Total nedtur: Swipp ligner mere og mere en fejltagelse i slow-motion

ComputerViews: Bankerne bag Swipp har gennem tre år trukket pinen ud og ladet regningen vokse.

Artikel top billede

Mobilbetalingsløsningen Swipp, som en række danske banker har udviklet i fællesskab, ser ud til at blive et særdeles dyrt bekendskab for bankerne bag.

For ifølge Finans.dk ser den samlede regningen for mobilbetalingseventyret ud til at runde 300 millioner kroner, og alene for de sidste ni måneder lyder regningen på 104 millioner kroner.

I løbet af de seneste uger har storbankerne Jyske Bank og Nordea leveret adskillige søm til Swipps ligkiste, da bankerne med kort tids mellemrum har valgt at forlade Swipp-samarbejdet.

Dermed ligner Swipp i stadig højere grad en eklatant fiasko.

Forudsigeligt flop

Swipp blev lanceret den 13. juni 2013, og overtroiske sjæle vil måske hævde, at de allerede på baggrund af datoen kunne forudse tjenestens triste skæbne.

Men vi behøver ikke ty til overtro for at finde årsagen til Swipps problemer. Den virkelige årsag har været åbenlys længe. Produktet kom ganske enkelt for sent, og det var konkurrenten, MoblePay, underlegen.

For blot en måned før lanceringen af Swipp havde Danske Banks sendt MobilePay på banen. Et produkt der lynhurtigt vandt stor popularitet.

Ikke alene fordi produktet var først på markedet, men også fordi det var så simpelt, at selv din bedstemor kunne bruge det.

Allerede der stod det klart, at Swipp ville få særdeles svært ved at konkurrere med MobilePay.

Det har dog ikke forhindret bankerne bag Swipp i hele tiden at  øge indsatsten og poste store beløb i den trængte tjenesten. 

Det er måske bedst eksemplificeret i den stort anlagte, men udskældte landsdækkende reklamekampagne for Swipp, der blev lanceret i 2014.

Reklamekampagnen havde den tidligere tv-vært Reimer Bo i spidsen, og ifølge Børsen kostede kampagnen "et to-cifret millionbeløb." 

En pris der dog ikke afspejlede sig i reklamens kvalitet, hvis vi skal tro en meningsmåling foretaget af YouGov og Søndagsavisen, der udråbte den til dette års dårligste reklame. 

Erkender nu nederlaget, men giver ikke op

Først tre år efter lanceringen har Swipps administrerende direktør Martin F. Andersen erkendt tjenestens nederlag til Mobilepay.

Det skete i et interview med Berlingske, hvor han proklamerede, at Swipps ganske vist har tabt på privatmarkedet, men at tjenesten nu i stedet vil satse på at vinde markedet for trådløse mobilbetalinger.

I startup-verdenen tales der ofte om nødvendigheden af at "fejle hurtigt".

Det vil sige afprøve nye ideer, men hurtigt erkende sine fejl og dermed spare sig selv for bekostlige tab. Swipp ligner derimod mere og mere et eksempel på, hvad der sker, når man fejler i slow-motion.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S