Intel i storoffensiv for nyt chipsæt

Chipproducenten Intel indleder en stor markedsføringsoffensiv, når selskabet næste måned lancerer næste generation af chipsæt, Grantsdale. Markedsføringen er et led i Intels nye strategi, hvor der skal fokus på funktionalitet og fordele for brugerne, mens hastighed kommer i baggrunden.

Når Intel i næste måned lancerer chipsættet Grantsdale, bliver det som noget nyt fulgt op af en markedsføringskampagne, som skal sætte den ellers anonyme pc-komponent i centrum hos forbrugerne. Det skriver Reuters.

Hidtil var der været størst opmærksomhed om Intels processorer, hvor Intel blandt andet med Pentium-serien har brugt milliarder af kroner på at skabe et verdenskendt varemærke.

Processorerne har været i centrum, fordi deres hastighed har været den bestemmende faktor for, hvor hurtigt en pc afvikler sine programmer.

Nu skal hastighed og clockfrekvenser i baggrunden for funktionalitet og brugerfordele, hvor chipsæt spiller en stor rolle. Grantsdale vil blive markedsført som vejen til nye muligheder inden for multimedia og kommunikation.

Rent teknisk får Grantsdale understøttelse af otte kanalers surroundsound, trådløst netværk, PCI Express og DDR2 RAM.

Intels fokus på chipsættet er et forsøg på at overbevise kommende pc-købere om, at de skal styre uden om chipsæt fra konkurrenten AMD, der har vundet markedsandele på området.

Ifølge Reuters sidder Intel i dag på 60 procent af markedet for chipsæt til pc'er, hvilket giver selskabet en omsætning på mellem 18 og 25 milliarder kroner om året.

Markedsføringen af chipsæt kommer, efter at Intel allerede i marts valgte at efterligne AMD, der har droppet at navngive sine processorer efter, hvilken clockfrekvens de arbejder med.

I stedet for gigahertz skal Intels fremtidige modelbetegnelser indikere, hvor hurtigt processoren arbejder, og det spiller arkitekturen også en afgørende rolle for.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

IT-supporterelev til Lokal IT på Aalborg Kaserne

Nordjylland

Udlændinge- og Integrationsministeriet

Proces Manager med agil erfaring til Koncern It i Udlændingestyrelsen

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S