It-kontrakterne ender alt for ofte galt: Sådan kan både kunde og leverandør få succes

Alt for ofte ender it-sourcingen slet ikke, som man håbede på, da kontrakten blev indgået. Se her, hvordan både kunde og leverandør kan få succes med samarbejdet.

Artikel top billede

(Foto: Unsplash)

Markedet for it-services boomer.

Som Computerworld skrev for et par uger siden, har mange af konsulentvirksomhederne kronede dage, når stadig flere kunder søger hjælp til nye typer af digitale opgaver, og i det hele taget bliver stadig flere it-opgaver outsourcet.

Analyse af regnskaberne fra 69 danske it-konsulenthuse: Her er de dygtigste konsulentfirmaer i Danmark

Det ender dog langt fra altid som en succes, når nye outsourcing- og konsulentkontrakter indgås.

Det skriver rådgivningsfirmaet McKinsey i en ny analyse, der bygger på en gennemgang af flere hundrede kontrakter fra de seneste tre år.

“Af flere årsager har det været svært at gøre tingene rigtigt med it-sourcing-relationer,” lyder det fra fra McKinsey.

“På grund af den hastighed, som nye teknologier og softwareudvikling finder sted med, kæmper it-indkøbere ofte med at forstå, hvordan man får realistiske mål og incitamenter; hvordan man balancerer forskellige prioriteringer relateret til omkostninger, effektivitet, kvalitet og innovation; og hvordan man strukturerer governance til gavn for begge parter.”

Et problem for begge parter

McKinsey skriver i analysen, at it-leverandørerne samtidig har tilsvarende udfordringer - eksempelvis hvordan man kan prioritere mål og ressourcer på en måde, så man lever op til forventningerne hos mange forskellige kunder.

Mere om sourcing: Outsourcing-giganten Wipro på fremmarch i Danmark: Sådan vil Wipro kapre danske kunder

Desværre viser gennemgangen af de mange kontrakter, at både kunde og leverandør ofte ender med et utilfredsstillende resultat:

“I mange af de kontrakter, vi gennemgik, realiserede sourcing-relationen ikke det fulde potentiale. Eksempelvis var mere innovation et ønsket mål på begge sider, men det haltede det ofte bagefter med ifølge de ledere, vi talte med.”

“Den slags huller i ydelsen eksisterer, fordi der er mangler i partnerskabet på begge sider,” skriver McKinsey.

Fem anbefalinger til både kunde og leverandør

McKinsey har derfor fem konkrete anbefalinger til, hvordan man kan få mere succes med sourcing-kontrakterne både hos kunden og leverandøren.

  • Der skal udvikles en fælles forståelse for det forretningsmæssige udfald, man jagter.
  • Der skal mere fokus på langsigtede mål og visioner.
  • Der skal være et aktivt samarbejde om beslutninger, der vedrører kritisk it-arkitektur.
  • Gå efter transformation med en klar planlægning. 
  • Find frem til kontrakt-mekanismer, der kan give en gevinst til begge sider - en win-win. 
Ifølge McKinsey skal både kunde og leverandør arbejde med alle fem områder, hvis man vil have succes med kontrakterne og ikke kun vil fokusere på omkostninger.

Rådgivingsfirmaet vurderer, at man på denne måde kan få mellem to og fire gange så meget værdi ud af samarbejdet som med en tradtionel tilgang til kontrakten.

Læs også:

Analyse af regnskaberne fra 69 danske it-konsulenthuse: Her er de dygtigste konsulentfirmaer i Danmark

Sådan skal du gribe sourcing an, hvis du skal have succesen i hus

Tre gode råd: Virksomheder går glip af millioner ved forkert it-sourcing

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S