Artikel top billede

Kunderne risikerer at smutte: Derfor er (næsten gratis) test vigtig for din forretning

Klumme: Det er vigtigt at kende dine webapplikationers maksimale driftskapacitet og at vide, hvor flaskehalsene er, for ellers kan det koste kunder. Og nu kan du teste det hele - uden at det koster en formue.

Historisk set har 'web application load testing' været en dyr affære.

Bare udstyr og vedligeholdelse kunne dræne enhver mindre it-afdeling for ressourcer, og blev ofte af den grund droppet, inden det overhovedet kom i gang.

Men sådan behøver det ikke nødvendigvis at være længere.

'Web application load testing' hjælper dig med at finde din applikations maksimale driftskapacitet, samtidig med at eventuelle flaskehalse, som nedsætter dit websites performance, bliver identificeret.

Der findes en hel del open source-alternativer til de dyre og ofte komplekse løsninger. 

De er lette at arbejde med, og så er de næsten helt gratis.

Hos Queue-it bruger vi for eksempel JMeter og Gatling, som begge er open source-software, og som vi benytter sammen med SaaS-services.

Hvorfor er det så vigtigt?

Fra et forretningsmæssigt perspektiv er det naturligvis vigtigt, at dine applikationer virker, som de skal.

I værste fald kan du risikere at miste omsætning og desuden stå tilbage med en masse utilfredse kunder.

Loadtest er derfor et vigtigt skridt på vejen til at finde fejl i din software, som ellers ikke ville vise sig i funktionelle test.

Det er med til at give dig en idé om, hvordan din applikation præsterer.

Det gælder både under normale omstændigheder, og når der er mange samtidige brugere på dit website.

Du finder simpelthen ud af, hvor grænsen går i forhold til din kapacitet.

Den viden kan du naturligvis bruge til planlægning forud for dage, hvor du forventer høj aktivitet og mange brugere på dit site - og du kan derfor tage dine forholdsregler.

Hvorfor køber kunderne ikke noget?

Det er også interessant at se på svartider i forhold til konverteringsgrad.

En loadtest kan være med til at identificere specifikke sider og funktionalitet, som performer dårligt ved mange samtidige brugere, og som kan være skyld i, at brugerne ikke gennemfører deres køb.

Loadtesten kan altså identificere disse sider, hvilket giver dig mulighed for enten at udbedre dem eller måske vælge at slå funktionaliteten fra, når dit website er presset.

Det giver brugerne mulighed for at gennemføre købet.

Her er udbyttet

Hvis du endnu ikke er overbevist om værdien af web application load testing, så er her en række resultater, som du kan opnå, hvis du springer ud i det:

- Du får et website, som fungerer som det skal, og du får hermed din forventede omsætning i hus.

- Du får indsigt i forskellige performanceparametre som throughput, responstid, og ressourceudnyttelse.

- Du får et indblik i, hvordan applikationer fungerer ved forskellige brugerbelastninger.

- Du bliver bekendt med potentielle flaskehalse, som du derefter kan forbedre.

Hvis du sidder med ansvaret for jeres applikationer, og endnu ikke har implementeret web application load testing, bør du måske overveje det en ekstra gang.

Spørgsmålet er måske i virkeligheden, om du har råd til at lade være?

Hvis du finder emnet interessant, har du måske lyst til at læse seniorudvikler Martin Larsens blogpost "Less Painful, Almost Free, Web Load Testing" om, hvorfor han mener, det fungerer godt hos Queue-it.