Artikel top billede

Stor kapitalfond overtager danske Sitecore

Opdateret: Kapitalfonden EQT køber det danske it-selskab Sitecore, der prisfastsættes til 7,5 milliarder kroner. Direktør Michael Seifert beholder en stor aktiepost i selskabet.

Kapitalfonden EQT køber aktiemajoriteten i det danske it-selskab Sitecore, der har oplevet kraftig vækst gennem de senere år.

Ifølge en udsendt pressemeddelelse værdifastssættes Sitecore med handlen til at være omkring en milliard euro værd. Det svarer til små 7,5 milliarder kroner.

Parterne oplyser umiddelbart ikke, hvor stor en andel af Sitecore EQT overtager, men meddeler blot, at der er tale om 'en betydelig ejerandel" samt at EQT kommer til at sidde på aktiemajoriteten i selskabet.

Sitecore ejes i dag af en lille skare ledende medarbejdere samt den amerikanske kapitalfond TCV, der ejer omkring 40 procent af selskabet.

Beholder stor ejerandel

Ifølge selskabet beholder selskabets stiftere - herunder administrerende direktør Michael Seifer - en 'betydelig ejerandel' af selskabet.

Sitecore kalder da også EQT's indtog som hovedejer for indgåelse af et 'partnerskab.'

"EQT's erhvervelse af aktiemajoriteten vil gøre det muligt at accellerere vores i forvejen høje vækstrater og videreudvikling på en lønsom måde," lyder det fra Michael Seifert.

Fra den svenske kapitalfond lyder meldingen, at man vil satse på et tæt samarbejde med Sitecores ledelse.

Sitecore har i en årrække været globalt førende inden content management (CMS) og er helt i front med udvikling af personaliserede marketing-løsninger til store globale kunder.

To gange Danmarks bedste

Successen understreges af, at Sitecore to gange har snuppet titlen som bedste danske it-virksomhed i Computerworlds Top 100.

I løbet af det seneste regnskabsår sprintede Sitecores omsætning langt forbi milliarden fra 838 millioner til 1.136 millioner kroner - en stigning på 36 procent.

Faktisk har succesen været så voldsom, at Sitecore for få måneder siden nærmest var ved at blive kvalt i sin egen succes, i det det krævede så store investeringer at følge med ekspansionen, at det tærede voldsomt på selskabets overskud.

Det kan du læse mere om her: Ved at kvæles i succes: Vild vækst har ædt Sitecores overskud.

"Vi er i flere år vokset i et forrygende tempo, og vi kan ikke altid have vild vækst og samtidig have en høj bundlinie. Vi er skiftet fra en meget lokal forretningsmodel, hvor alt var styret på landebasis til, at vi i dag har en globaliseret model, hvor vi har centraliseret HR, finans, marketing og salg. Det er et større skift, som gør det lettere at skalere vores forretning og investere i udvikling," sagde Michael Seifert dengang til Computerworld.

Sitecores CMS-løsninger har høstet stor anerkendelse fra analysefirmaer som Forrester og Gartner, og de seneste år har man især satset stærkt på udvikling af løsninger til såkaldt context marketing.

Det er et nyt marked, som ifølge Michael Seifert er langt fra færdigudviklet, og hvor potentialet er "mange gange større" end traditionel CMS.

"Context marketing er den næste store ting indenfor marketing, hvor indholdet i dine budskaber tilpasses til den sammenhæng - context - det optræder i. Alle marketing-folk vil gerne personalisere deres budskaber. Men for at få det rigtige indhold ud til modtageren, skal du kende historikken for det enkelte individ," fortalte Michael Seifert i november til Computerworld.

EQT meddeler, at kapitalfondens medejere, Danica og Sampension, sideløbende vil investere i Sitecore.

Læs interview med Michael Seifert og EQT senere på cw.dk.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere