Artikel top billede

Warning! Vi lukker din mail nu - hvis ikke du klikker her

Klumme: En advarsel dukkede op i min mailboks i weekenden fra Computerworlds it-afdeling: Vi har opdaget ubudne gæster i din mailboks, og vi bliver nødt til at lukke din konto, hvis ikke du bekræfter din identitet. Klikkede jeg mon på den?

Klumme: Computerworlds it-afdeling er sådan set ganske dygtig til at kommunikere og varsle ændringer.

Derfor kom det også som en overraskelse, da Eders Underdanige i weekenden pludselig modtog en mail fra afdelingen, hvoraf det fremgik, at der var alvorlige sikkerheds-problemer med Computerworlds mail-system.

Det fremgik af den tilsendte advarselsmail, at det så ud til, at der havde været fremmede på besøg i min mail-boks, og at min mail af sikkerhedshensyn derfor var blevet spærret.

Den type beskeder modtager man jævnligt fra eksempelvis Twitter, der er kendt for notorisk ringe it-sikkerhed.

Så meget muligt. I advarselsmailen bad Computerworlds it-afdeling derfor om, at jeg inden for 24 timer efter modtagelsen klikkede på et link i mailen for på denne måde at bekræfte min identitet.

Skete det ikke inden for de 24 timer, ville min mailkonto blive suspenderet, fremgik det i en truende tone.

Hvilket jo på en måde er en fair nok, hvis nu virksomhedens data er truet og fremmede mennesker snuser rundt og måske endda ødelægger ting.

Her ser du mailen (artiklen fortsætter under billedet)

Selv om hele advarslen således på den måde virkede troværdig og plausibel, klikkede jeg selvfølgelig ikke på linket.

Mailen var på engelsk, og det er et sprog, som Computerworlds it-afdeling kun meget sjældent anvender til kommunikation.

Desuden ved jeg, at Computerworld ville have håndteret processen anderledes, hvis der vitterligt havde været banditter på besøg i min mailboks.

Således har vi styr på nogle af de mest basale sikkerheds-procedurer, som alle medarbejdere i alle virksomheder i dag bør have styr på.

Det fremgik da også tydeligt, at linket i den tilsendte advarselsmail ‘Click here to verify' førte til sitet termite.com.ph, som er registreret hos Google og andre steder som et kendt phishing-site.

Du kan se Googles advarsel her (artiklen fortsætter under billedet)

Alle er idioter

Den på overfladen velmente fupmail ankom i min mailboks nogenlunde samtidig med, at det blev afsløret, at medarbejdere i det danske Forsvar - altså forskellige former for militært personel - var gået direkte i en phishing-fælde, der måske ikke var helt magen til den, der forsøgte at phishe mig, men så i hvert fald var af samme natur.

Det kan du læs mere om her: Sikkerhedsekspert kritiserer Forsvarets it-sikkerhed: "Der er bedre sikkerhed på mange Gmail-konti"

I Forsvarets tilfælde skete den succesfulde phishing via en standard webmail-løsning - mil.dk - uden videre sikkerhedsforanstaltninger.

Det er lige den slags, som phisherne sigter efter. Her står kun brugerne mellem dem og gevinst.

Computerworld talte fornylig med en it-sikkerhedschef i et stort dansk selskab, der - uden for citat - fortalte, at hans udgangspunkt i alle it-sikkerhedsmæssige sammenhænge af praktiske årsager altid var, at alle brugere var idioter.

Han ville ikke citeres for dette, da han vurderede, at forskellige af de ellers dygtige og kompetente medarbejdere i koncernen, han arbejdede for, måske ville tage budskabet ilde op, og derfor holder vi hans navn hemmelig.

Hans budskab var imidlertid validt nok, og det er givet en indfaldsvinkel, som mange it-sikkerhedsansvarlige kan nikke genkendende til.

Man kan som it-sikkerhedsansvarlig ikke regne med, at de kan tænke sig om. Man kan ikke regne med, at de forstår selv de mest basale principper. Man kan ikke regne med, at de klikker løs på links, som den garvede it-mands straks kan afsløre som fup og svindel, sagde han.

Vi ved alle, at it-sikkerhed et område præget af stærkt stigende kompleksitet: Organisationernes drift, indtjening og konkurrenceevne bliver mere og mere afhængig af data og it, it-systemerne bliver mere og mere indbyrdes afhængige, mens brugernes adfærd bliver mere og mere fragmenteret og ud spredt ud på mange forskellige devices.

