Kan vi egentlig leve af deleøkonomi? Eller skal vi tænke i andre baner?

Deleøkonomi har et kæmpe-potentiale for at forandre produkter og virksomheder. Men kan vi basere et samfunds vækst udelukkende på at køre hinanden rundt i Uber-biler eller leje værelser ud til naboen via AirBnB?

Artikel top billede

For nyligt blev jeg spurgt om, hvorfor Computerworld skriver om Uber?

Det er ret enkelt: Teknologi har længe været meget andet end hard- og software. I stedet er det også ideer, koncepter, forretning, personer og forretningsmodeller - for bare at nævne et par elementer.

Den store udbredelse af teknologi betyder også, at samfund og virksomheder forandres - og forandres hurtigere end før.

Jan Damsgaard, institutleder og professor på CBS beskriver situationen sådan, at "gryden nu er i kog".

Derfor skriver vi om Uber, AirBnb, GoMore og alle de andre eksponenter for nye teknologibaserede måder at gøre tingene på.

Firmaer, som ikke alene har brugermæssig succes, men som også nyder stor opbakning alene på grund af det faktum, at de ryster op i traditionelle markeder, regler og systemer.

Den analoge hr. Schwann

De banebrydende firmaer bliver set som en teknologibaseret Mads Skjern, som udkonkurrerer hr. Schwann fra det analoge Damernes Magasin.

Den slags ægte konkurrence og innovation, som vi nyder så godt af, når biler, flybilletter og it-hardware i dag koster en brøkdel af prisen for 20 eller 30 år siden.

Udfordringen er, at den såkaldte deleøkonomi er en forretningsmodel, ikke en samfundsmodel.

I en ideel verden betyder den aktuelle teknologiudvikling, at arbejdskraft, information og penge flytter sig billigt og øjeblikkeligt rundt i samfundet.

I yderste konsekvens en nation af virtuelle daglejere.

Den vilde kapitalisme oplevede man også i 1800-tallet.

Derfor har vi i dag love som holder producenter ansvarlige for deres produkter, børn ude af fabrikkerne, arbejdstiden under 50 timer og lønnen oppe på et niveau, hvor familier kan gå mætte i seng uden at skulle have to eller flere job.

En del af de strukturer blev indført, fordi velfærdssamfundets arkitekter indså, at en velstående befolkning er nødvendig for, at de produkter, som de evigt snurrende fabrikker producerede, også kan sælges.

Det er derfor, vi ikke kan basere et samfunds vækst udelukkende på at køre hinanden rundt i Uber-biler eller leje værelser ud til naboen via AirBnB.

Naivt ikke at tro på store firmaers evne til omstilling

Vi skal lære nye måder at organisere forretningsmodeller på eller udfordre fastlåste strukturer, hvis væksten skal fastholdes.

I den forbindelse er det nemt at pege fingre af sure taxachauffører, der bekæmper Uber.

Mens taxabranchen kan minde om et middelalderligt laugssystem, skal skylden lægges for fødderne af de politikere, der har organiseret det sådan, og som nøler med at finde en løsning, der sikrer lige konkurrence.

Samtidig er det værd at huske, at mens nye teknologibaserede aktører ofte løber med overskrifterne, er vækstpotentialet blandt de eksisterende virksomheder mindst lige så stort.

Virksomheder som med de rette digitale værktøjer og modeller kan sætte væksten fri ved at udnytte deres eksisterende evner inden for markedsføring, effektiv produktion og salg.


Se også Computerworlds interview med professor Jan Damsgaard om den digitale omstilling i videoen herunder.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef til Datacenter Infrastruktur og Compute i Karup, Aalborg eller København

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Midtjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Cloud Architect

    Københavnsområdet

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S