Utilfreds partner beskylder Dell for ordre-fusk: "Der sidder nogle folk hos Dell, der dirigerer vores sager videre til Dustin"

Dustin får særbehandling af Dell. Sådan lyder kritikken fra en partner, der beskylder Dell for at skaffe Dustin mulighed for at fiske ordrer fra andre partnere. Dell afviser kritikken.

Artikel top billede

Hos Netsolutions er markedsdirektør og partner Oktay Ilgöy godt træt af samarbejdet mellem Dell og Dustin.

Dell favoriserer bevidst Dustin, der så løber afsted med en masse ordrer for næsen af andre partnere.

Sådan lyder kritikken fra Netsolutions, der er partner hos Dell. Her er Oktay Ilgöy markedsdirektør, og han er godt og grundigt gal i skralden. 

"Der sidder nogle folk hos Dell, der dirigerer vores sager videre til Dustin," siger han.

"Når vi taler med en kunde, så skal vi typisk registrere ordren hos Dell. Ligeså snart ordren løber ind hos Dell, så er der nogen, der fanger den og fortæller Dustin, at der er en spændende sag, og at det måske ville være idé at kontakte den pågældende kunde. Lige pludselig bliver kunden så kontaktet af Dustin, som kunden ellers aldrig har talt med."

Læs mere her: Dell: Vi er dybt afhængige af forhandlere

Men hvis Dustin er god til at lave Dell-løsninger og bliver anbefalet af Dell selv, hvad kan I så egentlig være sure over?

"Uanset om Dustin er god eller ej, så er det uretfærdigt. Det handler om, at der skal være et åbent samarbejde, hvor der er tillid mellem partner og producent. I mine 25 år i it-branchen har jeg aldrig været ude for, at en producent giver sager videre til andre forhandlere," siger Oktay Ilgöy.

Han anslår, at den påståede aftale årligt koster Netsolutions mellem en halv og en hel million kroner i tabt fortjeneste. 

Ikke alene

Oktay Ilgöy og Netsolutions oplever altså et besværligt samarbejde med Dell, hver gang deres kunder vælger en Dell-løsning.

Men den kamp er der også andre partnere, der oplever. En anden partner, som Computerworld har været i kontakt med, har samme opfattelse af samarbejdet med Dell, men ønsker ikke at stå frem med navn af konkurrencemæssige hensyn.

Samarbejdet er faktisk så besværligt, at Oktay Ilgöy kunne ønske sig, at nogle af kunderne valgte en helt anden løsning, men der er virksomheder, der har lagt sig fast på en Dell-løsning, og derfor er samarbejdet ifølge ham uomgængeligt for Netsolutions. 

"Jeg tænkte hele tiden, at det kun var os, der oplevede det her, men når jeg taler med de andre forhandlere, så oplever de den samme kamp. Der er nogle kunder, der har en lagt sig fast på en Dell-strategi, så uanset hvordan vi vender og drejer det, så er vi nødt til at have et samarbejde. Det er pest eller kolera," siger Oktay Ilgöy.

Afviser kritikken

Hos Dell kan man ikke genkende kritikken. Den store producent afviser pure, at der er tale om et særligt samarbejde, hvor man dirigerer ordre i retning af eller på anden måde favoriserer Dustin. 

"Det er for at være helt ærlig ikke et billede, som vi genkender. Vi arbejder rimeligt bredt med vores partnere og har ikke nogen præferencer og slet ikke, hvis det er sager, som parterne selv finder. Vi kører med et stramt system, der styrer det her,” siger Christian Borg Møhl, der er kanalchef hos Dell i Danmark. 

Heller ikke hos Dustin mener man, at anklagen har noget på sig.  

"Det her er ikke noget, vi kender noget til. Det som påstås, passer ikke," skriver Eva Ernfors, der er head of group information hos Dustin. 

Læs også: Dell afviser anklage om ordre-fusk: "Det er er et meget kritisk punkt for os, at vores partnere skal være trygge"

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S