Når Intel i næste måned lancerer chipsættet Grantsdale, bliver det som noget nyt fulgt op af en markedsføringskampagne, som skal sætte den ellers anonyme pc-komponent i centrum hos forbrugerne. Det skriver Reuters.
Hidtil var der været størst opmærksomhed om Intels processorer, hvor Intel blandt andet med Pentium-serien har brugt milliarder af kroner på at skabe et verdenskendt varemærke.
Processorerne har været i centrum, fordi deres hastighed har været den bestemmende faktor for, hvor hurtigt en pc afvikler sine programmer.
Nu skal hastighed og clockfrekvenser i baggrunden for funktionalitet og brugerfordele, hvor chipsæt spiller en stor rolle. Grantsdale vil blive markedsført som vejen til nye muligheder inden for multimedia og kommunikation.
Rent teknisk får Grantsdale understøttelse af otte kanalers surroundsound, trådløst netværk, PCI Express og DDR2 RAM.
Intels fokus på chipsættet er et forsøg på at overbevise kommende pc-købere om, at de skal styre uden om chipsæt fra konkurrenten AMD, der har vundet markedsandele på området.
Ifølge Reuters sidder Intel i dag på 60 procent af markedet for chipsæt til pc'er, hvilket giver selskabet en omsætning på mellem 18 og 25 milliarder kroner om året.
Markedsføringen af chipsæt kommer, efter at Intel allerede i marts valgte at efterligne AMD, der har droppet at navngive sine processorer efter, hvilken clockfrekvens de arbejder med.
I stedet for gigahertz skal Intels fremtidige modelbetegnelser indikere, hvor hurtigt processoren arbejder, og det spiller arkitekturen også en afgørende rolle for.