Få overblikket: Her er alle de nye it-satsninger hos Skat

It-nyhederne fra skattevæsenet er løbet i en lind strøm i de senere dage. Her giver vi dig overblikket over, hvordan de kommende it-systemer skal tilpasses en ny organisationsstruktur hos Skat.

Artikel top billede

Hele Danmarks skattevæsen er godt i gang med en organisatorisk og digital transformation af de større, efter en række mildest talt uheldige sager i de senere år.

Der var jo lige de 12,3 milliarder kroner i sagen om ulovlig refusion af udbytteskat, forkerte ejendomsvurderinger til 24 milliarder kroner frem mod 2025 og så det kuldsejlede EFI-projekt til 1,2 milliarder kroner, som skulle have kradset 77 milliarder kroner ind i gældsposter.

Sagerne har kostet jobs for en større del af topledelsen hos Skat, mens maskineriet er blevet holdt i luften så godt som muligt.

Nu skal det være anderledes

Så for knap tre uger siden indkaldte skatteminister Karsten Lauritzen (V) til et pressemøde, hvor han kunne fortælle, at der over de næste år er afsat syv milliarder kroner til at få styr på skattekassen.

Pengene skal investeres i mandskab og it-systemer, som du kan læse mere om her: Skat poster syv milliarder kroner i nye folk og it-systemer

På pressemødet blev skattevæsenets nye organisation også ridset op, hvor der især var fokus på tre kerneområder, som får sine selvstændige styrelser i løbet af 2017.

Det drejer sig om 1) ejendomsvurdering, 2) inddrivelse og 3) told.

På disse områder vil der tillige blive etableret såkaldte implementeringscentre, hvor blandt andet projektscope og kravspecifikationer bliver udarbejdet.

Herefter bliver der taget stilling til, om it-opgaverne skal sendes i udbud eller egenudvikles.

1. Planen for ejendomsvurderingerne

For at få styr på ejendomsvurderinger søsatte Skatteministeriet i slutningen af sidste år ICE - ImplementeringsCenter for Ejendomsvurderinger.

Implementeringscentret har vurderet, at opgaven har en sådan kompleksitet, at skattefolkene selv udvikler det med et budget på 96 millioner kroner.

Det kan du læse mere om her: Skatteministeriet kaster millioner i nyt it-system - vil selv udvikle det

2. Inddrivelse af skattegæld 
Efter det fejlslåede EFI-projekt har Skatteministeriets ICI - ImplementeringsCenter for Ejendomsvurderinger vurderet, at systemet skal i offentligt udbud.

Det udbud har selskabet Netcompany for nyligt har vundet og skal derfor udvikle det nye inddrivelsessystem.

Ideen er at bygge et system i etaper med løbende leveringer, så fejlretninger og tilpasninger kan ske lynhurtigt, mens manuelle arbejdsprocesser henad vejen digitaliseres.

Det kan du læse mere om det kommende inddrivelsessystem her: Netcompany scorer stor Skat-kontrakt: Sådan undgår vi at bygge en ny EFI-skandale

Efterspillet for EFI-projektet er desuden, at Skat har stævnet systemleverandøren KMD for 692 millioner kroner.

Det kan du læse mere om her: Skatteministeren kræver 700 millioner af KMD: Her er KMD's reaktion

3. Bygger syv nye toldsystemer

Efter et længere tilløb fra EU's side er det besluttet, at der skal indføres et nyt toldsystem i alle medlemslandene.

Der vil være en fælles kerne i EU-regi, mens de meget forskelligartede toldorganisationer i EU-medlemslandene udvikler deres eget toldsystem.

Implementeringscentret for toldområdet er under opbygning, men allerede nu vides det, at der skal bygges syv systemer op fra grunden ud af en samlet systemportefølje på en snes systemer.

Det kan du læse mere om her: Skat i gang med Danmarkhistoriens største offentlige it-projekt: Her er bygge-planerne

Endnu er det for tidligt at sige noget om, hvorvidt enkelte, flere eller alle syv toldsystemer skal i offentligt udbud, eller om skattefolkene selv bygger dem i lighed med ejendomsvurderingssystemet.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef for Cyber- og IT-sikkerhedsarkitektur

    Københavnsområdet

    PensionDanmark

    Incident & Problem Manager

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    G. Tscherning A/S

    IT & Digitaliseringsansvarlig

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S