Total nedtur: Swipp ligner mere og mere en fejltagelse i slow-motion

ComputerViews: Bankerne bag Swipp har gennem tre år trukket pinen ud og ladet regningen vokse.

Artikel top billede

Mobilbetalingsløsningen Swipp, som en række danske banker har udviklet i fællesskab, ser ud til at blive et særdeles dyrt bekendskab for bankerne bag.

For ifølge Finans.dk ser den samlede regningen for mobilbetalingseventyret ud til at runde 300 millioner kroner, og alene for de sidste ni måneder lyder regningen på 104 millioner kroner.

I løbet af de seneste uger har storbankerne Jyske Bank og Nordea leveret adskillige søm til Swipps ligkiste, da bankerne med kort tids mellemrum har valgt at forlade Swipp-samarbejdet.

Dermed ligner Swipp i stadig højere grad en eklatant fiasko.

Forudsigeligt flop

Swipp blev lanceret den 13. juni 2013, og overtroiske sjæle vil måske hævde, at de allerede på baggrund af datoen kunne forudse tjenestens triste skæbne.

Men vi behøver ikke ty til overtro for at finde årsagen til Swipps problemer. Den virkelige årsag har været åbenlys længe. Produktet kom ganske enkelt for sent, og det var konkurrenten, MoblePay, underlegen.

For blot en måned før lanceringen af Swipp havde Danske Banks sendt MobilePay på banen. Et produkt der lynhurtigt vandt stor popularitet.

Ikke alene fordi produktet var først på markedet, men også fordi det var så simpelt, at selv din bedstemor kunne bruge det.

Allerede der stod det klart, at Swipp ville få særdeles svært ved at konkurrere med MobilePay.

Det har dog ikke forhindret bankerne bag Swipp i hele tiden at  øge indsatsten og poste store beløb i den trængte tjenesten. 

Det er måske bedst eksemplificeret i den stort anlagte, men udskældte landsdækkende reklamekampagne for Swipp, der blev lanceret i 2014.

Reklamekampagnen havde den tidligere tv-vært Reimer Bo i spidsen, og ifølge Børsen kostede kampagnen "et to-cifret millionbeløb." 

En pris der dog ikke afspejlede sig i reklamens kvalitet, hvis vi skal tro en meningsmåling foretaget af YouGov og Søndagsavisen, der udråbte den til dette års dårligste reklame. 

Erkender nu nederlaget, men giver ikke op

Først tre år efter lanceringen har Swipps administrerende direktør Martin F. Andersen erkendt tjenestens nederlag til Mobilepay.

Det skete i et interview med Berlingske, hvor han proklamerede, at Swipps ganske vist har tabt på privatmarkedet, men at tjenesten nu i stedet vil satse på at vinde markedet for trådløse mobilbetalinger.

I startup-verdenen tales der ofte om nødvendigheden af at "fejle hurtigt".

Det vil sige afprøve nye ideer, men hurtigt erkende sine fejl og dermed spare sig selv for bekostlige tab. Swipp ligner derimod mere og mere et eksempel på, hvad der sker, når man fejler i slow-motion.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S