Nedtur på markedet for tablet-pc'er - men Apple og Microsoft har spottet gylden mulighed

Tablet-markedet fortsætter nedturen i Vesteuropa, afslører nye tal, der dog også viser, at især Microsoft og Apple har forstået, hvor der stadig er mulighed for vækst.

Artikel top billede

Efter en række år med vild vækst, har producenterne af tablet-pc'er på det seneste oplevet et markant fald i salget.

Det gælder ikke mindst her i Vesteuropa, hvor markedet har nået et mætningspunkt.

Nye tal fra analysefirmaet IDC viser, at der i tredje kvartal i år blev sendt 6,7 procent færre tablets afsted fra producenterne til butikker og forhandlere i Vesteuropa i forhold til samme kvartal sidste år. 

Værst gik det ud over selskaber som Apple og Samsung, hvor forsendelserne dykkede med henholdsvis 8,6 procent og 20,4 procent.

De to selskaber er dog fortsat også de største på markedet.

Her er der vækst

IDC skriver, at især Apple og Microsoft har vind i sejlene med premium-produkter i kategorien 'detatachables' - det er de tablets, der samtidig kan fungere som bærbare pc med et fysisk tastatur. 

"Denne kategori bliver fortsat domineret af Apple og Microsoft med deres respektive iPad Pro og Microsoft Surface-serier. Sammen står de for 46,4 af af detachable-volumenen," skriver IDC.

Selvom de to produkter tilhører samme kategori, er de alligevel forskellige af natur, påpeger IDC. Surface Pro ligger tættere på en bærbar computer, mens iPad'en mere kommer fra tablet-siden.

"iPad Pro er mere populær i de kreative jobs, mens Surface passer bedre hos toplederne, blandt andet på grund af Windows-arven i virksomheden."

Hitter hos virksomhederne

Forsendelserne af detachable-produkter steg med 48 procent fra tredje kvartal 2015 til tredje kvartal 2016, og det er ikke mindst de dyreste produkter i denne kategori, der sælger godt.

Det skyldes blandt andet, at denne type tablet-produkter passer godt til erhyvervskunderne, der har travlt med at føre de mobile strategier ud i livet.

"Den voksende udbredelse af detachables, særligt i kommercielle rum, fastholder tablet-markedets værdi på trods af faldet i volumen," udtaler IDC-analytiker Daniel Goncalves.

"Der kommer fortsat flere tilbud på markedet i takt med virksomhedernes øgede interesser i teknologier, der passer til deres mobil-strategier. Resultatet er, at detachables - særligt dem med performance og sikkerhed, der passer til virksomhederne - fortsat får mere opmærksomhed, hvilket booster efterspørgslen på premium-enheder."

Ifølge IDC er fylder detachables nu 21,9 procent af det samlede markedet for tablet-pc'er i Vesteuropa. Det var 13,8 procent i samme kvartal sidste år.

Læs også:

Nye danske data afslører: Her er de mest populære smartphones i Danmark

Almindelig tablet-pc eller hybrid-model? Her er it-ledernes foretrukne tablet-designs

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S