Anmeldelse: Sønnike og co. styrer showet i Gears of War 4

Et af Xbox'ens kerneserier vender tilbage med bravour. Grib din gøb og gør klar til et voldsorgie med rumvæsener og robotter.

Artikel top billede

Gears of War gjorde sin entré på Xbox 360 med storstilede kampagner, en masse hype og løftet om action-packed gaming med "larger than life" fjender og våben.

Løfterne om de vilde monstre blev indfriet, og selvom arsenalet ikke var så omfattende, så var hvert skud fyldt med power. Hovedpersonen var den ultramaskuline Marcus Fenix, der med sin fesne soulpatch og kiksede bandana, formåede at styre en gruppe elite-soldater ind i en krig mod rumvæserne på tværs af tre forskellige udgivelser.

Nu er vi så nået til fjerde udspil i Gears of War serien, og Marcus Fenix spiller stadig en rolle - omend den er noget mindre end før. Det er nemlig sønnen, J.D. Fenix og hans to venner, Del og Kait, der er hovedpersonerne i denne omgang. Det giver en mere interessant dynamik med et figurgalleri, der faktisk føles menneskelige.

For lige at opsummere på historien i korte træk, så foregår Gears of War 4 altså 25 år efter menneskehedens sejr over Locust-hæren. To af hovedpersonerne, J.D og Del, har været en del af COG, men valgte dog at hoppe fra. De bor i en lille landsby, og i forsøget på at stjæle noget high-tech stads sammen med Kait og hendes onkel, bliver de alle rodet ind i hvad man sagtens kan kalde for "lidt af en suppedas". Det involverer både øverste leder af menneskeheden, og en ny trussel fra rummet der går under navnet "The Swarm".

Historien er ikke det mest fantastiske, og spillet er meget genkendeligt på mange punkter, men det hele hænger alligevel så overraskende godt sammen, at man egentlig sagtens kan acceptere, at Epic Games har spillet kortene sikkert i denne omgang.

Det er lidt svært at sætte en finger på det, der egentlig gør spillet anderledes og - vigtigst af alt - værd at sætte sig ned med. På den ene side har vi en historie, der ikke overraskende føles standard, men alligevel er der rigeligt guf at give sig i kast med, hvis man har gennemført de tidligere udgivelser i serien.

Derudover skyldes den friske fornemmelse nok, at vi nu er blevet beriget med en farvepalette der også rummer blå, grøn, rød og flere lækre farver, end blot de brun/grå/sorte nuancer der udgjorde 90% af omgivelserne i forrige udgaver. Smid det faktum, at der er flere våben, en udvidet multiplayer og endnu mere poleret split-screen spas, og Gears of War 4 ser ud til at være en af de mere solide udgivelser i serien.

Men! Spillet er stadig den velkendte cover-shooter, som vi alle enten elsker eller hader. Action-sekvenserne er bombastiske og - til tider - hamrende forvirrende, når først "The Swarm" kaster alle mand i hovedet på din karakter, og man ved enhver given mulighed smider sig i dækning bag de utallige robuste mure.

Kan man acceptere, at spillet ikke byder på den helt store variation i det henseende, og man højst sandsynligt vil sidde 50% af tiden i dækning, så er det dog allerede afgjort; du vil kunne lide spillet. Våbnene giver nemlig den samme, gode harmoni mellem power og tyngde. Din shotgun er uduelig på længere afstande, men det korte gevær giver et tryk af voldsorgasme, når fjenderne rives i stykker på klos hold. Det samme kan siges om de fleste våben i spillet, for ikke at nævne de nye "executions", som man nu kan eksekvere. Udse dig blot en fjende i dækning, løb hen til selvsamme dækning, og hiv fjenden over muren for en ordentlig omgang stiksovs med din kniv.

Grafisk set er spillet ganske flot, og selvom jeg ikke sad med måben og hujen, så kan man alligevel godt sætte pris på den udvidede farvepalette og den øgede detaljegrad, takket være nyere hardware. Lydsiden er ligeldes glimrende, og kører man spillet over en god, stor skærm og højttalere med subwoofer, så bør der være rigeligt at sætte pris på.

Multiplayer er stadig i højsædet (tak, Epic!), men selvom lokal splitscreen fungerer fremragende som altid, så er onlinedelen ikke lige min kop te. Selvom der er nye gamemodes, nyt "rangsystem" og flere våben, så foretrækker jeg personligt en god FPS fremfor et cover-baseret tredjepersonsskydespil, der alt for ofte føles trægt i online Team Deathmatch. Det her er altså et spil, der allerbedst nydes med en kammerat i kampagnedelen, og måske ikke appellerer til alle i onlineformatet.

Gears of War 4 er en solid titel, der måske ikke har turde satse for meget på nytænkning, men i stedet bygger videre på en allerede voldsomt stor succes. Det er også helt fair, for hvorfor skulle man også bryde med en vinderformel? Spillet er ikke et "must-have" til spilsamlingen, men er man til sofa-gaming med venner, så findes der meget få spil, der tilbyder så god split-screen underholdning, som Gears of War. 

Læs også: [b]Anmeldelse: Heroes & Generals er en gratis fornøjelse med danske rødder[/b]

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S