YouSees kæmpe-nedbrud nytårsaften: Situationen kan være alvorlig

ComputerViews: Yousees kæmpenedbrud nytårsaften er ved at udvikle sig til en ganske alvorlig sag.

Artikel top billede

ComputerViews: Det har vakt enorm opsigt, at 1,2 millioner Yousee-tv-kunder nytårsaftens-dag mistede tv-signalet, så de ikke kunne se blandt andet dronningens nytårstale.

De første rapporter om nedbruddet kom ved 16-tiden om eftermiddagen - et par timer inden nytårstalen - der er et af de helt store tv-trækplastre over året - skulle sendes.

Hvad er der los?

Nedbruddet gjorde, at Yousee-teknikere manuelt skulle genstarte udstyr i 33 centraler landet over og alt disponibelt mandskab var på opgaven.

Selskabet melder efter nedbruddet, at der var tale om 'et ekstremt kompliceret fysisk nedbrud' i selskabets servere, men har indtil videre holdt helt tæt med, hvad dette 'ekstremt' komplicerede nedbrud konkret indebærer, da selskabet meddeler, at det endnu ikke har klarlagt, hvad baggrunden er.

Har der været tale om en firmware-opdatering, som er gået galt? Skyldes problemet det skudsekund, der var indlagt i tidsangivelsen nytårsaften? Eller problemer med en række ændringer i tv-pakkerne fra 1. januar? Eller underdimensioneret coax-kabel-system, der har fået systemet til at kollapse på grund af overbelastning?

Spekulationerne har været mange. Forsvaret Efterretningstjeneste er rutinemæssigt gået ind i sagen, hvilket har fået spekulationerne om, at Yousee er blevet hacket, til at rejse sig.

Normalt meget åben

TDC og Yousee er normalt meget åbne om nedbrud og lignende problemer, da de jo alligevel ikke kan skjules over for de mange kunder, som er ude efter gode forklaringer.

I det lys er selskabets tavshed om årsagerne til det store nedbrud opsigtsvækkende.

Sammen med meldingerne om Forsvarets Efterretningstjenestes (rutinemæssige) indtræden i sagen har det da også flere steder fået mistanken om, at Yousee er blevet hacket, til at rejse sig.

Har det noget at gøre med TDC's samarbejde med selskabets stor-leverandører på hardwareområdet, kinesiske Huawei og indiske Tata?

Der kan være tale om et 'rigtigt' hack eller et DDoS-angreb, hedder det, og det ville forklare, hvorfor selskabet ikke vil fortælle noget, lyder spekulationerne.

Komplekse systemer

Dermed kan nedbruddet være udtryk for den stigende kompleksitet, som vi ser mange steder i infrastruktur og it-netværk.

Her bliver systemerne i stærkt stigende omfang internt afhængige, ligesom de typisk har mange forskellige indgangsveje og sammenhænge.

Samtidig er hacker-miljøerne blevet stærkt professionaliserede og kommercielle og i stand til at udvikle ret komplicerede løsninger, som er svære at lokalisere.

Alt i alt gør det systemerne sårbare i en grad, hvor selv en lille detalje eller enhed kan være forretningskritisk - og ramme forretningskritiske systemer - i et omfang, som vi ikke har set tidligere.

Signalet?

For Yousee er problemet alvorligt, for som en af Danmarks helt store tv-udbydere spiller selskabet en rolle også i beredskabsmæssig sammenhæng.

Det betyder, at mange danskere kan være afhængige af at modtage signaler fra selskabet - som altså tilsyneladende er nødt til at bruge meget lang tid på at identificere fejlene og dernæst genskabe systemerne.

I dag kan alle personer, organisationer og virksomheder blive hacket eller ramt af nedbrud: Intet system er så sikkert, at det med fuld sikkerhed kan holde angribere fra døren.

Det betyder grundlæggende, at vi kommer til at høre om og se mange flere af denne type meget omfattende nedbrud.

Her gælder det for alle om at have en beredskabsplan på plads, som blandt andet har indregnet de strategeske værdier af de forskellige systemer: Hvad er vigtigt? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan reagerer vi, når angrebene eller nedbruddene kommer(og det gør de)?

Hvorfor har Yousee ikke haft det? Det tyder på en alvorlig og grundlæggende fejl, der går dybt i systemerne.

Meget tyder lige nu på, at der er tale om en softwarefejl, da signaler i store og komplekse infrastrukturer som Yousees næsten altid vil kunne omdirigeres, hvis der er tale om hardware-fejl.

Den ufarlige forklaring vil være, at der er tale om en fejlslagen softwareopdatering af systemerne. Den slags har vi set mange gange før.

Det vil på den anden side efterlade det oplagte spørgsmål om, hvorfor Yousee i givet fald har valgt at opdatere selskabets software nytårsaftensdag få timer før udsendelsen af et af de mest sete tv-programmer i Danmark.

Og hvorfor TDC og Yousee vælger at forholde sig tavs om forholdene og ikke - som sædvanlig - vælger åbent at komme med status-meldinger om sagens fremskridt.

TDC har nu nedsat en taskforce, der undersøger sagen. Men der er indtil videre - igen påfaldende - ikke mange meldinger om, hvorvidt taskforcen fisker i blinde eller undersøger noget helt konkret.

Ved du noget? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job