Er Skype genialt eller gumpetungt? Computerworlds læsere splittede i debatten om Skype

Masser af gode debatindlæg og interessante kommentarer om Skype. Meningerne om Microsofts software er dog samtidig meget delte.

Artikel top billede

Rigtig mange læsere af Computerworld har en holdning til Skype.

Det er tydeligt i debatten under en Computerworld-klumme, der blev bragt tidligere i denne uge:

Læs klummen her: Engang var Skype et fantastisk stykke software - men noget er gået helt galt i de senere år

For ikke nok med, at indsparket om Skypes udvikling i de senere år er blevet læst af ganske mange - debatten under klummen er faktisk det mest interessante.

Jeg skal undlade at trætte dig, kære læser, med gentagelser fra den oprindelige tekst, men i stedet fremhæve et par interessante iagttagelser fra debatten:

1) Software er noget de fleste af os i år 2017 har et meget personligt forhold til. Det gælder ikke mindst Skype, der har haft en fast plads på mange danske pc'er i adskillige år efterhånden.

2) Netop fordi det er et personligt forhold, er holdningerne til software/tjenester og her specifikt Skype vidt forskellige hos læserne af Computerworld.

Vidt forskellige holdninger til Skype

Lad os bare tage et par eksempler, der viser, hvor forskellige præferencer, vi har, når det kommer til software, onlinetjenester og ikke mindst brugergrænseflader:

"Alt for stor GUI-overflade versus mit behov, kan ikke forstå den ikke kan være mere diskret," skriver en læser eksempelvis om Skype.

Og en anden har samme opfattelse:

"Jeg bruger Skype af og til og må indrømme, at den her fornemmelse af, at det er lidt gammelt og støvet sagtens kan mærkes. Specielt på desktop, synes jeg - det føles lidt kluntet og gammeldags."

Fungerer upåklageligt

Men flere steder i debatten skriver andre læsere samtidig kommentarer, der giver udtryk for det stik modsatte:

"Jeg er godt nok slet ikke med på den vogn! Jeg har absolut ingen problemer med Skype. Hverken på min telefon (Windows), privat eller på arbejde (Skype for Business). Det fungerer upåklageligt, hurtigt, nemt og godt. Det er et super værktøj til gruppesamtaler og skærmdeling."

Når man nærlæser kommentarerne, er der et flertal af læsere, der ser relativt negativt på Skype, men også en del læsere, der roser Microsofts tjeneste.

"Jeg har i rigtigt mange år brugt skype privat og er i den heldige situation, at jeg nu også arbejder et sted, hvor vi har Skype for Business som primært telefonsystem. Det er bare nogle af verdens mest fantastiske produkter!" lyder et eksempel på det sidste.

Hvordan er dit Skype-setup?

Det er dog også ret tydeligt, at der er mange forskellige måder at anvende Skype på, ligesom tjenesten og de tilhørende apps findes i forskellige afskygninger.

Det kan naturligvis også have en betydning for brugeroplevelsen.

Eksempelvis fremhæver flere, at Skype Preview fungerer ret godt, og at denne løsning har fjernet de problemer, der tidligere har været.

Skype Preview findes dog kun til Windows og kun til den nyeste version af Microsofts styresystem, Windows 10. 

Det er i sig selv hverken kritisabelt eller unaturligt, men det kan være en forklaring på, at der er forskellige oplevelser af Skypes kvalitet i 2017.

Læs klummen: Engang var Skype et fantastisk stykke software - men noget er gået helt galt i de senere år

Flere fortæller også om deres positive oplevelser med Skype for Business, som er pro-udgaven. Og at Skype fungerer godt på Windows-smartphones.

Sådan ser setuppet ud hos nogle læsere, mens rigtig mange andre vil være i en anden situation:

Hvordan fungerer Skype eksempelvis på en Windows 7-maskine, en Mac eller en Android-smartphone?

Synkroniseres beskederne korrekt på tværs af platforme? Hvordan er brugergrænsefladen i appen? Er der bugs, forsinkelser eller andre irriterende ting, som præger løsningen i netop det setup?

Mange muligheder

Og så er der jo lige det med, at valgmulighederne er markant flere i dag, end da Skype blev lanceret tilbage i 2003. En læser skriver eksempelvis:

"Der er så mange gode alternativer i dag, at jeg kun anvender Skype, når modparten gør det."

"Ellers er førstevalgene Viber, Zalo (mest for vietnamesere), Line, Wechat og Viber. Facebook Messenger en sjælden gang. Google Duo (for de få, som bruger det) og Google Allo for excellente chat muligheder. Skype anser jeg for forældet og støvet."

Tak for en god debat

Tilbage står, at vi som forbrugere i dag heldigvis har mange valgmuligheder. Det må anses som yderst positivt, at der findes så mange apps og tjenester, at man ikke er tvunget til at anvende én bestemt løsning.

Der er lidt for enhver smag og til ethvert formål. 

I øvrigt er det en udsøgt fornøjelse at kunne konstatere, at samtlige debatindlæg under Skype-klummen er indsigtsfulde, konstruktive og i en positiv tone.

Rygtet om debatkulturens forfald er (heldigvis) stærkt overdrevet.

Læs også:

Engang var Skype et fantastisk stykke software - men noget er gået helt galt i de senere år

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Netcompany A/S

IT Manager

Midtjylland

Udlændinge- og Integrationsministeriet

Proces Manager med agil erfaring til Koncern It i Udlændingestyrelsen

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S