Artikel top billede

Det koster kassen at byde på offentlige udbud: IT-Branchen vil have presset omkostningerne ned

Det er alt for dyrt for danske it-virksomheder at byde på offentlige opgaver, mener IT-Branchen, der vil have presset priserne i bund. Flere bud på opgaven vil i sidste ende være bedst for samfundet.

Flere it-virksomheder skal byde ind, når det offentlige sender opgaver i udbud. 

Men det kræver, at priserne presses ned. Det mener IT-Branchen, som reagerer på en ny rapport, der påviser, at det kan koste helt op til 16 procent af kontraktværdien alene at byde på et udbud.

Det kan du læse mere om her: Ny rapport slår fast: Dyre og bøvlede it-udbud skræmmer danske it-virksomheder væk.

”Lavere transaktionsomkostninger er en fordel for både det offentlige og for virksomhederne. Det vil give et bredere felt af interesserede leverandører, samt i sidste ende også lavere priser, hvis omkostningerne blev mindre,” lyder det fra IT-Branchens formand, Birgitte Hass.

Ifølge rapporten lander omkostningerne ved at deltage i et udbud for en it-virksomhed i gennemsnit på 1,6 millioner kroner. Det er penge, som kun vinderen af udbuddet får igen. 

”Det koster i gennemsnit 1.644.000 kr. for en it-virksomhed at deltage i et udbud. Men kun én af virksomhederne vil jo ende med at vinde udbuddet, og dermed få mulighed for at få pengene igen. For de andre bydere vil pengene desværre være tabt,” siger Birgitte Hass.

Hun frygter for de mindre virksomheder:

”De høje omkostninger gør det til en stor satsning for særligt mindre virksomheder at byde på opgaverne, og konsekvensen er desværre, at mange simpelthen vælger at blive væk fra det offentlige marked.”

Rapporten fastslår, at høje omkostninger og ikke mindst tidsforbruget ved at gå efter offenlige udbud får 4 ud af 10 virksomheder til at droppe overhovedet at byde ind på opgaver for det offentlige.

Rapporten viser at ordrenes størrelse i gennemsnit ligger på omkring 10 millioner kroner.

Læs også: Ny rapport slår fast: Dyre og bøvlede it-udbud skræmmer danske it-virksomheder væk.

Artiklen er rettet 29/8/2017 kl 09.25




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere