisk beslutning.'

Han erkender, at mange organisationer sikkert ikke vil gøre noget i første omgang, og det kan hurtigt ende med at blive dyrt.

Istedet bør man nu træffe en aktiv, strategisk beslutning om den fremtidige vinkel på Oracles databaser, mener han.

"Man er nødt til at beslutte, om man vil opgradere til EE eller til SE2 eller om man vil udskifte hardware eller købe mere SE1 og SE [med henblik på større skalerbarhed, red] før tidsfristen udløber," skriver han i en mail til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau.

Ifølge ham er der ingen tvivl om, at Oracle-kunder over de kommende år vil kunne se supporten for SE og SE1 gradvist blive mindre og mindre som led i det, som han kalder for Oracles 'desupporting-plan' for de pågældende databaser.

Også den danske Oracle-bruger-gruppe, DOUG, omtaler Oracles beslutning.

Oracle har gennem årene ofte været kritiseret for selskabets komplicerede licens-betingelser.

Det skete også fornylig, hvor it-advokatfirmaet Scott & Scott opfordrede alle Oracle-kunder til at medtænke ekstra-omkostninger, hvis de valgte Oracle, hvis 'software-licensiering er fuld af fælder."

Det kan du læse mere om her: It-advokat advarer mod Oracles softwarelicens-model: Fuld af fælder.

Rygter i sensommeren ville ellers vide, at Oracle er på vej med en kraftig forenkling af selskabets licens-betingelser via en ny ordning med navnet 'Permanet User License Agreement'.

Den skulle angiveligt give mulighed for at betale en fast årlig afgift for ubegrænset brug af produkterne.

Rygterne sagde dog samtidig, at PULA skulle understøttes af et krav om, at kunden udelukkende skulle benytte sig af Oracles produkter.

Det kan du læse mere om her: Oracle kan være på vej med helt ny licenstype: Vil indføre fast licenspris.

Vil Oracles beslutning påvirke din organisation? Er beslutningen rimelig? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Københavnsområdet

    Schilling ApS

    Technical Support Specialist

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly