Microsoft kæmper for at få godkendt LinkedIn-opkøb i EU: Her er selskabets tilbud til EU

Microsoft forsøger med en række tilbud at gøre EU mindre skeptisk overfor fusionen mellem Microsoft og LinkedIn. Men er det nu også nok?

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

EU har været skeptisk over for Microsofts planlagte kæmpe-opkøb af LinkedIn, som de to parter aftalte i sommeren.

Nu tyder alt imidlertid på, at EU's konkurrencemyndigheder med den radikale konkurrence-kommissær Margrethe Vestager i spidsen siger ja til opkøbet.

Opkøbet vil tilføre Microsoft enorme mængder data om brugerens professionelle vaner, baggrunde, forbindelser og interesser, og det er noget, som selskabet vil kunne udnytte i den fremadrettede forretning.

Det kan du læse mere om her: Derfor er LinkedIn en guldgrube for Microsoft: Kommer til at vide alt om dit arbejdsliv.

Har spurgt konkurrenterne

Vanen tro har EU bedt Microsofts konkurrenter i markedet om at komme med deres betragtninger.

Salesforce har her - måske ikke overraskende - argumenteret for, at opkøbet vil skade konkurrence-mulighederne i markedet for CRM-løsninger, i det opkøbet giver Microsoft mulighed for at høste i de enorme mængder relevante bruger-data, som LinkedIn indeholder.

Salesforce var selv interesseret i at købe LinkedIn.

Microsoft forsøger sig nu derfor med et par mindre opblødninger og tilrettelser, som altså ser ud til at have blødgjort EU.

Microsoft meddeler således, at LinkedIns konkurrenter fortsat vil få mulighed for at indlejre 'add-ins' i Outlook, så (også) deres indhold vil blive vist i Microsofts office-tjeneste - eksempelvis kontakters oplysninger i kalender-opslag.

Ifølge Computerworlds amerikanske nyhedsbureau er det allerede muligt for andre at skrive og publicere Office add-ins i blandt andet Outlook via Microsoft Office Store eller andre kanaler.

Salesforce har eksempelvis egen Outlook-add in, som selskabet har udviklet i samarbejde med Microsoft, og det vurderes derfor, at forslaget fra Microsoft ikke vil få Salesforce til at fire på klagerne til EU.

Microsoft vil desuden åbne for, at hardware-producenterne skal have mulighed for at fravælge alle former for genveje til LinkedIn på deres maskiner med præinstalleret Windows og i stedet præinstallere genveje til rivaliserende sociale netværk, hvis de vil.

Microsoft har tidligere fået en klækkelig bøde i EU for netop bundling af selskabets produkter på denne måde.

Det kan du læse mere om her: Her er den sande historie bag EU's gigant-bøder til Microsoft

Microsoft har hele tiden fastholdt, at selskabet forventer, at købet vil være endeligt godkendt og faldet på plads inden årsskiftet.

Læs også:

Microsofts topdirektør: Her er de tre byggesten for fremtidens vinder-virksomheder

Salesforce forsøgte at købe LinkedIn for næsen af Microsoft - se hvorfor her

Ulmende oprør blandt LinkedIn-brugere: Hvad er Microsoft ude på med vores data?

Derfor er LinkedIn en guldgrube for Microsoft: Kommer til at vide alt om dit arbejdsliv

Læses lige nu

    Beredskabsstyrelsen

    IT-assistent Mediecenter Tinglev

    Sydjylland

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Steen Nyrup Pedersen som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Aalborg. Han kommer fra en stilling som Cyber Security Consultant hos Trifork A/S. Han er uddannet IT-Teknolog og er professionsbachelor i IT-sikkerhed. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S