Artikel top billede

Anmeldelse: Sønnike og co. styrer showet i Gears of War 4

Et af Xbox'ens kerneserier vender tilbage med bravour. Grib din gøb og gør klar til et voldsorgie med rumvæsener og robotter.

Gears of War gjorde sin entré på Xbox 360 med storstilede kampagner, en masse hype og løftet om action-packed gaming med "larger than life" fjender og våben.

Løfterne om de vilde monstre blev indfriet, og selvom arsenalet ikke var så omfattende, så var hvert skud fyldt med power. Hovedpersonen var den ultramaskuline Marcus Fenix, der med sin fesne soulpatch og kiksede bandana, formåede at styre en gruppe elite-soldater ind i en krig mod rumvæserne på tværs af tre forskellige udgivelser.

Nu er vi så nået til fjerde udspil i Gears of War serien, og Marcus Fenix spiller stadig en rolle - omend den er noget mindre end før. Det er nemlig sønnen, J.D. Fenix og hans to venner, Del og Kait, der er hovedpersonerne i denne omgang. Det giver en mere interessant dynamik med et figurgalleri, der faktisk føles menneskelige.

For lige at opsummere på historien i korte træk, så foregår Gears of War 4 altså 25 år efter menneskehedens sejr over Locust-hæren. To af hovedpersonerne, J.D og Del, har været en del af COG, men valgte dog at hoppe fra. De bor i en lille landsby, og i forsøget på at stjæle noget high-tech stads sammen med Kait og hendes onkel, bliver de alle rodet ind i hvad man sagtens kan kalde for "lidt af en suppedas". Det involverer både øverste leder af menneskeheden, og en ny trussel fra rummet der går under navnet "The Swarm".

Historien er ikke det mest fantastiske, og spillet er meget genkendeligt på mange punkter, men det hele hænger alligevel så overraskende godt sammen, at man egentlig sagtens kan acceptere, at Epic Games har spillet kortene sikkert i denne omgang.

Det er lidt svært at sætte en finger på det, der egentlig gør spillet anderledes og - vigtigst af alt - værd at sætte sig ned med. På den ene side har vi en historie, der ikke overraskende føles standard, men alligevel er der rigeligt guf at give sig i kast med, hvis man har gennemført de tidligere udgivelser i serien.

Derudover skyldes den friske fornemmelse nok, at vi nu er blevet beriget med en farvepalette der også rummer blå, grøn, rød og flere lækre farver, end blot de brun/grå/sorte nuancer der udgjorde 90% af omgivelserne i forrige udgaver. Smid det faktum, at der er flere våben, en udvidet multiplayer og endnu mere poleret split-screen spas, og Gears of War 4 ser ud til at være en af de mere solide udgivelser i serien.

Men! Spillet er stadig den velkendte cover-shooter, som vi alle enten elsker eller hader. Action-sekvenserne er bombastiske og - til tider - hamrende forvirrende, når først "The Swarm" kaster alle mand i hovedet på din karakter, og man ved enhver given mulighed smider sig i dækning bag de utallige robuste mure.

Kan man acceptere, at spillet ikke byder på den helt store variation i det henseende, og man højst sandsynligt vil sidde 50% af tiden i dækning, så er det dog allerede afgjort; du vil kunne lide spillet. Våbnene giver nemlig den samme, gode harmoni mellem power og tyngde. Din shotgun er uduelig på længere afstande, men det korte gevær giver et tryk af voldsorgasme, når fjenderne rives i stykker på klos hold. Det samme kan siges om de fleste våben i spillet, for ikke at nævne de nye "executions", som man nu kan eksekvere. Udse dig blot en fjende i dækning, løb hen til selvsamme dækning, og hiv fjenden over muren for en ordentlig omgang stiksovs med din kniv.

Grafisk set er spillet ganske flot, og selvom jeg ikke sad med måben og hujen, så kan man alligevel godt sætte pris på den udvidede farvepalette og den øgede detaljegrad, takket være nyere hardware. Lydsiden er ligeldes glimrende, og kører man spillet over en god, stor skærm og højttalere med subwoofer, så bør der være rigeligt at sætte pris på.

Multiplayer er stadig i højsædet (tak, Epic!), men selvom lokal splitscreen fungerer fremragende som altid, så er onlinedelen ikke lige min kop te. Selvom der er nye gamemodes, nyt "rangsystem" og flere våben, så foretrækker jeg personligt en god FPS fremfor et cover-baseret tredjepersonsskydespil, der alt for ofte føles trægt i online Team Deathmatch. Det her er altså et spil, der allerbedst nydes med en kammerat i kampagnedelen, og måske ikke appellerer til alle i onlineformatet.

Gears of War 4 er en solid titel, der måske ikke har turde satse for meget på nytænkning, men i stedet bygger videre på en allerede voldsomt stor succes. Det er også helt fair, for hvorfor skulle man også bryde med en vinderformel? Spillet er ikke et "must-have" til spilsamlingen, men er man til sofa-gaming med venner, så findes der meget få spil, der tilbyder så god split-screen underholdning, som Gears of War. 

Læs også: [b]Anmeldelse: Heroes & Generals er en gratis fornøjelse med danske rødder[/b]