Det vrimler med spændende browsere - men danskerne er mest til Chrome og Safari

Der findes en række gode, gratis browsere, men danskerne vælger først og fremmest at benytte Chrome og Safari. Se web-statistikkerne her.

Artikel top billede

Det kan godt være, at der er masser af spændende browsere at vælge imellem i år 2016, herunder eksempelvis Microsofts Edge-browser og den netop lancerede Vivaldi-browser (læs om den her).  

Det er dog Chrome og Safari, danskerne først og fremmest vælger at anvende, når de surfer ind på på de største danske websider fra pc'er, tablets og smartphones.

Tal fra Gemius, der fører statistik med besøg på de største danske hjemmesider, viser, at Webkit Mobile (browser-motoren, der anvendes i Safari på iPhone/iPad) er den mest udbredte i dag med en markedsandel på over 34 procent i den sidste uge af marts.

Chrome havde ifølge Gemius 19 procent af markedet, og IE lå på lige over 10 procent, hvilket også var niveauet for Chrome Mobile.

Læs også: Browser-krigen 2016: Vælger du Chrome, Firefox, Safari, Edge - eller en helt anden browser?

Nu kan browsere som bekendt bruges til mange andre ting end traditionel websurf. 

Billedet er dog nok ikke helt skævt, da Gemius-opgørelsen tager udgangspunkt i trafikken på over 200 af de mest besøgte danske hjemmesider.

Det er interessant, at næsten syv procent af besøgene på de største danske hjemmesider faktisk kom fra den indbyggede browser i Facebook-appen.

Safari på Mac'en havde en markedsandel i sidste uge af marts på fem procent, mens Firefox var på under fire procent.

Microsofts nye Edge lå på lige under tre procent, mens IE Mobile og Opera som de sidste på top 10-listen begge havde mindre end en procent.

Dermed er det også tydeligt, at forbrugerne trods et bredt udvalg af browsere på markedet i 2016, stadig først og fremmest vælger Chrome, Safari, IE og Firefox.

Den globale browser-krig

De globale tal fra Statcounter viser, at Chrome nu ligger på en markedsandel på 47,2 procent, når man kigger på besøgene fra desktop, tablet, mobil og konsol.

Nummer to er ifølge Statcounter Apples Safari med en markedsandel på 12,7 procent, Firefox kan klare 8,5 procent, UC Browser (til mobiler) har otte procent, IE har 7,4, og Opera har 5,5 procent.

Derudover tæller top-listen også Android-browseren, Edge og IE Mobile.

Computerworlds læsere vælger ...

Computerworlds eget website besøges primært af danskere, der arbejder med it professionelt.

Besøgene på computerworld.dk i årets første tre måneder kom primært fra følgende fem browsere:

Chrome (38,7 procent)
Safari (26,5 procent)
Internet Explorer (17,8 procent)
Firefox (8,7 procent)
Edge (5,1 procent)

Læs også: Helt ny browser klar i færdig udgave: Nu kan du hente Vivaldi 1.0

Mens det ikke er overraskende, at Chrome er den mest populære browser på computerworld.dk, er det interessant, at Safari fylder så meget.

En stor del af forklaringen på det er, at der også kommer mange besøg fra smartphones og tablets på Computerworld, hvor iOS som bekendt fylder meget.

Det springer dog også noget i øjnene, at Internet Explorer stadig er dobbelt så populær blandt Computerworlds læsere som Firefox.

Ikke mindst når man husker på, at Microsoft er ved at udfase Internet Explorer til fordel for Edge-browseren.

Vi bad i sidste uge jer læsere komme med gode tips til browsere - se resultatet i debatten her

Læs også:

Browser-krigen 2016: Vælger du Chrome, Firefox, Safari, Edge - eller en helt anden browser?

Prøvekørt: Derfor er den nye Vivaldi-browser noget helt særligt

Helt ny browser klar i færdig udgave: Nu kan du hente Vivaldi 1.0

På besøg hos Googles udviklingsafdeling i Aarhus: Fra Chrome og V8 til det nye danske projekt

Microsoft klar med afgørende nyt om Edge: Nu kommer alle browser-udvidelserne

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S