Apple lukker munden på Nordea og Jyske Bank om Apple Pay-detaljer

Tusindvis af danskere har aktiveret Apple Pay i løbet af det første døgn, men Nordea og Jyske Banks aftale med Apple forhindrer dem i at oplyse konkrete aktiveringstal.

Tusindvis af danskere har hentet Apple Pay, og interessen har ifølge Jyske Bank og Nordea været overvældende for den nye betalingsløsning. 

Men det er endnu uvist, præcist hvor stor interessen har været.

For de to banker ønsker ikke at uddybe præcis, hvor mange danskere, der indtil videre har aktiveret deres kort via Apple Pay. 

“Der er tale om mange tusinde kunder, der har aktiveret Apple Pay, men vi må ikke sige præcis hvor mange,” siger Mads Sixhøj der er pressekonsulent hos Nordea.

Han forklarer, at bankens aftale med Apple betyder, at han ikke har tilladelse til oplyse konkrete aktiveringstal.

“Men jeg kan sige, at det er gået over forventning”

Og hvad var jeres forventning?

“Den var jo så lavere. Jeg kan desværre ikke sætte tal på,” lyder det fra Mads Sixhøj. 

Læs også: MobilePay tager Apple Pay's entre med ophøjet ro: "Vi har en løsning, som både erhvervsvirksomheder og private har meget svært ved at undvære"

Samme melding kommer fra Jyske Bank.

Her oplyser Katrine Bak Primdahl, der er ansvarlig for kort og betalinger i Jyske Bank, ligeledes, at banken på grund aftalen med Apple ikke kan gå i detaljer med, hvor mange kunder, der har aktiveret Apple Pay på deres telefoner.

“Jeg kan ikke komme med konkrete tal, men jeg kan sige, at vi er ovenud tilfredse,” siger hun til Computerworld. 

Tirsdag eftermiddag konkluderede Berlingske Business på baggrund af et interview med Peter Schleidt, bankdirektør i Jyske Bank, at mindst 10.000 danskere på daværende tidspunkt havde taget Apple Pay i brug. 

Men det tal ønsker Jyske Bank ikke at kommentere på i dag.

“Det har jeg ingen kommentar til,” siger Katrine Bak Primdahl.

Læs også: Indsigt: Fire vigtige detaljer om Apple Pays indtog i Danmark

Prisen er ukendt
Indtil videre er Jyske Bank og Nordea de eneste to banker, der tilbyder Apple Pay.

Det er uvist, hvad bankerne har måtte betale for at få Apple Pay-aftalen i hus.

Men det amerikanske medie CNN har tidligere nævnt, at de amerikanske banker afleverer et gebyr, der svarer til 0,15 procent af transaktionssummen til Apple

“Al udvikling og innovation koster penge. Det gør Apple Pay også, men det er også en udgift, når vi eksempelvis indfører nye sikkerhedsløsninger. Det er dog vigtigt at understrege, at vi ikke sender regningen videre til kunderne.”

Da I indgik aftalen var det så en del af jeres forventning, at Apple Pay vil gøre det muligt at tiltrække kunder fra ande banker?

“Nej, det var ikke en del af forventningerne. I stedet har vi haft fokus på at give merværdi til vores nuværende kunder. Men vi byder naturligvis altid nye kunder velkommen.”

I hvilken udstrækning forventer I, at Apple Pay vil være i stand til at tage markedsandele fra MobilePay og Nets Dankort-app, der indtil nu har været de dominerende spillere på markedet for mobilbetalinger?

“Det vil Apple Pay muligvis kunne gøre, for der er ingen tvivl om, at Apple Pay i butikkerne har en brugeroplevelse, der er uovertruffen sammenlignet med de andre løsninger på markedet. Men jeg tror heller ikke, at der er nogen tvivl om at markedet for mobilbetalinger som helhed også vil vokse,” siger hun.

Se hvordan Apple Pay virker her: Test af Apple Pay i dansk butik: "Det er seriøst smart"



Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.