Total nedtur: Swipp ligner mere og mere en fejltagelse i slow-motion

ComputerViews: Bankerne bag Swipp har gennem tre år trukket pinen ud og ladet regningen vokse.

Mobilbetalingsløsningen Swipp, som en række danske banker har udviklet i fællesskab, ser ud til at blive et særdeles dyrt bekendskab for bankerne bag.

For ifølge Finans.dk ser den samlede regningen for mobilbetalingseventyret ud til at runde 300 millioner kroner, og alene for de sidste ni måneder lyder regningen på 104 millioner kroner.

I løbet af de seneste uger har storbankerne Jyske Bank og Nordea leveret adskillige søm til Swipps ligkiste, da bankerne med kort tids mellemrum har valgt at forlade Swipp-samarbejdet.

Dermed ligner Swipp i stadig højere grad en eklatant fiasko.

Forudsigeligt flop
Swipp blev lanceret den 13. juni 2013, og overtroiske sjæle vil måske hævde, at de allerede på baggrund af datoen kunne forudse tjenestens triste skæbne.

Men vi behøver ikke ty til overtro for at finde årsagen til Swipps problemer. Den virkelige årsag har været åbenlys længe. Produktet kom ganske enkelt for sent, og det var konkurrenten, MoblePay, underlegen.

For blot en måned før lanceringen af Swipp havde Danske Banks sendt MobilePay på banen. Et produkt der lynhurtigt vandt stor popularitet.

Ikke alene fordi produktet var først på markedet, men også fordi det var så simpelt, at selv din bedstemor kunne bruge det. Allerede der stod det klart, at Swipp ville få særdeles svært ved at konkurrere med MobilePay.

Det har dog ikke forhindret bankerne bag Swipp i hele tiden at  øge indsatsten og poste store beløb i den trængte tjenesten. 

Det er måske bedst eksemplificeret i den stort anlagte, men udskældte landsdækkende reklamekampagne for Swipp, der blev lanceret i 2014.

Reklamekampagnen havde den tidligere tv-vært Reimer Bo i spidsen, og ifølge Børsen kostede kampagnen "et to-cifret millionbeløb." 

En pris der dog ikke afspejlede sig i reklamens kvalitet, hvis vi skal tro en meningsmåling foretaget af YouGov og Søndagsavisen, der udråbte den til dette års dårligste reklame. 

Erkender nu nederlaget, men giver ikke op
Først tre år efter lanceringen har Swipps administrerende direktør Martin F. Andersen erkendt tjenestens nederlag til Mobilepay.

Det skete i et interview med Berlingske, hvor han proklamerede, at Swipps ganske vist har tabt på privatmarkedet, men at tjenesten nu i stedet vil satse på at vinde markedet for trådløse mobilbetalinger.

I startup-verdenen tales der ofte om nødvendigheden af at "fejle hurtigt".

Det vil sige afprøve nye ideer, men hurtigt erkende sine fejl og dermed spare sig selv for bekostlige tab. Swipp ligner derimod mere og mere et eksempel på, hvad der sker, når man fejler i slow-motion.



Premium
Anne Marie Engtoft Larsen gør klar til at rejse til USA som Danmarks nye tech-ambassadør: "Jeg har glædet mig helt vildt"
Interview: Om få dage drager Anne Marie Engtoft Larsen til Silicon Valley, hvor hun indtager embedet som Danmarks nye tech-ambassadør. "Mit mandat bliver at at fokusere på, hvordan vi skaber handling," siger hun i sit første interview som Danmarks tech-ambassadør.
Computerworld
Ups!: Gammelt fjernsyn lagde internetforbindelsen ned i hel landsby i halvandet år
I halvandet år var en hel landsby i Wales plaget af elendig bredbåndsforbindelse, som begyndte hver dag klokken syv om morgenen. Teknikere kæmpede med at løse mysteriet, men lige meget hjalp det. Årsagen viste sig at være et brugt tv, som en af byens familier havde taget i brug.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Sådan vinder de etablerede virksomheder med digital transformation
For virksomheder der forbereder sig på at gennemgå en digital transformation, hvor Customer Experience er en central faktor, så har der aldrig været mere på spil end nu. Digital disruption truer med at ændre måden legacy virksomheder driver forretning på. Etablerede virksomheder udfordres af nye virksomheder, som mestrer det hurtigt udviklende digitale landskab. Kunder forventer en nem oplevelse og de vil kunne drage nytte af de samme digitale kanaler, som de bruger til at kommunikere med venner og familie med, til at kommunikere med virksomheder. Denne guide har vi designet til at hjælpe Enterprise virksomheder, der er i de tidlige stadier af deres digitale transformation, de organisationer vi kalder Digital Transformers – til at forstå de bedste næste skridt baseret på deres unikke profiler og hjælpe dem med at benchmarke mod deres konkurrenter.