Samtidig bliver hacker-miljøerne mere og mere professionaliserede og kommercielt orienterede - især i Rusland, mens kineserne forsøger at følge med, selv om de (endnu) ikke er særligt gode til det.

Teknologisk fokus - men vi mangler det sidste

De fleste har i en vis udstrækning teknologisk fokus på området, hvor de tilgængelige it-sikkerhedsløsninger bliver mere og mere intelligente og dygtige til at aflure uregelmæssigheder uden at det går ud over brugervenligheden i organisationernes komplekse it-hverdag, hvor vi jo har brug for, at data, kommunikation og alt andet flyder hurtigt og nemt.

De seneste anbefalinger tæller anvendelse sandbox- og filtrerings-løsninger, opstramninger af administrator-rettigheder (overfor både it-folk og 'almindelige' medarbejdere), at holde alle systemer opdaterede til hver en tid, at 'gøre noget' ved Java og altid sørge for at have backup - i flere generationer (fordi ransomware-kode ofte kan gemme sig i systemerne i mange måneder, inden den aktiveres og dermed også kan ligge på seneste backup).

Samt at tage opgaven med at opdrage brugerne til at tænke sig om alvorligt. For det gør de ikke af sig selv.

Forsvarets seneste fadæse underbygger ret klart, at man måske med god grund bør regne brugerne over en kam som en form for idioter, når man sætter barren for it-sikkerhedsindsatsen i organisationen.

Det gør, at etableringen af såkaldt ‘awareness-kampagner' - altså uddannelse af alle brugere og medarbejdere - bør have højeste prioritet i alle organisationer, og det har åbnet for en helt ny disciplin på it-sikkerhedsområdet, der ellers i årevis har været præget af tung teknologi og it-systemer.

I dag handler det i langt højere grad om menneskelige kundskaber, som kan være noget mere uforudsigelige at arbejde med.

Du kan læse et sjovt eksempler på en awareness-kampagne her: "De små vers om informations-sikkerhed blev printet på A3-papir og hængt op rundt omkring på toiletterne i virksomheden"

Der skal kun et enkelt klik fra en enkelt medarbejder til, før fanden er løs i store dele af organisationen. Det kan give konkrete skader i systemerne, data kan blive stjålet og ødelagt, og det kan også give ridser i omdømmet.

Det er i min bog et åbent spørgsmål, hvad der er mest alvorligt på sigt.

Læs også:

Hvad laver en 'head of information security incident management operations' egentlig? Vi har spurgt Nordeas nye 'HISIMO'

It-sikkerhedsråd: Indfør skrappe krav og mærkningsordning for it-sikkerhed

Sikkerhedsfolk: Sådan vil ransomware-plagen udvikle sig (det bliver meget værre)

Hackere har fundet dansk guldgrube: Har suget 180 millioner kroner ud af danske virksomheder på seks måneder med simpelt kneb




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Brand din forretning og skab nye leads med Microsoft Dynamics 365 til marketing

Vidste du, at Microsoft Dynamics også byder på stærk funktionalitet til marketingafdelingen? På kun 1 1/2 time inspirerer vi dig til, hvordan du kan bruge Dynamics 365 Marketing til at brande din forretning og skabe nye leads.

17. maj 2021 | Læs mere


Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere


Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Sikkerhedsekspert: Derfor har Colonial været nødt til at betale hackere ransomware på 30 millioner kroner - vil sagtens kunne ske i Danmark
Interview: Hvorfor har mægtige Colonial Pipeline valgt at betale ransomware til hackere trods anbefalinger fra myndigheder og sikkerhedsmiljøet? "Det er ikke helt sort og hvidt," siger sikkerheds-ekspert Leif Jensen fra Eset.
Computerworld
Nye informationer om det største iPhone-hack nogensinde ser dagens lys: 128 millioner brugere blev ramt
Hidtil hemmeligholdte detaljer om verdens største iPhone-hack er kommet frem under retssagen mellem Apple og Epic Games. 128 millioner brugere blev ramt, og mere end 4.000 apps blev inficeret. Se detaljerne her.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Ét klik kan lægge din virksomhed ned: Sådan bekæmper du mailtrusler
Mailbårne angreb er blandt de mest udbredte og ofte mest alvorlige cybertrusler. Dette whitepaper fra F-Secure giver overblik over, hvordan de mest udbredte mailbårne trusler fungerer, hvordan de detekteres – og hvordan du beskytter din organisation.