Undersøgelse efter hackerangreb på Mærsk: ”Forstyrrende dårlig cyber-sikkerhed i shippingindustrien”

Petya-angrebet lagde i sidste uge Mærsks it-systemer ned, og havneterminaler i hele verden var lammede. Ifølge et dansk sikkerhedsfirma står det grelt til med shippingindustriens cybersikkerhed.

Artikel top billede

”Vi begyndte for tre år siden med den antagelse, at shipping-industrien har et meget lavt niveau af cybersikkerhed. Den antagelse viste sig at holde stik.”

Lars Jensen har været ansat hos Mærsk i 12 år fra 1998 til 2010, og han er i dag CEO i sikkerhedsfirmaet Cyberkeel, der har specialiseret sig i penetrationstest i shippingindustrien.

Han har i kølvandet på Petya-angrebet, der lammede Mærsk i hele verden, taget temperaturen på den generelle cybersikkerhed i branchen.

Og ifølge ham ser det skidt ud.

Blandt andet er det hos hver fjerde af verdens største rederier muligt at lave såkaldt SQL-injection via den offentligt tilgængelige track-and-trace-funktion.

Det er den, som rederiernes kunder bruger til at holde øje med forsendelser ved at indtaste et referencenummer.

”Vi tjekkede bare, om man kan sætte ikke-fungerende kode ind i stedet og på den måde lave SQL-injection. Det er jo helt banalt, men 25 procent af de største rederier var sårbare overfor det. Det er ikke vildt imponerende,” siger Lars Jensen til Computerworld.

To år gamle sårbarheder

Petya-angrebet gjorde brug af en sårbarhed i ikke-patchede Windows-systemers SMB-protokol, der kaldes EternalBlue.

Det samme gjorde WannaCry-ransomwaren i maj måned, og de to cyberangreb har for alvor sat fokus på, hvor skidt det står til med opdateringspolitikkerne i mange virksomheder.

Det gælder også i shipping-industrien.

OpenSSL-sårbarheden Heartbleed trak store overskrifter, da den blev kendt i 2014, og systemadministratorer verden over frygtede, at hackere ville bruge den til at høste brugeroplysninger fra sårbare servere.

En patch kom – som altid – hurtigt på gaden, men adskillige rederier og havne står stadig pivåbne.

”Tre år senere kan jeg konstatere, at 10 procent af de største rederier og 20 procent af havnene stadigvæk ikke har patchet dette her,” siger Lars Jensen.

”Så har vi altså noget, der begynder at ligne et seriøst problem i denne her industri.”

Ifølge Analysehuset Alphaliner står Mærsk til at miste omkring 300 millioner kroner på det aktuelle cyberangreb.

Læs også:

Dansk CEO i skarp kritik af cybersikkerheden hos Mærsk: Mærsk kan simpelthen ikke have haft et særligt højt niveau af cybersikkerhed"

Fire barske konklusioner efter en uges hacker-storm: Her er læren af Petya

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    KMD A/S

    DevOps Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    Everllence

    Software Developer – R&D

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S