Artikel top billede

Apple lukker munden på Nordea og Jyske Bank om Apple Pay-detaljer

Tusindvis af danskere har aktiveret Apple Pay i løbet af det første døgn, men Nordea og Jyske Banks aftale med Apple forhindrer dem i at oplyse konkrete aktiveringstal.

Tusindvis af danskere har hentet Apple Pay, og interessen har ifølge Jyske Bank og Nordea været overvældende for den nye betalingsløsning. 

Men det er endnu uvist, præcist hvor stor interessen har været.

For de to banker ønsker ikke at uddybe præcis, hvor mange danskere, der indtil videre har aktiveret deres kort via Apple Pay. 

“Der er tale om mange tusinde kunder, der har aktiveret Apple Pay, men vi må ikke sige præcis hvor mange,” siger Mads Sixhøj der er pressekonsulent hos Nordea.

Han forklarer, at bankens aftale med Apple betyder, at han ikke har tilladelse til oplyse konkrete aktiveringstal.

“Men jeg kan sige, at det er gået over forventning”

Og hvad var jeres forventning?

“Den var jo så lavere. Jeg kan desværre ikke sætte tal på,” lyder det fra Mads Sixhøj. 

Læs også: MobilePay tager Apple Pay's entre med ophøjet ro: "Vi har en løsning, som både erhvervsvirksomheder og private har meget svært ved at undvære"

Samme melding kommer fra Jyske Bank.

Her oplyser Katrine Bak Primdahl, der er ansvarlig for kort og betalinger i Jyske Bank, ligeledes, at banken på grund aftalen med Apple ikke kan gå i detaljer med, hvor mange kunder, der har aktiveret Apple Pay på deres telefoner.

“Jeg kan ikke komme med konkrete tal, men jeg kan sige, at vi er ovenud tilfredse,” siger hun til Computerworld. 

Tirsdag eftermiddag konkluderede Berlingske Business på baggrund af et interview med Peter Schleidt, bankdirektør i Jyske Bank, at mindst 10.000 danskere på daværende tidspunkt havde taget Apple Pay i brug. 

Men det tal ønsker Jyske Bank ikke at kommentere på i dag.

“Det har jeg ingen kommentar til,” siger Katrine Bak Primdahl.

Læs også: Indsigt: Fire vigtige detaljer om Apple Pays indtog i Danmark

Prisen er ukendt

Indtil videre er Jyske Bank og Nordea de eneste to banker, der tilbyder Apple Pay.

Det er uvist, hvad bankerne har måtte betale for at få Apple Pay-aftalen i hus.

Men det amerikanske medie CNN har tidligere nævnt, at de amerikanske banker afleverer et gebyr, der svarer til 0,15 procent af transaktionssummen til Apple

“Al udvikling og innovation koster penge. Det gør Apple Pay også, men det er også en udgift, når vi eksempelvis indfører nye sikkerhedsløsninger. Det er dog vigtigt at understrege, at vi ikke sender regningen videre til kunderne.”

Da I indgik aftalen var det så en del af jeres forventning, at Apple Pay vil gøre det muligt at tiltrække kunder fra ande banker?

“Nej, det var ikke en del af forventningerne. I stedet har vi haft fokus på at give merværdi til vores nuværende kunder. Men vi byder naturligvis altid nye kunder velkommen.”

I hvilken udstrækning forventer I, at Apple Pay vil være i stand til at tage markedsandele fra MobilePay og Nets Dankort-app, der indtil nu har været de dominerende spillere på markedet for mobilbetalinger?

“Det vil Apple Pay muligvis kunne gøre, for der er ingen tvivl om, at Apple Pay i butikkerne har en brugeroplevelse, der er uovertruffen sammenlignet med de andre løsninger på markedet. Men jeg tror heller ikke, at der er nogen tvivl om at markedet for mobilbetalinger som helhed også vil vokse,” siger hun.

Se hvordan Apple Pay virker her: Test af Apple Pay i dansk butik: "Det er seriøst smart"




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere