Tre grunde til at Tjeep og Plenti slår til med mobil-prisbaskere netop nu

Der er grøde i den danske telebranche, hvor først Plenti og nu også Tjeep forsøger at kapre kunder fra de store mobilselskaber. Her er tre forklaringer på, at det kan lade sig gøre.

ComputerViews: I denne uge trådte endnu et nyt teleselskab ind på den bane, der efterhånden forekommer noget trang, og hvor man skal løbe ualmindeligt stærkt for at kunne følge med konkurrenterne.

Ikke mindst de unge og friske af slagsen.

For det er det, der set udefra må være den største styrke for senest ankomne: Tjeep.

Læs også: Nyt dansk teleselskab: Tjeep kaster sig ind i priskrigen - har planer om gratis mobiltelefoni

Tjeep har den klare fordel som et nyetableret selskab med blot 30 ansatte, en simpel produktportefølje og en agressiv prissætning, at selskabet først og fremmest skal koncentrere sig om én ting: At skaffe kunder.

Helt præcist lyder målsætningen hos Tjeep, at der skal hentes 80.000-100.000 kunder inden for det første år.

Plenti & Tjeep
Det antal kunder minder mistænkeligt meget om målsætningen hos Plenti - et andet dansk teleselskab, der er blevet født her i 2016.

Læs mere om Plenti her.

Plenti og Tjeep har dog flere lighedstræk: Selskaberne satser på at presse priserne i bund, de ejer ikke selv infrastruktur (Plenti benytter 3's netværk, Tjeep satser på Telenors), og det er i høj grad er de yngre kundesegmenter, der satses på.

Og det er ikke uden grund, at selskaber som Tjeep og Plenti netop nu melder deres ankomst på markedet og går i gang med at jagte kunder.

Mens hverken Tjeep eller Plenti endnu er i nærheden af at nå de erklærede mål, så er det ikke svært at få øje på, hvorfor de to selskaber nu ser deres snit til at prøve lykken.

Vi ser især tre grunde til, at Tjeep og Plenti slår til netop nu:

1) Har mulighed for at dumpe priserne
De store danske teleselskaber - TDC, Telia, Telenor og 3 - har ikke den store interesse i at deltage i en priskrig.

Faktisk har selskaberne, efter at fusionen af Telia og Telenor måtte droppes sidste efterår, hævet priserne på de billigste mobilabonnementer til nye kunder.

Mens der er tale om mindre prisstigninger, er det nye toner på det danske telemarked, hvor der ellers har været dømt priskrig i en række år.

Prisstigningerne er i høj grad et udtryk for, at selskaberne ønsker at sikre bæredygtigheden i forretningerne frem for blot at skrabe nye kunder ind med prisbaskere, der måske kun giver et begrænset eller slet intet plus på bundlinjen.

Læs også: Et år efter fusions-floppet hos Telia og Telenor: Har haft store konsekvenser i den danske telebranche

Her kan nyetablerede mobilselskaber tillade sig en lidt anden strategi. Hos selskaber som Tjeep og Plenti handler det først og fremmest om, at man hurtigt skal nå en kritisk masse af kunder.

Når kunderne er i hus, kan man så prøve at bygge services ovenpå for at sikre indtjeningen på den måde.

Eller man kan satse på, at et af de store selskaber vælger at skride til et opkøb for at eliminere en konkurrent og for at få adgang til en ny stor kundegruppe.

Når de store, etablerede selskaber i mindre grad end tidligere selv satser på at presse priserne og kapre kunder via deres lavprisselskaber, skyldes det dels, at de er bange for at kannibalisere på egne produkter i hovedforretningerne, dels at de skal tænke på den langsigtede bæredygtighed.

Den tilgang til markedet har sammen med de nævnte prisstigninger været med til at åbne en flanke, og det kan selskaber som Plenti og Tjeep udnytte.

2) Har lavere omkostninger og er mere agile
En anden forklaring på, at selskaber som Tjeep og Plenti har gode muligheder for at give de langt større konkurrenter kamp til stregen, er, at de som nyetablerede selskaber har langt lavere omkostninger at bære rundt på.

De kan også arbejde langt mere agilt og hurtigt, når nye muligheder viser sig på markedet.

