Fire barske konklusioner efter en uges hacker-storm: Her er læren af Petya

ComputerViews: Det globale hackerangreb Petya har lammet store virksomheder verden over siden. Her er de vigtigste konklusioner efter en uge med Petya.

Artikel top billede

Virksomheder verden over fik knap nok tid til at komme sig over WannaCry, før det næste store hackerangreb ramte systemer hos nogle af verdens største firmaer.

Petya har lammet systemer hos blandt andet Maersk og medicinalgiganten Merck, og ingen er tilsyneladende for store og stærke til at blive ramt af moderne cybervåben.

Computerworld har samlet de vigtigste konklusioner efter et angreb, der endnu engang har sat it-sikkerhed øverst på dagsordenen.

1: Alle er sårbare

Det ene cyberangreb afløser for tiden det andet, og alle typer virksomheder og organisationer er tilsyneladende sårbare overfor de avancerede cybervåben, der er tilgængelige for tidens bedste hackere.

Det seneste cyberangreb har lammet systemer hos Maersk verden over, inficeret en af verdens største medicinalfirmaer og sågar ramt finanssektoren, der ellers er kendt for at have den bedste it-sikkerhed overhovedet.

Petya understreger, at ingen er virksomhed er for stor, stærk, klog eller ressourcestærk for de hackere, der bevæbnet med NSA's lækkede cybervåben går til angreb på hele verden.

2: Alle bliver hacket før eller siden

En dansk sikkerhedsekspert har betroet Computerworld, at der findes tre typer virksomheder: Dem, der er blevet hacket, dem, der bliver hacket, og dem, der ikke ved, at de allerede er blevet hacket.

Petya tyder på, at det ikke er helt forkert.

Gang på gang har it-kriminaliteten lært os, at sikkerheden i en virksomhed ikke er bedre end de mennesker, der sidder bag skærmene.

Før eller siden er der nogen, der gør noget dumt eller klikker på noget forkert – og som Petya illustrerer, kan de mennesker endda sidde i en anden virksomhed end din egen.

Meget tyder på, at Petya-malwaren er spredt via opdateringsfunktionen i et stykke regnskabssoftware fra Ukraine, hvorfra angrebet har bevæget sig videre ud i verden via VPN-forbindelser.

Det er svært at gardere sig mod, og det forekommer utopisk at forestille sig en virksomhed, hvor der ikke er en eneste computer, der ikke er opdateret eller en eneste medarbejder, der klikker på noget forkert.

Det er desværre, det eneste, der skal til.

3: Beredskabet skal være på plads

Der gik omkring 48 timer, fra Mærsk-systemer i hele verden var lammet, til virksomheden kunne melde, at malwaren var isoleret, der kunne igen modtages ordrer, og man var godt i gang med at få de hårdest ramte dele af forretningen tilbage sporet.

Mærsk havde tydeligvis en klokkeklar handlingsplan parat, og for store virksomheder i en globaliseret verden er det alfa omega.

Cybervåben som Petya spreder sig lynhurtigt, og for de virksomheder, der først fordeler ansvaret, når skaden er sket, kan det tage både halve og hele år at komme igang igen.

Alle skal vide, hvem der gør hvad - lige fra at afbryde de rigtige systemer til at sende de rigtige tweet på det rigtige tidspunkt.

4: It-sikkerhed er et spørgsmål om strategi – ikke bare høje mure

Mange steder tænker man stadigvæk it-sikkerhed som en disciplin, der går ud på, at bygge den stærkest mulige firewall rundt om virksomheden, og sikkerhedsprodukter markedsføres som regel også som en decideret løsning på det ene eller det andet problem.

Faktum er dog, at den totale beskyttelse i dag ikke eksisterer.

Derfor er god it-sikkerhed i lige så høj grad et spørgsmål om at have en handlingsplan på plads.

Der er naivt at arbejde med tanken om ikke at blive ramt, og derfor er nøglen at vide, præcis hvad man skal gøre, når man bliver ramt.

Backup er tilsyneladende den eneste løsning på ransomware-problemet, og det er helt essentielt for enhver virksomhed at vide, hvilke data man ikke kan tåle at miste – og så sørge for altid at kunne genskabe dem.

Maersk er et godt eksempel, og den klare krise-kommunikation stod i skarp kontrast til den kontraproduktive kombination af lukkethed og aggression, der ofte kendetegner hackede virksomheder.

Maersk vidste præcis, hvad der skulle gøres, og virksomhedens kunder kunne hele tiden følge med i, hvad der skete.

Det kan de fleste lære noget af.

Læs også: FAQ: Her er hvad du skal vide om det kæmpestore Petya-angreb lige nu

Csis Security Group A/S

Senior Software Engineer

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

Bliv applikationsspecialist hos PET og gør en forskel med IT

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job