Datatilsynet skal håndhæve EU's store persondataforordning, men har samme budget som for fire år siden

Danske virksomheder famler i blinde, når de skal implementere den nye store persondataforordning, men Datatilsynet, der skal rådgive virksomhederne har ikke fået tilført flere midler.

Artikel top billede

Når EU's persondataforordning træder i kraft den 25. maj næste år, risikerer virksomheder bøder på op til 150 millioner kroner, hvis de forsømmer at beskytte deres kunders data.

Men ifølge Dagbladet Politiken har Datatilsynet, der skal håndhæve de nye regler og rådgive erhvervslivet, ikke fået tilført flere midler.

Datatilsynet bevilling lyder til næste år på 22,8 millioner kroner, hvilket er det samme niveau som for 4 år siden.

"Det er vanvid, at Datatilsynet stadig ikke har fået tilført massive midler. Der er enormt brug for deres rådgivning om de nye regler, og samtidig burde tilsynet allerede rekruttere nye folk med et højt kompetenceniveau," siger Hanne Marie Motzfeldt, lektor med ekspertise i persondataret ved Syddansk Universitet, til Politiken.

Læs også: To tredjedele af de danske virksomheder og organisationer har endnu ikke en plan klar for implementeringen af den kommende persondataforordning

Virksomheder er ikke klar

Det er især bemærkelsesværdigt, fordi Computerworld for nylig kunne fortælle, at mange danske virksomheder famler i blinde i forbindelse med implementeringen af den kommende persondataforordning. 

Og it-virksomheden Devoteam anslår, at to ud af tre danske  virksomheder og organisationer endnu ikke har en plan klar for implementeringen af de nye regler.

"Årsagen til den langsomme start er tydelig: Forvirring og forsigtighed. Mange føler stadig ikke, de forstår, hvad forordningen går ud på og indtager derfor en afventende holdning," lød det for nylig i en rapport fra Devoteam.

I en analyse fra it-analysehuset Gartner vurderes det ligeledes, at over 50 procent af de europæiske virksomheder, der vil blive påvirket af de nye persondataregler, ikke vil være i stand til at lave op til reglerne ved udgangen af 2018. Det vil sige omkring syv måneder efter, at reglerne er trådt i kraft.

Læs også: Persondataforordningen kan betyde kæmpe-bøder - men virksomhederne når slet ikke at blive klar i tide

EU-lande opruster

Ifølge Politiken betyder den nye persondataforordning, at flere andre EU-lande allerede har valgt at tilføre deres datatilsyn markant flere midler. I det irske datatilsynet er medarbejdertallet blevet hævet fra 30 til 100 og i det svenske fra 41 til 56.

Datatilsynets direktør Cristina Gulisano oplyser i en mail til Politiken, at manglen på ekstra-bevillinger er en "udfordring" for tilsynet.

"Men noget må og kommer der vel til at ske, så snart det er muligt. Når erhvervslivet anfører, at de har brug for et langt stærkere og proaktivt Datatilsyn, er det svært ikke at være enig," lyder det fra hende.

Læs også: Syv praktiske råd om EU's persondata-regler: Sådan kommer din virksomhed helt i mål

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S