Artikel top billede

Foto: Nicolai Devantier

Disruption-designer: Sådan ryster du virksomheden og overhaler konkurrenterne

Reportage: Din forretning skal ændre sig for at overleve. Du skal bruge data, og så skal dine løsninger bygges på en måde, så brugerne kan strege punkter på huskelisten. Læs her, hvordan du gør det i en verden, hvor de traditionelle brancher forsvinder, og alle kæmper mod alle.

Computerworld Summit 2016: "Jeg var med til Computerworld Summit sidste år, hvor der var masser af god inspiration om den digitale forretning, og derfor er jeg kommet igen i år. Og selvfølgelig også for at møde gamle kollegaer," fortæller Michael Roer, der er forretningsudvikler i forsikringsselskabet Tryg, da jeg sætter mig ved siden af ham i salen, hvor også 600 andre it-interesserede har taget plads til Computerworld Summit-konferencen, som afholdes for tredje gang.

Læs mere her: Nu åbner dørene til Computerworld Summit 2016: Det kan du opleve

Michael Roer er på jagt efter inspiration til den proaktive it-afdeling og nye digitale ideer.

Og det får han fra første færd, da grundlæggeren af virksomheden Fjord, Mark Curtis, træder op på scenen.

Hans virksomhed er med til at designe mange af de it-løsninger, der skal gøre livet lettere og forretningen bredere.

Det hele sparkes således i gang med visionære vinkler på, hvordan din forretning skal udvikle sig, så der også er plads til den i konkurrencen med alle mulige andre.

Selvfølgelig på den digitale måde - drevet af data.

"Man kan sammenligne udviklingen i it-branchen med den udvikling, der har været i kaffe-branchen," fortæller Mark Curtis.

Nederst i pyramide-hierarkiet har du bønnerne, så kommer de forarbejdede produkter som Nescafe. Herefter er kaffemaskinen, og så kommer oplevelsen, som eksempelvis Starbucks har tjent massevis af penge på, forklarer han og fortsætter:

"Men Nespresso-konceptet har taget kaffe til et helt nyt niveau, hvor du i hjemmet får en god kop kaffe på en nem måde. Maskinen kan så kobles til dit WiFi, og selv bestille nye kapsler. Det er en lille ting, du kan stryge fra huskelisten, og på denne måde skal fremtidens virksomheder slå til i første omgang."

Han argumenterer for, at det handler om at det første trin i din nye forretningsudvikling er at stryge ting på brugernes huskeliste.

Du skal med andre ord gøre livet lidt lettere for kunderne eller brugerne.

I takt med at digitaliseringen bliver bredere og bredere i form af internet of things-løsninger, så kan man så bygge sine oplevelser mere komplekse.

Den udvikling betyder samtidig, at brancher bliver udvisket, og konkurrencen vil komme fra helt nye kanter.

"Firmaer som Google eller PayPal, har for længst spist en bid af bankernes tjenester. Ligeledes er Airbnb og naturligvis Uber eksempler på nye konkurrenter, der spiser brancher."

Brugeren vil have mere

Digitaliseringen kommer også til at stille helt nye brugerkrav i takt med, at de bliver mere forvente med gode tjenester.

"Uber giver en langt bedre oplevelse. Du betaler automatisk og fakturaen bliver sendt via mail. Når man har prøvet det første gang, så spørger man helt naturligt sig selv om, hvorfor alle ikke gør det på den måde."

Men de udviskede branchegrænser betyder ikke kun konkurrence fra nye kanter, det betyder også helt nye forretningsmuligheder.

Og her er data fundamentet, som disse løsninger skal bygges på.

"Priserne på teknologi falder og datamængderne stiger. Denne kombination skal du udnytte aktivt."

Han kalder begrebet for Living Services, eller levende tjenester, der hele tiden kan tilpasses til kundens behov.

"Når der sættes en sensor på en dør, så forvandler den sig fra en dum enhed til en aktiv enhed, der kan oplyse hotellets personale om hvor mange mennesker, der er i rummet eller, hvornår der skal gøres rent. På den måde opstår der nye behov hos brugerne."

Han fortæller om en oplevelse, han havde med sin bilmekaniker.

"Jeg fik tilsendt en video, hvor mekanikeren gennemgik fejl og mangler på bilen. Det var en enorm hjælp for mig til at forstå, hvad jeg skulle betale for. Det er god service rettet mod den enkelte bruger. Og så er det ikke engang svært eller dyrt. Jeg købte min nye bil hos samme forhandler, primært på grund af den video."

Denne type levende services er så småt er ved at blive det næste evolutionsled efter mobile.

Han beskriver kendetegnene som tjenester, der ændrer en smule på behovet gennem data. Og så er det i en helt personlig form, som henvendes sig til den enkelte kunde, der føler sig godt behandlet eller hjulpet godt på vej.

Husk lige kaffen

Jo flere internet of things-løsninger, der kommer, jo mere data kan sammenkøres i disse hjælpefunktioner.

"Tjenesterne skal få dig til at strege et punkt på huskelisten, Tænk på kaffe-eksemplet. Når kapslerne bestiller sig selv, så behøver du ikke tænke på kaffe mere."

Og han udvider kaffe-konceptet endnu mere.

"Hvis din t-shirt kan tage din puls, koble kaffe-informationen sammen med dit forhøjede blodtryk og så bestille koffeinfri kaffe, vil det gøre konceptet et trin bedre."

Det er netop disse kombinationer på kryds og tværs, som vil udviske de eksisterende branche-begreber og fremtrylle nye konkurrenter.

"Grundlaget er, at du kender dine kunder rigtig godt. Men du skal også tage hensyn til alle mulige andre ting eksempelvis miljøet eller uddannelse. Det bliver mere komplekst, at ramme din kunde, men det bliver meget personligt, og det virker" lyder hans analyse.

Men man kan ikke bare fylde funktioner i løsningerne, for der er klare begrænsninger i kommunikationen mellem teknologi og menneske.

"Data skal kommunikeres enkelt og gerne via kropssprog. Det kan være vibrationer eller via stemme. Den menneskelige båndbredde er faktisk ikke så stor. Det kræver enkelthed."

Et sidste element er, at der kan opstå tillid mellem teknologi og mennesker.

"Tænk bare på de førerløse biler. Har du tillid til at bilen med fire pokerspillende unge drenge vil stoppe før du træder ud i fodgængerfeltet?"

Sikkerheden skal også med

Sikkerheden bliver ligeledes et fokusområde i de personificerede løsninger.

Det er nemlig ikke bare løsningerne, der vil rette sig med den enkelte. Det vil sikkerhedstruslerne også. I dag kender vi allerede målrettet phishing, og den tendens vil blive forstærket.

Det fortæller Kim Elgaard, der er sikkerhedsekspert i Citrix.

"Når der er en WiFi-forbindelse, så kobler vi os ukritisk på den hver gang. Det skal vi nok ændre på. Vi skal finde nye løsninger" siger han.

Det handler i høj grad om at tænke sikkerheden ind i løsningerne og endda direkte ind i applikationerne.

"Det er dine brugere, der skaber sikkerhedsproblemer, men det er dig, der skal forhindre dem."

Der er krav om styring af mobile enheder, indbygget sikkerhed, der indkapsler applikationer og selvfølgelig kontrol over firma/kunde-data før de enkle tjenester kan give værdi.

"Vi er først rigtig mobile, når sikkerheden er på plads," lyder fra Kim Elgaard.

Læs også: Nu åbner dørene til Computerworld Summit 2016: Det kan du opleve