Læs også: TDC-topchef: "Man kan faktisk godt sælge et mobilprodukt uden at have den laveste pris på markedet"

Heri ligger også en del af forklaringen på, at de nye selskaber kan tilbyde kunderne abonnementer til en lavere pris, og at ikke mindst Plenti har været dygtig til at bundle mobilabonnementet med en række indholdtjenester.

Det kræver kort vej fra idé til handling - og det forudsætter, at man har et omkostningsniveau, der passer til de meget lave indtjeningsmarginer, der kendetegner denne del af telemarkedet.

3) Danske mobilkunder skifter gerne selskab
Den tredje grund til, at der er gode forretningsmuligheder for selskaber som Tjeep og Plenti, er, at danske mobilkunder er flygtige af natur.

Kunderne er i stigende grad villige til at skifte mobilselskab (ikke mindst de unge), hvis der viser sig et godt tilbud.

Men er det ligefrem realistisk at hente 80-100.000 kunder?

Ja, det er det faktisk.

Læs også: TDC, Telenor, Telia og 3: Sådan klarer selskaberne sig i kampen om mobilkunderne

Vi har tidligere skrevet om de tendenser, man kan se i de danske telestatistikker. Antallet af porteringer - hvor en abonnent medtager sit telefonnummer i forbindelse med skift af teleselskab - lå i første halvår 2015 på 521.000.

Det var en stigning på 9,1 procent i forhold til første halvår 2014 og svarer til, at 7,5 ud af 100 mobilnumre i første halvår 2015 skiftede selskab.

Med andre ord er der altså kunder i sigte, hvis man som Plenti og Tjeep markerer sig med lave, attraktive tilbud på markedet.

Vil gøre det helt "gratis"
For Tjeep, der altså meldte sig på banen i denne uge, starter prisen for et mobilabonnement ved 39 kroner per måned. 

"Forbrugerne går ikke længere op i teleselskabets navn eller brand, og god dækning eller indhold er i sig selv ikke nok. Kunderne efterspørger i stedet billigere løsninger. Derfor har vi lanceret Tjeep, der kan tilbyde danskerne den billigste telefoni på markedet," udtalte administrerende direktør i Tjeep, Kim Damkær.

Han annoncerede samtidig, at målet for selskabet ligefrem er at kunne tilbyde danskerne gratis telefoni.

"Tjeep arbejder derfor på forskellige forretningsmodeller, så man snart kan tilbyde endnu billigere og endda gratis telefoni."

Mens det bliver interessant at følge udviklingen mod "gratis" mobiltelefoni i den kommende tid, kan vi nok godt slå fast allerede nu, at alle virksomheder før eller siden skal begynde at tjene penge eller levere økonomisk værdi til investorerne via et salg eller lignende. 

Den virkelighed gælder alle selskaber - unge som gamle, små som store. 



Læs også:

Nyt dansk teleselskab: Tjeep kaster sig ind i priskrigen - har planer om gratis mobiltelefoni

TDC-topchef: "Man kan faktisk godt sælge et mobilprodukt uden at have den laveste pris på markedet"

TDC, Telenor, Telia og 3: Sådan klarer selskaberne sig i kampen om mobilkunderne

Et år efter fusions-floppet hos Telia og Telenor: Har haft store konsekvenser i den danske telebranche

Teleselskabet Plenti klar med indholdspakke: Kan dette produkt kapre danske telekunder?




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Cloud-teknologi sikrede dronningens corona-tale - men DRs CIO Mikkel Müller er slet ikke færdig med cloud endnu
Uden cloud og den rette cloud-strategi havde DR ikke haft samme muligheder eller nye digitale produkter. Det fortæller CIO Mikkel Müller til Computerworld - hvor han også uddyber hvordan han ser resten af it-landskabet bevæge sig mod cloud og hvordan udviklere efterspørger de moderne værktøjer.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Sådan kan du arbejde effektivt uanset tid, sted og type af enhed
Hvad nu hvis dit arbejde, din information, dine processer og teknologien bag ved, var organiseret på en måde så det passede til din organisation – alt sammen guidet af en intelligent udgave af det digitale arbejdsrum? Det er visionen bag Atea og Citrix´s samarbejde med digital workspace – en smartere og mere effektiv måde at arbejde på. I dette whitetpaper kan du derfor læse om, hvordan du kan skabe et mere effektivt og brugervenligt arbejdsrum uanset tid, sted og enhed. En løsning der på en gang er både enkel og som sætter brugeren i centrum.