Kan vi egentlig leve af deleøkonomi? Eller skal vi tænke i andre baner?

Deleøkonomi har et kæmpe-potentiale for at forandre produkter og virksomheder. Men kan vi basere et samfunds vækst udelukkende på at køre hinanden rundt i Uber-biler eller leje værelser ud til naboen via AirBnB?

For nyligt blev jeg spurgt om, hvorfor Computerworld skriver om Uber?

Det er ret enkelt: Teknologi har længe været meget andet end hard- og software. I stedet er det også ideer, koncepter, forretning, personer og forretningsmodeller - for bare at nævne et par elementer.

Den store udbredelse af teknologi betyder også, at samfund og virksomheder forandres - og forandres hurtigere end før.

Jan Damsgaard, institutleder og professor på CBS beskriver situationen sådan, at "gryden nu er i kog".

Derfor skriver vi om Uber, AirBnb, GoMore og alle de andre eksponenter for nye teknologibaserede måder at gøre tingene på.

Firmaer, som ikke alene har brugermæssig succes, men som også nyder stor opbakning alene på grund af det faktum, at de ryster op i traditionelle markeder, regler og systemer.

Den analoge hr. Schwann
De banebrydende firmaer bliver set som en teknologibaseret Mads Skjern, som udkonkurrerer hr. Schwann fra det analoge Damernes Magasin.

Den slags ægte konkurrence og innovation, som vi nyder så godt af, når biler, flybilletter og it-hardware i dag koster en brøkdel af prisen for 20 eller 30 år siden.

Udfordringen er, at den såkaldte deleøkonomi er en forretningsmodel, ikke en samfundsmodel.

I en ideel verden betyder den aktuelle teknologiudvikling, at arbejdskraft, information og penge flytter sig billigt og øjeblikkeligt rundt i samfundet.

I yderste konsekvens en nation af virtuelle daglejere.

Den vilde kapitalisme oplevede man også i 1800-tallet.

Derfor har vi i dag love som holder producenter ansvarlige for deres produkter, børn ude af fabrikkerne, arbejdstiden under 50 timer og lønnen oppe på et niveau, hvor familier kan gå mætte i seng uden at skulle have to eller flere job.

En del af de strukturer blev indført, fordi velfærdssamfundets arkitekter indså, at en velstående befolkning er nødvendig for, at de produkter, som de evigt snurrende fabrikker producerede, også kan sælges.

Det er derfor, vi ikke kan basere et samfunds vækst udelukkende på at køre hinanden rundt i Uber-biler eller leje værelser ud til naboen via AirBnB.

Naivt ikke at tro på store firmaers evne til omstilling
Vi skal lære nye måder at organisere forretningsmodeller på eller udfordre fastlåste strukturer, hvis væksten skal fastholdes.

I den forbindelse er det nemt at pege fingre af sure taxachauffører, der bekæmper Uber.

Mens taxabranchen kan minde om et middelalderligt laugssystem, skal skylden lægges for fødderne af de politikere, der har organiseret det sådan, og som nøler med at finde en løsning, der sikrer lige konkurrence.

Samtidig er det værd at huske, at mens nye teknologibaserede aktører ofte løber med overskrifterne, er vækstpotentialet blandt de eksisterende virksomheder mindst lige så stort.

Virksomheder som med de rette digitale værktøjer og modeller kan sætte væksten fri ved at udnytte deres eksisterende evner inden for markedsføring, effektiv produktion og salg.


Se også Computerworlds interview med professor Jan Damsgaard om den digitale omstilling i videoen herunder.


mest debatterede artikler

Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Overser du muligheder for at optimere din Dynamics-investering?
Der er omfattende og ofte oversete muligheder for at understøtte centrale forretningsprocesser med Dynamics 365 Finance & Operations. For eksempel i form af fuld EDI-integration, som optimerer logistik og forsyning. Eller ved at automatisere håndteringen af konsignation eller centrale processer vedrørende elektronisk dokumentflow og dropshipping. Læs mere i dette whitepaper, der også går i dybden med fire konkrete cases.