Ateas bestikkelsessag: Sigtede risikerer flere år i fængsel

Tyveri af forretningshemmelighender kan i meget grove tilfælde udløse fængsel i op til seks år.

De sigtede i sagen om tyveri af forretningshemmeligheder i it-firmaet Atea risikerer årelange fængselsstraffe, hvis de ender med at blive dømt i sagen.

Politiet har sigtet flere personer i sagen, efter at Atea i sidste måned anmeldte en tidligere betroet medarbejder, som i dag arbejder for Atea-konkurrenten 3A-it, for at have stjålet en stor mængde kundedata fra Ateas it-systemer.

Læs også: Bestikkelsessag: Atea politianmelder 3A-it for at stjæle forretningshemmeligheder

Sagen åbner endnu et alvorligt kapitel i det slagsmål mellem Atea og konkurrenten 3A-it, som blandt andet har udløst den såkaldte bestikkelsessag i Region Sjælland.

Det kan du læse mere om her: Overblik: Det ved vi om bestikkelses-sagen i Atea efter ny politi-anmeldelse

Ateas politianmeldelse handler om overtrædelse af Markedsføringslovens paragraf 19.

Og ligesom den påståede bestikkelse ligger politiets sigtelser for tyveri af forretningshemmeligheder i den absolut tunge ende af skalaen med en straframme på helt op til seks års fængsel.

Det fortæller specialist i erhvervsstrafferet og partner i advokatfirmaet Horten, Finn Schwartz, til Computerworld.

"Den her slags sager udløser typisk en bøde, men i meget grove sager kan der blive tale om fængselstraf på op til halvandet år. Og er det helt ekstraordinært skærpende forhold, ryger vi over i straffeloven, hvor straframmen går op til seks års fængsel. Men det vil være meget usædvanligt," siger Finn Schwartz.

Han understreger, at han kun kender den aktuelle sag fra mediernes omtale.

Han peger dog på, at det normalt er svært at få politiet til at gå seriøst ind i en efterforskning.

"Det har politiet så gjort i det her tilfælde," siger Finn Schwartz.

14 sigtede
I forvejen er 14 nuværende og tidligere medarbejdere fra Region Sjælland, Rigspolitiet, Atea og 3A-it sigtet for at have givet eller modtaget bestikkelse.

Med politianmeldelsen mod konkurrenten 3A-it om tyveri af forretningshemmeligheder har Atea taget det helt tunge skyts i brug.

Ifølge Atea har den tidligere medarbejder stjålet komplette oversigter Ateas kunder med oplysninger om priser, omsætning og indtjening for hver enkelt kunde.

Desuden hævder Atea, at der blandt andet er stjålet kontrakter og samarbejdsaftaler med en stor mængde offentlige kunder.

Læs også:
Atea langer voldsomt ud efter rival: Vi er ofre for grove, systematiske og planlagte kriminelle handlinger

Beskyldningerne om tyveri af kundedata er en udløber af de såkaldte bestikkelsessag i Region Sjælland, hvor nuværende og tidligere medarbejdere i Region Sjælland, Rigspolitiet, Atea og konkurrenten 3A-it i forvejen er sigtet for at have givet og modtaget bestikkelse.

Ligesom med tyverisigtelsen ligger straframmen for at give eller modtage bestikkelse på op til seks års fængsel, hvis sagen ender med en domfældelse.

Læs også:

Overblik: Det ved vi om bestikkelses-sagen i Atea efter ny politi-anmeldelse

3A-it efter Ateas politianmeldelse: Det er grove og udokumenterede beskyldninger




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan øger du medarbejdertilfredshed og produktivitet
En af de mest effektive måder at øge medarbejdernes produktivitet og tilfredshed med arbejdspladsen er ved at give frit valg mellem Windows eller Mac, når der skal vælges arbejdscomputer. Samtidig mindskes presset på supporten, mens sikkerhedsniveauet højnes. Med en client-as-a-service aftale kan du lade medarbejderne selv træffe valget, men uden at uden at det behøver at være udfordrende eller ressourcekrævende for virksomheden. Eksempelvis kan du lade partneren håndtere alt fra finansiering, leverance, klargøring og implementering til support og lifecycle-management. Læs mere i denne hvidbog.