Det koster kassen at byde på offentlige udbud: IT-Branchen vil have presset omkostningerne ned

Det er alt for dyrt for danske it-virksomheder at byde på offentlige opgaver, mener IT-Branchen, der vil have presset priserne i bund. Flere bud på opgaven vil i sidste ende være bedst for samfundet.

Artikel top billede

Flere it-virksomheder skal byde ind, når det offentlige sender opgaver i udbud. 

Men det kræver, at priserne presses ned. Det mener IT-Branchen, som reagerer på en ny rapport, der påviser, at det kan koste helt op til 16 procent af kontraktværdien alene at byde på et udbud.

Det kan du læse mere om her: Ny rapport slår fast: Dyre og bøvlede it-udbud skræmmer danske it-virksomheder væk.

”Lavere transaktionsomkostninger er en fordel for både det offentlige og for virksomhederne. Det vil give et bredere felt af interesserede leverandører, samt i sidste ende også lavere priser, hvis omkostningerne blev mindre,” lyder det fra IT-Branchens formand, Birgitte Hass.

Ifølge rapporten lander omkostningerne ved at deltage i et udbud for en it-virksomhed i gennemsnit på 1,6 millioner kroner. Det er penge, som kun vinderen af udbuddet får igen. 

”Det koster i gennemsnit 1.644.000 kr. for en it-virksomhed at deltage i et udbud. Men kun én af virksomhederne vil jo ende med at vinde udbuddet, og dermed få mulighed for at få pengene igen. For de andre bydere vil pengene desværre være tabt,” siger Birgitte Hass.

Hun frygter for de mindre virksomheder:

”De høje omkostninger gør det til en stor satsning for særligt mindre virksomheder at byde på opgaverne, og konsekvensen er desværre, at mange simpelthen vælger at blive væk fra det offentlige marked.”

Rapporten fastslår, at høje omkostninger og ikke mindst tidsforbruget ved at gå efter offenlige udbud får 4 ud af 10 virksomheder til at droppe overhovedet at byde ind på opgaver for det offentlige.

Rapporten viser at ordrenes størrelse i gennemsnit ligger på omkring 10 millioner kroner.

Læs også: Ny rapport slår fast: Dyre og bøvlede it-udbud skræmmer danske it-virksomheder væk.

Artiklen er rettet 29/8/2017 kl 09.25

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job