It-kontrakterne ender alt for ofte galt: Sådan kan både kunde og leverandør få succes

Alt for ofte ender it-sourcingen slet ikke, som man håbede på, da kontrakten blev indgået. Se her, hvordan både kunde og leverandør kan få succes med samarbejdet.

Markedet for it-services boomer.

Som Computerworld skrev for et par uger siden, har mange af konsulentvirksomhederne kronede dage, når stadig flere kunder søger hjælp til nye typer af digitale opgaver, og i det hele taget bliver stadig flere it-opgaver outsourcet.

Analyse af regnskaberne fra 69 danske it-konsulenthuse: Her er de dygtigste konsulentfirmaer i Danmark

Det ender dog langt fra altid som en succes, når nye outsourcing- og konsulentkontrakter indgås.

Det skriver rådgivningsfirmaet McKinsey i en ny analyse, der bygger på en gennemgang af flere hundrede kontrakter fra de seneste tre år.

“Af flere årsager har det været svært at gøre tingene rigtigt med it-sourcing-relationer,” lyder det fra fra McKinsey.

“På grund af den hastighed, som nye teknologier og softwareudvikling finder sted med, kæmper it-indkøbere ofte med at forstå, hvordan man får realistiske mål og incitamenter; hvordan man balancerer forskellige prioriteringer relateret til omkostninger, effektivitet, kvalitet og innovation; og hvordan man strukturerer governance til gavn for begge parter.”

Et problem for begge parter
McKinsey skriver i analysen, at it-leverandørerne samtidig har tilsvarende udfordringer - eksempelvis hvordan man kan prioritere mål og ressourcer på en måde, så man lever op til forventningerne hos mange forskellige kunder.

Mere om sourcing: Outsourcing-giganten Wipro på fremmarch i Danmark: Sådan vil Wipro kapre danske kunder

Desværre viser gennemgangen af de mange kontrakter, at både kunde og leverandør ofte ender med et utilfredsstillende resultat:

“I mange af de kontrakter, vi gennemgik, realiserede sourcing-relationen ikke det fulde potentiale. Eksempelvis var mere innovation et ønsket mål på begge sider, men det haltede det ofte bagefter med ifølge de ledere, vi talte med.”

“Den slags huller i ydelsen eksisterer, fordi der er mangler i partnerskabet på begge sider,” skriver McKinsey.

Fem anbefalinger til både kunde og leverandør
McKinsey har derfor fem konkrete anbefalinger til, hvordan man kan få mere succes med sourcing-kontrakterne både hos kunden og leverandøren.
  • Der skal udvikles en fælles forståelse for det forretningsmæssige udfald, man jagter.
  • Der skal mere fokus på langsigtede mål og visioner.
  • Der skal være et aktivt samarbejde om beslutninger, der vedrører kritisk it-arkitektur.
  • Gå efter transformation med en klar planlægning. 
  • Find frem til kontrakt-mekanismer, der kan give en gevinst til begge sider - en win-win. 
Ifølge McKinsey skal både kunde og leverandør arbejde med alle fem områder, hvis man vil have succes med kontrakterne og ikke kun vil fokusere på omkostninger.

Rådgivingsfirmaet vurderer, at man på denne måde kan få mellem to og fire gange så meget værdi ud af samarbejdet som med en tradtionel tilgang til kontrakten.

Læs også:

Analyse af regnskaberne fra 69 danske it-konsulenthuse: Her er de dygtigste konsulentfirmaer i Danmark

Sådan skal du gribe sourcing an, hvis du skal have succesen i hus

Tre gode råd: Virksomheder går glip af millioner ved forkert it-sourcing




Premium
For 20 år siden blev Netcompany stiftet som modsvar til de etablerede it-leverandører: Her er de tre principper bag Netcompanys milliardsucces
Interview Siden 1999, hvor Netcompany blev etableret, har det danske it-selskab haft tre principper for at drive en succesfuld it-virksomhed. "Vi mente i al beskedenhed, at det måtte kunne gøres bedre ved at modernisere måden at bygge it-systemer på," siger Netcompanys direktør André Rogaczewski, der her udlægger den succesformel, der stort set har været den samme i de seneste 20 år.
Computerworld
Kinesiske TikTok lukker ned i Hong Kong efter indførelse af censur-lov
TikToks kinesiske moderselskab Bytedance lukker for adgang til den populære app i Hong Kong. Til gengæld vil en kinesisk version af appen fortsat være tilgængelig i Hong Kong
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Her er 4 overraskende facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!
I 2018 blev 300 europæiske virksomheder spurgt til deres samhandelsprocesser. Det kom der fire overraskende facts ud af, som vi bringer i dette whitepaper. Eksempelvis anvendes fax stadig af 22% af de adspurgte 300 europæiske virksomheder. Whitepaperet fortæller også om vigtigheden af at finde en EDI-leverandør, som kender dit marked og dine muligheder. Nysgerrig? Så download dette gratis whitepaper nu.